Monografia dr Moniki Śleszyńskiej w wydawnictwie Springer
16-09-2025Z przyjemnością informujemy , że 5 września 2025 roku wydawnictwo Springer opublikowało monografię dr Moniki Śleszyńskiej pt. Integrating Plain English into Writing Activities in the PhD Language Programme. Część publikacji jest dostępna na stronie wydawcy: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-93583-1.
– Głównym celem projektu badawczego, który szczegółowo opisuję w książce, było ustalenie, czy nauczanie prostego języka angielskiego może stanowić atrakcyjny komponent kursu języka angielskiego w szkole doktorskiej uczelni technicznej, a także czy odpowiada on potrzebom doktorantów w kontekście rozpowszechniania wyników badań w czasopismach anglojęzycznych. Interesowało mnie również, czy włączenie prostego języka do ćwiczeń rozwijających kompetencje pisania tekstów naukowych przyczyni się do ich lepszej jakości i ułatwi młodym badaczom przygotowanie publikacji – mówi dr Śleszyńska.
W jednym z rozdziałów swojej rozprawy doktorskiej dr Śleszyńska przedstawia analizę jakościową danych pozyskanych z badania przeprowadzonego na poziomie grupowym i indywidualnym wśród słuchaczy jej kursu języka angielskiego. W badaniu wzięło udział 13 doktorantów Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej w roku akademickim 2020/2021.
– Jestem im bardzo wdzięczna za zaangażowanie. Prowadziłam zajęcia zdalne z grupą pierwszego rocznika Szkoły Doktorskiej PB. Zaproponowałam doktorantom zapoznanie się z ideą prostej komunikacji i zastosowanie języka prostego w tekstach naukowych przeznaczonych do publikacji. Pracowaliśmy nad składnią, doborem słownictwa oraz elementami, które sprawiają, że tekst naukowy czyta się z większą swobodą i przyjemnością. Ćwiczyliśmy te umiejętności i wdrażaliśmy je we własnym pisaniu. To była wielka przygoda również dla mnie, ponieważ w tym samym czasie stosowałam zasady prostego stylu w swojej rozprawie doktorskiej, napisanej w języku angielskim – podkreśla dr Śleszyńska.
Wyniki analizy badań jakościowych potwierdzają tezę, że prosty angielski powinien być elementem programu językowego szkół doktorskich, ponieważ podnosi kompetencje językowe młodych naukowców w zakresie pisania akademickiego. Co więcej, jego zastosowanie ułatwia tworzenie tekstów naukowych przeznaczonych do publikacji i wpływa na ich wyższą jakość językową. Dodatkowym celem projektu badawczego była ocena użyteczności autorskich materiałów dydaktycznych oraz metod nauczania języka pisanego stosowanych na zajęciach.
– Chciałabym, aby moja publikacja stała się informatorem i przewodnikiem dla nauczycieli języka angielskiego oraz osób odpowiedzialnych za przygotowanie sylabusów w szkołach doktorskich. Obecnie nie istnieją odgórne wytyczne dotyczące treści poruszanych na lektoracie języka angielskiego na tym poziomie kształcenia. Może uda mi się zainspirować i zachęcić koleżanki i kolegów anglistów do włączenia prostego języka do nauczania pisania na zajęciach językowych dla doktorantów? – mówi dr Monika Śleszyńska.
Gratulujemy i zapraszamy do lektury!

Tytuł: Integrating Plain English into Writing Activities in the PhD Language Programme
Autorzy: Monika Śleszyńska
Rodzaj publikacji: monografia
Wydawnictwo: Springer Cham
Rok wydania: 2025
Liczba stron: 317
Format: B5
ISBN: 978-3-031-93582-4, 978-3-031-93585-5
eISBN: 978-3-031-93583-1
DOI: 10.1007/978-3-031-93583-1