Wojewódzka konferencja metodyczna „Perspektywy neuroróżnorodności. Uczeń i student ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach języka obcego”
31-10-2025 
                    29 października br. kierownik SJO mgr Violetta Grabińska wraz z wykładowczyniami mgr Urszulą Sochoń-Okruszko i mgr Anną Kalisz wzięły udział w konferencji metodycznej pod patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty, Marszałka Województwa Podlaskiego oraz British Council „Perspektywy neuroróżnorodności. Uczeń i student ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach języka obcego”, poświęconej wyzwaniom i możliwościom pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście nauczania języków obcych, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.
Wydarzenie stanowiło przestrzeń do wymiany doświadczeń, inspiracji metodycznych oraz prezentacji najnowszych wyników badań z zakresu glottodydaktyki, pedagogiki specjalnej i neuronauk.
Prelegentki z Uniwersytetu w Białymstoku oraz British Council przedstawiły aktualne perspektywy badawcze i praktyczne dotyczące:
➡️mobilności zagranicznej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
➡️ekolingwistyki w klasie językowej
➡️ WWUJO – uczniów języków obcych o wysokiej wrażliwości przetwarzania sensorycznego
Celem konferencji było nie tylko zwiększenie świadomości w zakresie neuroróżnorodności, ale także wspieranie w budowaniu włączających, elastycznych i zindywidualizowanych praktyk dydaktycznych.
Konferencji towarzyszył pokazowy EDUKACYJNY HACKHATON INKLUZJI. Część warsztatową poprowadziła dr Anna Szuchalska wraz ze studentkami filologii angielskiej w roli mentorek oraz uczniowie i uczennice IV LO w Białymstoku.
Mogłyśmy zaobserwować na czym polega idea hackhatonu i jak wygląda praca metodą WebQuest nt. inkluzji i edukacji globalnej. Podziwiałyśmy prezentacje młodzieży licealnej dotyczące prostego języka w wiadomościach globalnych oraz języka przyjaznego wszystkim.
Prawdziwa inkluzja to nie wpuszczenie kogoś do środka, ale stworzenie miejsca, w którym każdy będzie mógł stać się jego częścią.
Materiały z Hackhatonu – Anna Kalisz CNK p5/2
 
			 
			 
			 
			 
			