W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Wojewódzka konferencja metodyczna „Perspektywy neuroróżnorodności. Uczeń i student ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach języka obcego”

31-10-2025

29 października br. kierownik SJO mgr Violetta Grabińska wraz z wykładowczyniami mgr Urszulą Sochoń-Okruszko i mgr Anną Kalisz wzięły udział w konferencji metodycznej pod patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty, Marszałka Województwa Podlaskiego oraz British Council „Perspektywy neuroróżnorodności. Uczeń i student ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na zajęciach języka obcego”, poświęconej wyzwaniom i możliwościom pracy z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kontekście nauczania języków obcych, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku.

Wydarzenie stanowiło przestrzeń do wymiany doświadczeń, inspiracji metodycznych oraz prezentacji najnowszych wyników badań z zakresu glottodydaktyki, pedagogiki specjalnej i neuronauk.

Prelegentki z Uniwersytetu w Białymstoku oraz British Council przedstawiły aktualne perspektywy badawcze i praktyczne dotyczące:

➡️mobilności zagranicznej osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
➡️ekolingwistyki w klasie językowej
➡️ WWUJO – uczniów języków obcych o wysokiej wrażliwości przetwarzania sensorycznego

Celem konferencji było nie tylko zwiększenie świadomości w zakresie neuroróżnorodności, ale także wspieranie w budowaniu włączających, elastycznych i zindywidualizowanych praktyk dydaktycznych.

Konferencji towarzyszył pokazowy EDUKACYJNY HACKHATON INKLUZJI. Część warsztatową poprowadziła dr Anna Szuchalska wraz ze studentkami filologii angielskiej w roli mentorek oraz uczniowie i uczennice IV LO w Białymstoku.  

Mogłyśmy zaobserwować na czym polega idea hackhatonu i jak wygląda praca metodą WebQuest nt. inkluzji i edukacji globalnej. Podziwiałyśmy prezentacje młodzieży licealnej dotyczące prostego języka w wiadomościach globalnych oraz języka przyjaznego wszystkim.

Prawdziwa inkluzja to nie wpuszczenie kogoś do środka, ale stworzenie miejsca, w którym każdy będzie mógł stać się jego częścią.

 

Materiały z Hackhatonu – Anna Kalisz CNK p5/2