Rozwój regionalny w regionie Morza Bałtyckiego – Sesja plakatowa
12-03-2025
We wtorek, 11 marca 2025 roku, studenci Wydziału Elektrycznego, Leśnictwa oraz Informatyki współpracowali nad interdyscyplinarnym projektem dotyczącym zrównoważonego rozwoju regionu Morza Bałtyckiego. Wydarzenie zostało zorganizowane przez mgr Gretę Czarnopyś i mgr Anielę Staszewską z Centrum Języków Obcych, aby promować Baltic University Programme, którego członkiem jest Politechnika Białostocka.
Baltic University Programme to sieć 110 uniwersytetów z regionu Morza Bałtyckiego, promująca interdyscyplinarną edukację oraz międzynarodową wymianę studentów i wykładowców.
W ramach sesji studenci zostali podzieleni na trzyosobowe grupy, każdy z członków z innego wydziału. Zadaniem zespołów było przeprowadzenie badań oraz stworzenie plakatu, który przedstawiał korzyści płynące z rzeki oraz jej wpływ na ekosystem Morza Bałtyckiego, a także zagrożenia środowiskowe, z którymi się mierzy. W ramach projektu analizowano siedem głównych rzek, które wpływają do Morza Bałtyckiego:
- Göta (Szwecja)
- Kemi (Finlandia)
- Dźwina (Daugava) (Łotwa)
- Niemen (Nemunas) (Litwa)
- Odra (Niemcy/Polska)
- Wisła (Polska)
- Newa (Rosja)
Główne zagadnienia poruszone w projekcie
Studenci badali znaczenie ekologiczne Morza Bałtyckiego, biorąc pod uwagę takie aspekty jak:
- Bioróżnorodność
- Zasoby rybne
- Dopływ wody słodkiej
- Rola w globalnym klimacie
Dodatkowo analizowali największe zagrożenia ekologiczne, w tym:
- Zanieczyszczenie
- Eutrofizację
- Nadmierne połowy
- Gatunki inwazyjne
- Spływ zanieczyszczeń rolniczych
- Utratę siedlisk
Każda grupa zebrała informacje dotyczące swojej rzeki, koncentrując się na:
- Lokalizacji geograficznej i wielkości
- Korzyściach, jakie rzeka przynosi Morzu Bałtyckiemu (np. zasoby wody słodkiej, bioróżnorodność, transport)
- Zagrożeniach dla rzeki oraz dla ekosystemu Morza Bałtyckiego
Po zakończeniu etapu badań zespoły wspólnie pracowały nad projektowaniem i przygotowaniem plakatu, prezentując zebrane informacje w atrakcyjnej wizualnie formie.
Cele edukacyjne
Celem tej aktywności było:
✔ Zrozumienie znaczenia ekologicznego Morza Bałtyckiego i jego rzek.
✔ Identyfikacja zagrożeń dla Morza Bałtyckiego i roli rzek w tych procesach.
✔ Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współpracy interdyscyplinarnej.
✔ Podnoszenie świadomości na temat ochrony ekosystemów rzecznych i morskich.
Połączenie badań, kreatywnej współpracy oraz działań na rzecz świadomości ekologicznej sprawiło, że sesja plakatowa była dla studentów zarówno edukacyjnym, jak i angażującym doświadczeniem.
Więcej wydarzeń oraz aktualności z zakresu Baltic University Programme znajdziesz tutaj.