W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Rozwój regionalny w regionie Morza Bałtyckiego – Sesja plakatowa

12-03-2025

We wtorek, 11 marca 2025 roku, studenci Wydziału Elektrycznego, Leśnictwa oraz Informatyki współpracowali nad interdyscyplinarnym projektem dotyczącym zrównoważonego rozwoju regionu Morza Bałtyckiego. Wydarzenie zostało zorganizowane przez mgr Gretę Czarnopyś i mgr Anielę Staszewską z Centrum Języków Obcych, aby promować Baltic University Programme, którego członkiem jest Politechnika Białostocka.

Baltic University Programme to sieć 110 uniwersytetów z regionu Morza Bałtyckiego, promująca interdyscyplinarną edukację oraz międzynarodową wymianę studentów i wykładowców.

W ramach sesji studenci zostali podzieleni na trzyosobowe grupy, każdy z członków z innego wydziału. Zadaniem zespołów było przeprowadzenie badań oraz stworzenie plakatu, który przedstawiał korzyści płynące z rzeki oraz jej wpływ na ekosystem Morza Bałtyckiego, a także zagrożenia środowiskowe, z którymi się mierzy. W ramach projektu analizowano siedem głównych rzek, które wpływają do Morza Bałtyckiego:

  • Göta (Szwecja)
  • Kemi (Finlandia)
  • Dźwina (Daugava) (Łotwa)
  • Niemen (Nemunas) (Litwa)
  • Odra (Niemcy/Polska)
  • Wisła (Polska)
  • Newa (Rosja)

Główne zagadnienia poruszone w projekcie

Studenci badali znaczenie ekologiczne Morza Bałtyckiego, biorąc pod uwagę takie aspekty jak:

  • Bioróżnorodność
  • Zasoby rybne
  • Dopływ wody słodkiej
  • Rola w globalnym klimacie

Dodatkowo analizowali największe zagrożenia ekologiczne, w tym:

  • Zanieczyszczenie
  • Eutrofizację
  • Nadmierne połowy
  • Gatunki inwazyjne
  • Spływ zanieczyszczeń rolniczych
  • Utratę siedlisk

Każda grupa zebrała informacje dotyczące swojej rzeki, koncentrując się na:

  • Lokalizacji geograficznej i wielkości
  • Korzyściach, jakie rzeka przynosi Morzu Bałtyckiemu (np. zasoby wody słodkiej, bioróżnorodność, transport)
  • Zagrożeniach dla rzeki oraz dla ekosystemu Morza Bałtyckiego

Po zakończeniu etapu badań zespoły wspólnie pracowały nad projektowaniem i przygotowaniem plakatu, prezentując zebrane informacje w atrakcyjnej wizualnie formie.

Cele edukacyjne

Celem tej aktywności było:
✔ Zrozumienie znaczenia ekologicznego Morza Bałtyckiego i jego rzek.
✔ Identyfikacja zagrożeń dla Morza Bałtyckiego i roli rzek w tych procesach.
✔ Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współpracy interdyscyplinarnej.
✔ Podnoszenie świadomości na temat ochrony ekosystemów rzecznych i morskich.

Połączenie badań, kreatywnej współpracy oraz działań na rzecz świadomości ekologicznej sprawiło, że sesja plakatowa była dla studentów zarówno edukacyjnym, jak i angażującym doświadczeniem.

 

Więcej wydarzeń oraz aktualności z zakresu Baltic University Programme znajdziesz tutaj.