Studenci Politechniki Białostockiej uczestniczyli w BIP (Blended Intensive Programme) w Madrycie.
30-09-2024W dniach 9–13 września 2024 roku 11 studentów Wydziału Architektury oraz 3 studentki Wydziału Budownictwa brały udział w programie „Madrid: History, Urbanistic Development. Steps Towards a Sustainable City.” Celem programu była edukacja w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz poznanie, jak historia i rozwój urbanistyczny stolicy Hiszpanii przyczyniły się do jej współczesnego kształtu jako miasta promującego ekologię i innowacyjne rozwiązania w przestrzeni miejskiej. Studenci pracowali w międzynarodowych zespołach, co pozwoliło im na wymianę doświadczeń i pomysłów z rówieśnikami z różnych krajów europejskich.
Podczas zajęć odwiedziliśmy Matadero de Madrid, nowoczesne centrum kulturalne zlokalizowane w dawnych budynkach rzeźni, które obecnie pełni funkcję przestrzeni promującej sztukę i kulturę. To miejsce stało się symbolem przekształceń, jakie zachodzą w Madrycie, gdzie nowe życie zyskują historyczne przestrzenie przemysłowe, dostosowane do współczesnych potrzeb społeczności. Kolejnym interesującym punktem programu była wizyta w Aula Ambiental de Pozuelo de Alarcón, gdzie studenci poznali różnorodne inicjatywy związane z ochroną środowiska, promujące działania ekologiczne, które mogą być stosowane na większą skalę w miastach.
W ramach programu odbyła się także wycieczka do Segowii – miasta o wyjątkowym znaczeniu historycznym i kulturowym, wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Studenci mieli okazję zobaczyć słynny rzymski akwedukt, jeden z najlepiej zachowanych w Europie, będący imponującym przykładem starożytnej inżynierii. Ponadto, wędrując przez urokliwe uliczki Segowii, uczestnicy poznali architekturę charakterystyczną dla miasta oraz zobaczyli katedrę i zamek Alcázar.
Istotnym punktem programu była również wizyta w centrum recyklingu Valdemingómez, jednej z najnowocześniejszych instalacji tego typu w Hiszpanii. Pozwoliło to studentom zgłębić temat zarządzania odpadami oraz sposobów ich przetwarzania.
Po powrocie do Polski rozpoczęła się część wirtualna programu. Studenci kontynuowali pracę nad projektami rewitalizacji wybranych przestrzeni Madrytu, analizując je pod kątem środowiskowym i proponując innowacyjne rozwiązania urbanistyczne, mające na celu poprawę jakości życia mieszkańców przy jednoczesnym zachowaniu zrównoważonego rozwoju. Praca odbywała się w grupach, a każdy zespół miał za zadanie przedstawić swoje propozycje rewitalizacji podczas ostatniego spotkania online
W ramach części online wykładowcy z Hiszpanii, Włoch, Danii, Litwy i Polski poprowadzili również wykłady na platformie ZOOM, zgłębiając zagadnienia poruszane podczas zajęć stacjonarnych. Studenci mieli okazję wysłuchać prezentacji na temat innowacyjnych materiałów budowlanych, zrównoważonego projektowania w miastach i metod rewitalizacji, dostosowanych do współczesnych wyzwań klimatycznych i społecznych.
Program BIP okazał się wyjątkową okazją do zdobycia praktycznych umiejętności projektowych, poznania nowoczesnych rozwiązań ekologicznych oraz nawiązania kontaktów w międzynarodowym środowisku akademickim. Wyjazd wzbogacił uczestników o nowe perspektywy i umiejętności, które będą mogli wykorzystać w swojej przyszłej pracy zawodowej, realizując projekty zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju miast.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.