Udział pracowników PB w Blended Intensive Programme (BIP) organizowanym przez Universidad Politécnica de Madrid
24-10-2023
W programie BIP uczestniczyło ponad 50 osób, w tym 38 studentów oraz 14 nauczycieli, z 5 uczelni z 4 krajów: Hiszpanii, Włoch (2 uczelnie), Rumunii i Polski
Politechnikę Białostocką reprezentowało dziesięciu studentów (sześciu z Wydziału Architektury i czterech z Architektury krajobrazu Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku) i troje nauczycieli akademickich – dr inż. arch. Dorota Gawryluk, dr inż. arch. Andrzej Dudziński i mgr inż. arch. Karolina Misiuk.
Zajęcia dydaktyczne oraz wyjazdy studialne w Madrycie i okolicach były niezwykle intensywne oraz owocne pod względem zdobywania wiedzy i doświadczenia.
Po przybyciu do Madrytu odbyło się wprowadzenie oraz zapoznanie z przedstawicielami innych uczelni. Wykład wprowadzający został przeprowadzony przez Gregorio Garcia, po którym nastąpiło zwiedzanie budynku uczelni. Przedstawiciele naszej uczelni mieli okazję zobaczyć laboratoria, pracownie specjalistyczne oraz muzeum. Tego samego dnia odbyło się również zwiedzanie Muzeum Prado, gdzie znajdują się kolekcje najważniejszych dzieł sztuki.
Następnego dnia w Montejo de la Sierra, pracownicy Centro de Recursos e Informacion Reserva de la Biosfera Sierra del Rincon zapoznali pracowników PB z informacjami o regionie oraz przygotowali zwiedzanie miasteczek Montejo oraz Pradena del Rincon, skupiając się na analizie architektury wernakularnej.
Kolejny dzień to wizyta w Boceguillas w regionie Segovia. W CIAT odbył się wykład dotyczący charakterystycznej dla regionu architektury wernakularnej. Po wykładzie studenci uczestniczyli w warsztatach praktycznych, które nadzorowali pracownicy PB. W trakcie wizyty była również okazja zwiedzenia świątyni Church of Our Lady of the Assumption w Sepúlveda oraz innych miejsc związanych z tradycyjną architekturą regionu, takich jak Iglesia de El Salvador.
Kolejny punkt programu to wyjazd do Pastrany, gdzie zwiedzono Palacio Ducal de Pastrana oraz Iglesia Colegiata i towarzyszące mu muzeum. Uczestnicy BIP wzięli tu również udział w ciekawych wykładach dotyczących adaptacji budynków zabytkowych na potrzeby uniwersytetu.
Ostatni dzień był poświęcony na prace projektowe studentów, którzy w międzynarodowych zespołach opracowywali projekty z wykorzystaniem zdobytej wiedzy. Jako prowadzący, pracownicy PB mieli okazję monitorować postępy ich prac oraz udzielać konsultacji.
Podczas całego pobytu kluczowy był edukacyjnym aspekt wizyty, poznawanie architektury, historii oraz kultury Hiszpanii i innych reprezentowanych krajów.
Część zdalna programu odbyła się po powrocie. Każdego dnia, przedstawiciele kolejnych uczelni partnerskich przedstawiali prezentacje i wykłady na temat architektury tradycyjnej w ich krajach.
W wykładach online uczestniczyli prowadzący oraz studenci. Dla wszystkich była to wspaniała okazja do lepszego poznania i zrozumienia architektury wernakularnej.
Część zdalną zakończyło spotkanie online, na którym studenci w międzynarodowych zespołach prezentowali przygotowane przez siebie projekty, wykorzystujące wiedzę zdobytą w trakcie wyjazdu, a także części zdalnej.
Ze wszystkimi uczestnikami nawiązane zostały kontakty, które mogą zaowocować podpisaniem w przyszłości nowych umów, jak również wdrożeniem i prowadzeniem wspólnych projektów naukowych.
Universidad Politecnica de Madrid, które było organizatorem wydarzenia włożyło dużo wysiłku i starań w przygotowanie całości wydarzenia.
Wyjazd zrealizowano w ramach programu Blended Intensive Programme (BIP) Erasmus+