W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Zajęcia z języka polskiego i warsztaty z kultury polskiej dla studentów zagranicznych

08-07-2020

Zajęcia z języka polskiego i warsztaty kulturowe przeprowadzone zostały w dwóch turach:      

  1. w sem. letnim 2018/19 stacjonarnie
  2. w sem. letnim 20219/20 w trybie zdalnym

Każda seria składała się z 18 godzin lekcji j.pol. oraz 9 h warsztatów kulturowych.

Zajęcia z języka polskiego obejmowały najważniejsze kwestie językowe, takie jak wymowa polskich głosek, podstawowe zwroty i wyrażenia, zwroty stosowane m.in. w sklepie spożywczym i odzieżowym, w autobusie,  na dworcu kolejowym i autobusowym, w aptece, w restauracji, hotelu, wynajmie samochodu czy pytaniu o drogę. Nauczanie j.pol. przeprowadzone zostało metodą komunikacyjną, która m.in. zakłada stosowanie gotowych zwrotów, tych najbardziej uniwersalnych, przy czym wskazuje się ich zastosowanie w różnych sytuacjach. Studenci  przerobili dużo ćwiczeń praktycznych, z zastosowaniem pracy w parach, grupach, inscenizowania scenek sytuacyjnych oraz dialogów z polskimi studentami, gdyż nauczycielka aranżowała rozmowy na korytarzach uczelni w celu sprawdzenia postępów kursantów i uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego. Lekcje j.pol. umożliwiły studentom wypracowanie solidnych podstaw, dzięki czemu mogli później kontynuować naukę indywidualnie, według własnych potrzeb.

Zajęcia w semestrze letnim 2019/20 rozpoczęły się stacjonarnie (8h), po czym były kontynuowane na platformie Zoom. Prowadząca dołożyła wszelkich starań, żeby uatrakcyjnić te zajęcia, m.in. poprzez wprowadzenie zabawowych elementów  w postaci trivia quizes  w aplikacji Kahoot.it.  Student, który uzyskał największą liczbę punktów w tych quizach, otrzymał nagrodę: zestaw gadżetów z logo PB oraz białostockiego klubu Jagiellonia.

Dwa cykle warsztatów kulturowych zostały przeprowadzone w języku angielskim.  Pierwszy cykl składał się z 3 warsztatów po 3 godziny każdy, a jego stałymi elementami były: ok. 40-minutowy wykład połączony z prezentacją udostępnianą słuchaczom na prezi.com, filmy i inne materiały wideo m.in. z oficjalnych stron instytucji państwowych, YouTube (do 15 min), krótka lekcja języka polskiego związana z tematem zajęć, interakcja ze słuchaczami: np. na temat podobieństw i różnic z kulturą państw uczestników, na zakończenie quiz sprawdzający poziom wiedzy słuchaczy w temacie warsztatu i nagroda (zestaw gadgetów) dla zwycięzcy. Uczestnicy otrzymywali handouty na temat każdego z warsztatów. Ponadto, w zależności od tematu zajęć, były wystawy np. rękodzieła, nauka wybranego popularnego utworu muzycznego czy gra planszowa /układanka. Dyskusja z uczestnikami była obowiązkowym elementem tych zajęć, gdyż po pierwsze, jest to czynnik mobilizujący do aktywnego słuchania,  po drugie, przyczynia się do integracji z grupą, po trzecie, pozwala na wypowiadanie i jednoczesne obalanie stereotypów, mitów, a czasami nawet skrywanych głęboko uprzedzeń.

Drugi cykl warsztatów, z uwagi na ograniczenia związane z zagrożeniami pandemicznymi, odbył się w całości zdalnie, na platformie Zoom. Wprowadzona została jedna zmiana: zamiast trzech 3-godzinnych spotkań, przeprowadzono cztery, a każdy trwał  1:45 godz (łączna liczba godzin przeprowadzonych warsztatów wyniosła również 9). Wszystkie założone efekty kształcenia zostały osiągnięte, mimo ograniczeń spowodowanych kontaktem zdalnym ze słuchaczami. Każdy warsztat kończył się quizem w aplikacji Kahoot. Nagrody zostały zwycięzcom wręczone z pewnym opóźnieniem, na początku czerwca 2020 r., kiedy zniesione zostały restrykcje dotyczące zgromadzeń.

Warsztaty obejmowały następującą tematykę:

  • Polska na mapie Europy, podział administracyjny i geografia Polski, regiony i ich walory, wielokulturowe Podlasie
  • Święta narodowe i religijne oraz obyczaje z nimi związane; tradycyjne rękodzieło; życie codzienne w Polsce, cechy narodowe Polaków, stereotypy;
  • Kuchnia polska z degustacją typowego dania polskiego
  • Elementy najnowszej historii: 100-lecie niepodległości Polski, osiągnięcia, problemy i przemiany, jakich doznała Polska na przestrzeni ostatnich 30 lat
  • Kultura: muzyka (od klasycznej do disco polo), film, rzeźba, malarstwo, architektura
  • Miejsca, które trzeba zobaczyć, w tym polskie obiekty na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNCESCO , zabytki, parki narodowe,

Zapewnione zostały również darmowe konsultacje u lektora w trakcie trwania kursu i warsztatów oraz po ich zakończeniu, łącznie przez okres 3 miesięcy, w liczbie 2 godzin tygodniowo zarezerwowanych wyłącznie dla uczestników kursu i warsztatów. Konsulatacje odbyły się w miesiącach IV-VI 2019 oraz IV-VI 2020 ( w trybie zdalnym). Konsultacje cieszyły się zainteresowaniem, studenci chętnie zwracali się do prowadzącej  z dodatkowymi pytaniami, komentarzami oraz dzielili się posiadaną wiedzą na temat Polski, ponieważ na warsztatach – z racji sporej ilości pytań – nie zawsze  był czas na umożliwienie wypowiedzi dla każdego. Podczas konsultacji zdarzały się prośby o pomoc przy rezerwacji przelotów, zakupu biletów PKP, konsultacja telefoniczna z lekarzem oraz tłumaczenia widomości mailowych czy smsowych,

Wszystkie zajęcia przeprowadziła mgr Alina Jabłońska Domurat, wykładowca języka angielskiego w SJO PB i języka polskiego w Centrum Języka i Kultury Polskiej POLISH LAB na PB, nauczycielka z 10-letnim stażem w nauczaniu j.pol, specjalizująca się w propagowaniu wiedzy o kulturze polskiej wśród obcokrajowców.