W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Jak napisać raport?

Jak napisać raport?

  1. Wprowadzenie + pytanie + prezentacja eksperymentu.
  2. Przewidywania (znam wyniki) LUB hipoteza dotycząca obserwacji (nie znam wyników).
  3. Sprzęt i chemikalia; instrukcje bezpieczeństwa (np. materiały niebezpieczne, usuwanie odpadów).
  4. Realizacja praktyczna/obserwacje/wyjaśnienia jako tabela.
  5. Ocena: podsumowanie i uogólnienie; hipoteza było poprawna lub nie + odpowiedź na pytania.
  6. Błędy: Czy są jakieś wyniki, które są niejasne lub których nie można wykorzystać? Daj możliwość uniknięcia tych błędów, jeśli powtórzysz eksperyment.
  7. Podgląd: Czy pojawiły się nowe pytania? Pomyśl o nowych lub dalszych aspektach do zbadania.

Wprowadzenie + pytania + prezentacja

Wszystkie substancje mają charakterystyczne cechy, np. rozpuszczalność w wodzie.

Czy płyn do zapalniczek i siarkę można rozpuścić w wodzie?

Sprawdzamy obie substancje.

Hipoteza

Jeśli siarkę i płyny do zapalniczek można rozpuścić w wodzie, nie będą one widoczne w wodzie.

Jeśli + przewidywania, to + obserwacje (+ uzasadnienie).

Jeśli + obserwacje, to + przewidywania (+ uzasadnienie).

Sprzęt badawczy i odczynniki

  • stojak na probówki
  • dwie probówki
  • szpatułka
  • siarka
  • gaz do zapalniczki (niebezpieczna substancja: łatwopalna)
  • woda

utylizacja odpadów:
– odfiltrować siarkę => można użyć ponownie
– w specjalnym naczyniu umieścić płyn do zapalniczek i wodę

Realizacja praktyczna/obserwacje/wyjaśnienia

Realizacja praktyczna Obserwacje Wyjaśnienia
Za pomocą szpatułki wsyp siarkę do
probówki. Dodaj wody.
Przed:
W trakcie:
Po
 
Co robię ze sprzętem
i chemikaliami?
Co obserwuję? (tylko
obserwacje i pomiary)
Dlaczego?

Ocena

Podsumowanie + hipoteza

Siarka może być widoczna na powierzchni wody. Nie ma ona rozpuszczalności w wodzie. Po dodaniu wody nie widać jaśniejszej cieczy. Można ją rozpuścić w wodzie. Hipoteza dotycząca jaśniejszej cieczy jest poprawna.

Uogólnienie

Wszystkie substancje mają określone właściwości. Istnieją substancje, które można rozpuścićw wodzie i takie, których nie można rozpuścić.

Podgląd

Możliwe jest zbadanie większej liczby właściwości, aby w pełni opisać substancję. Ponadto można zpadać rozpuszczalność w innych cieczach (np. w alkoholu).

 

Jak napisać raport?