W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Porady jak reagować na dyskryminację

BYŁEŚ/BYŁAŚ ŚWIADKIEM DYSKRYMINACJI?
REAGUJ!!!
Korzyści z reagowania

Kiedy doświadczam nierównego traktowania i przeciwstawiam się temu, to daję innym impuls do działania – także innym osobom dyskryminowanym.

Reaguję, bo ważna jest dla mnie zasada sprawiedliwości społecznej.

Kiedy reaguję czuję, że to, co robię jest spójne z wartościami, które wyznaję.

Reaguję, bo bycie świadkiem dyskryminacji powoduje napięcie i stres, a dzięki temu, że robię coś żeby się przeciwstawić nierównościowym zachowaniom, odczuwam ulgę.

Reaguję, bo zyskuję szacunek: innych i do samego siebie.

Reaguję, bo dzięki temu rośnie moje poczucie wpływu i rozwijam swoje umiejętności reagowania.

Reaguję, bo przełamuję własne opory i pozytywnie siebie zaskakuję.

Reaguję, bo mam poczucie solidarności ze słabszymi ode mnie.

 

Każda z nas i każdy z nas ma niezbędne zasoby przydatne do przeciwstawienia się dyskryminacji.

INFORMACJA ZWROTNA

Podstawowym narzędziem reagowania na dyskryminację jest informacja zwrotna czyli poinformowanie drugiej osoby, jak odbierasz jej zachowanie, działanie, sposób postępowania.

Dobrze skonstruowana informacja zwrotna to taka forma wyrażania własnych uczuć, pragnień, przekonań, która nie rani drugiej osoby i pozwala jej zachować pozytywny stosunek do samej siebie.

KOMUNIKAT JA I MODEL FUKO

Bardzo przydatnym narzędziem w budowaniu informacji zwrotnej jest tzw. komunikat JA.

Komunikat typu JA odnosi się do tego, jak się czujemy w związku z zachowaniem drugiej osoby czy z sytuacją, która miała miejsce, i czego w związku z tym oczekujemy. W odróżnieniu od komunikatu typu TY, nie zawiera on oceny drugiej osoby, ale koncentruje się na uczuciach, które pojawiły się w nas.

Przykład komunikatu JA

Jestem zły, kiedy opowiadasz seksistowskie kawały, bo są naprawdę krzywdzące dla kobiet/ mężczyzn, chciałbym żebyś przy mnie tego nie robił, a najlepiej w ogóle przestał je opowiadać.

Jak budować efektywną informację zwrotną na bazie komunikatu JA?
Poniżej proponujemy model FUKO, który pokazuje jak budować taki komunikat w czterech krokach:

FAKTY
Nazwij sytuację: powiedz, jakie konkretne zachowanie jest dyskryminujące. Im bardziej konkretnie i po upłynięciu możliwie krótkiego czasu od zdarzenia, tym lepiej.

UCZUCIA
Nazwij swoje odczucia: powiedz jak zachowanie dyskryminujące na Ciebie wpływa, jak się z tym czujesz, jakie emocje w Tobie wywołało. W sytuacji gdy jest ich kilka, wybór emocji, o której mówisz, należy do Ciebie.

KONSEKWENCJE
Pokaż, jakie są konsekwencje zachowania dyskryminującego.

OCZEKIWANIA
Powiedz, jakiej zmiany w zachowaniu danej osoby oczekujesz, co jest Ci potrzebne, wyraź jasny sprzeciw.

Przykład zastosowania FUKO

Już drugi raz w dniu dzisiejszym słyszę jak obrażasz Janinę.
Czuję się nieswojo, kiedy krzyczysz na nią bez powodu.
Jeśli będziesz tak dalej robił, to stracisz sumiennego i kompetentnego pracownika. Takim zachowaniem zrażasz do siebie otoczenie.
Oczekuję, że od dzisiaj będziesz panował nad emocjami.