W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Ryzyko i kontrola zarządcza

 

Dnia 13 stycznia 2021 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 2/2021 Rektora Politechniki w sprawie wprowadzenia systemu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w Politechnice Białostockiej. Zgodnie z załącznikiem nr 2 do w/w Zarządzenia stanowiącym „Procedurę zarządzania ryzykiem strategicznym, operacyjnym i projektu” dokumentowanie procesu zarządzania ryzykiem odbywa się poprzez wypełnienie w wersji elektronicznej i papierowej rejestru ryzyka: strategicznego, operacyjnego, projektu, w terminie do 31 stycznia 2021 r.  na rok 2021.

Rejestr ryzyka strategicznego i operacyjnego sporządza, wskazana przez kierownika pionu/wydziału, osoba odpowiedzialna za gromadzenie rejestrów ryzyka podległych jednostek. Identyfikację i analizę ryzyka projektu przeprowadza wnioskodawca/kierownik w oparciu o cele sformułowane w odniesieniu do zadań zawartych w harmonogramie projektu i przekazuje prorektorowi, w którego kompetencjach leży nadzór nad realizacją danego projektu.

Wyznaczone przez rektora jednostki dokonują samooceny standardów kontroli zarządczej poprzez wypełnienie, zatwierdzonych przez rektora wzorów kwestionariuszy samooceny standardów kontroli zarządczej, w terminie do 22 stycznia 2021 r.

Osoby zarządzające ryzykiem nieakceptowalnym składają sprawozdania z zarządzania ryzykiem nieakceptowalnym, w terminie do 20 stycznia 2021 r. za rok 2020.

Rektor, prorektorzy, kanclerz, dziekani i kwestor, składają do Zespołu ds. kontroli zarządczej, w nieprzekraczalnym terminie do 25 stycznia 2021 r.  oświadczenie cząstkowe o stanie kontroli zarządczej za rok poprzedni w zakresie kierowanego pionu/jednostki.

Do pobrania

Zarządzenie w sprawie w sprawie wprowadzenia systemu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem w Politechnice Białostockie 2/2021

Procedura kontroli zarządczej w Politechnice Białostockiej – Załącznik nr 1 do Zarządzenia 2/2021

Procedura zarządzania ryzykiem strategicznym, operacyjnym i projektu w Politechnice Białostockiej – Załącznik nr 2 do Zarządzenia 2/2021

Rejestry ryzyka strategicznego, operacyjnego, projektu

Sprawozdania z zarządzania ryzykiem nieakceptowalnym

Kwestionariusz samooceny kontroli zarządczej – kierownicy (DOCX, 20 KB)

Kwestionariusz samooceny standardów kontroli zarządczej – pracownicy (DOCX, 17 KB)

Oświadczenie cząstkowe o stanie kontroli zarządczej (DOCX, 22 KB)

Przykłady uzupełnionych rejestrów ryzyka

Przykłady ryzyka strategicznego

Przykłady ryzyka operacyjnego

Przykłady ryzyka projektu

Osoby odpowiedzialne za udzielanie informacji:

  • Barbara Litman, e-mail: b.litman@pb.edu.pl, tel. 85 746 70 43
  • Damian Tanajewski, e-mail: d.tanajewski@pb.edu.pl, tel. 85 746 70 43

 

Informacje ogólne

I. KONTROLA ZARZĄDCZA

System kontroli zarządczej to sposób spojrzenia na uczelnię, który ma ułatwić zarządzanie nią w uporządkowany sposób.

Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy (Art. 68. 1. Ustawy o finansach publicznych). 

II. OŚWIADCZENIE O STANIE KONTROLI ZARZĄDCZEJ

Minister kierujący działem może zobowiązać kierownika jednostki w dziale (Rektora) do sporządzania planu działalności na rok następny dla tej jednostki oraz sporządzania sprawozdania z wykonania planu działalności i składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanej przez niego jednostki (Uczelni).

Podstawą do złożenia oświadczenia są m.in.:

  • monitoring realizacji celów i zadań,
  • samoocena kontroli zarządczej przeprowadzona z uwzględnieniem standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych,
  • zarządzanie ryzykiem,
  • audyt wewnętrzny,
  • kontrole wewnętrzne,
  • kontrole zewnętrzne,
  • inne źródła informacji.

III. PRZEPISY PRAWNE

Ustawa o finansach publicznych

Ustawa o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r., wprowadziła m.in. nowe pojęcie „kontroli zarządczej” oraz określiła zadania i obowiązki kierujących jednostkami sektora finansów publicznych w zakresie zapewnienia prawidłowego jej funkcjonowania.

Ujednolicony tekst ustawy (Dz.U. 2009 nr 157 poz. 1240) (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 MB)

Plan działalności i sprawozdanie z jego wykonania

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie planu działalności i sprawozdania z jego wykonania (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 315 KB)

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 313 KB)

 

IV. STANDARDY I INNE KOMUNIKATY MINISTRA FINANSÓW

Samoocena kontroli zarządczej

Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 167 KB)

Komunikat Nr 3 Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 2, poz. 11) (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 818 KB)

Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Min. Fin. poz. 56) (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 MB)

 

Więcej materiałów metodycznych i opracowań dotyczących kontroli zarządczej można znaleźć na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów w zakładce kontrola zarządcza w sektorze finansów publicznych.