prof. dr hab. inż. arch. Jerzy Uścinowicz
Jerzy Uścinowicz – architekt, profesor, nauczyciel akademicki, profesor International Academy of Architecture, kierownik Katedry Architektury Kultur Lokalnych Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, ekspert UIA i UNESCO, dyrektor The International Union of Architects (UIA) Work Programme „Spiritual Places”, przewodniczący Sekcji Historii Komitetu Architektury i Urbanistyki PAN, przewodniczący Rady Naukowej Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata.
Autor 3 monografii, współautor 5 monografii, redaktor naukowy 6 monografii, autor 190 innych publikacji naukowych oraz 240 referatów konferencyjnych, głównie z dziedziny architektury sakralnej, architektury kultur lokalnych pogranicza oraz ochrony i konserwacji zabytków.
Autor ponad 120 większych, zrealizowanych projektów architektonicznych, architektoniczno-urbanistycznych i konserwatorskich, w tym ponad 60 obiektów i zespołów sakralnych. Autor 65 indywidualnych, w tym 45 zagranicznych, wystaw tej architektury. Laureat 13 konkursów architektonicznych.
Główne zainteresowania naukowe: projektowanie architektury świątyń, miejsc kultu i pamięci, architektura wernakularna kultur lokalnych, architektura pogranicza, metodyka projektowania architektoniczno-konserwatorskiego, antropologia kultury, struktury archetypowo-symboliczne.
Wykład: Kwadratura koła
Matematyka – z jej gematryczną mistyką liczb i ich konfiguracji oraz świętą geometrią – jest podstawą kreacji architektury i sztuki. Ich esencje i porządki zakodowane w strukturach archetypowo-symbolicznych są ich główną metodą działania zwłaszcza w sferze tzw. rzeczywistości sakralnej, w świątyni. Są podstawą rozumowania indukcyjnego i systemu komunikacji intuicyjnej jej sztuki. Struktury te stanowią do dziś żywy język religii. Są jej teozoficznym systemem gramatyki, dzięki któremu religia może się realnie wypowiedzieć. Są podstawą jej działania, w przechodzeniu od doświadczenia estetycznego, do doświadczenia religijnego. Sztuka sakralna, by mogła być autentycznym uobecnieniem rzeczywistości teofanicznej i źródłem spełnienia się duchowych aspiracji człowieka – nie zaś jedynie abstrakcyjną spekulacją intelektu czy naturalistycznym przedstawieniem tej rzeczywistości – powinna być najpierw sztuką archetypowo-symboliczną. Zakorzeniona w Tradycji staje się wtedy teologią.
Wybrane przykłady dawnej i współczesnej architektury i sztuki świątyń ujawnią proces transponowania jej podstawowych wartości w kategoriach rozumienia i intuicyjnego uobecniania jej teologicznego sensu i celu, któremu ma ona służyć. Na nich oparta jest idea świątyni rozumianej jako obraz przeminionego kosmosu, który jest „odblaskiem chwały Bożej”. Kwadratura koła jest tej idei matematycznym symbolem.