Kalendarium
Składnica akt powstała 1 kwietnia 1957 r. – w ósmym roku działalności Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej. Składnica akt wchodzi w skład sekretariatu Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej.
W tym czasie Uczelnia kształci studentów na trzech wydziałach: elektrycznym, mechanicznym i budownictwa lądowego. Studenci mogą korzystać z powstałej w 1951 roku Biblioteki. Dyplomem Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej może się już poszczycić blisko 140 osób.
Składnica akt funkcjonuje na podstawie Instrukcji o przechowywaniu akt w szkołach wyższych z 1952 r. oraz Zarządzenia Ministra Szkolnictwa Wyższego i Nauki w sprawie rzeczowego podziału akt szkoły wyższej. Przechowuje akta poszczególnych komórek organizacyjnych uczelni oraz prace dyplomowe studentów, a mieści się na trzecim piętrze budynku szkoły przy ul. Grunwaldzkiej 11/15 (obecnie ul. Oskara Sosnowskiego 11 – siedziba Wydziału Architektury).
Opiekę nad aktami obejmuje Wanda Duszkiewicz. Pełni jednocześnie funkcję kierownika sekretariatu Wieczorowej Szkoły Inżynierskiej i opiekuje się składnicą akt do 1970 r.
W październiku następuje zmiana nazwy uczelni na Wyższą Szkołę Inżynierską. Uruchomione zostają studia dzienne i zaoczne. Od tej pory składnica gromadzi akta i prace dyplomowe studentów państwowej Wyższej Szkoły Inżynierskiej.
Składnicą akt opiekuje się od 1971 r. do 1975 r.
Wyższa Szkoła Inżynierska z dniem 1 października zostaje przekształcona w Politechnikę Białostocką.
Opiekę nad zasobem archiwalnym Maria Wyszkowska sprawuje do 2003 r. Dopiero wtedy następują kolejne zmiany personalne.
W 2009 r. wraz z powiększającym się zasobem archiwalnym zwiększa się również personel archiwum.
Na mocy Zarządzenia Rektora Politechniki Białostockiej, datowanego na 31 maja 1975 r. powołane zostaje archiwum zakładowe. Wprowadzone zmiany mają związek z przekształceniem w 1974 r. Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Politechnikę Białostocką.
W wyniku powiększającego się w tym czasie zasobu akt, który w 1975 r. obejmuje 90 metrów bieżących, archiwum przeniesione zostaje z budynku szkoły przy ul. Grunwaldzkiej 11/15 do dwóch pomieszczeń obiektu Instytutu Mechaniki w Kleosinie.
Do 2009 r. funkcjonuje przy Biurze Rektora Politechniki Białostockiej.
30 października 1976 r. Rektor Politechniki Białostockiej prof. dr hab. inż. Tadeusz Bełdowski wydaje zarządzenie, które szczegółowo określa zakres działalności archiwum oraz zasady jego organizacji.
Na początku lat 70. XX wieku rozpoczyna się budowa miasteczka akademickiego Politechniki Białostockiej w rejonie ulic Wiejskiej, Zwierzynieckiej i Świerkowej. Powstają domy studenta i stołówka. Nowe przestrzenie zyskują także kolejne wydziały oraz administracja.
Dokumentacja aktowa umieszczona zostaje w nowym pomieszczeniu magazynowym, dostosowanym do właściwego przechowywania i zabezpieczania dokumentacji, w kompleksie budynków Politechniki przy ul. Wiejskiej 45 C.
Na lokal archiwum składają się magazyn oraz pokój biurowy, który służy pracownikom do porządkowania oraz właściwego udostępniania akt.
Normatywem wewnętrznym regulującym funkcjonowanie Archiwum Uczelnianego PB, który obowiązuje do dnia dzisiejszego, jest ,,Instrukcja dotycząca zakresu działania Archiwum Uczelnianego Politechniki Białostockiej”, wprowadzona Zarządzeniem Nr 64 Rektora Politechniki Białostockiej z dnia 15 grudnia 2006 r. z późniejszymi zmianami.
Uchwałą Senatu PB nr 17/25/2010 Archiwum zostaje włączone w strukturę organizacyjną Biblioteki Politechniki Białostockiej kierowanej przez dyrektor mgr Joannę Putko. Do tej pory funkcjonowało przy Biurze Rektora.
Część magazynu Archiwum wyposażono w regały przesuwne, które stanowią doskonałe rozwiązanie, ze względu na maksymalne wykorzystanie przestrzeni magazynowej, gromadzenie i zabezpieczenie zasobu archiwalnego.
2015 r. Skontrum zbiorów archiwalnych.
Zbiory archiwalne zostają poddane kontroli na podstawie pomocy ewidencyjnych, co ma na celu ustalenie stanu faktycznego zbiorów i ujawnienie braków, poprzez porównanie zapisów w ewidencji archiwum ze stanem faktycznym w magazynie. W skontrum oraz prace porządkowe angażują się zarówno pracownicy Archiwum, jak też Biblioteki Politechniki Białostockiej.
Platon TV Białystok realizuje film o naszej jednostce.
23 XI 2017 r. utworzenie Centrum Historii
1 I 2018 r. nowe normatywy kancelaryjno-archiwalne
1 III 2019 r. zmiana na stanowisku Dyrektora Biblioteki
Na stanowisko dyrektora Biblioteki PB powołana zostaje Pani mgr Maria Czyżewska.
III 2020 r. Przerwana konferencja muzealna, początek pandemii
W II Dorocznej Konferencji Muzealnej Stowarzyszenia Muzealników Polskich uczestniczą Agnieszka Halicka i dr Bożena Koszel-Pleskaczuk.
Konferencja pt. „Trudne dziedzictwo” zaplanowana na 11-13 III, ale ze względu na wprowadzony stan zagrożenie epidemicznego, obrady zakończono 12 III. Z dniem 20 III został wprowadzony stan epidemii choroby COVID-19 w Polsce. W celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 pracownicy przeszli na rotacyjny tryb pracy (do 25 V).
1 IX 2020 r. zmiany w strukturze organizacyjnej Politechniki Białostockiej
1 XII 2021 r. otwarcie Centrum Historii
Patronem Centrum Historii został inżynier Mirosław Bujanowski (1950-2017), długoletni pracownik Wydziału Elektrycznego. To On był inicjatorem utworzenia w Politechnice muzeum uczelnianego, gromadził aparaturę, fotografie i spisywał wspomnienia. Oficjalne nadanie imienia zostało potwierdzone Zarządzeniem Rektora PB nr 136 z dnia 30 XI 2021 r. Podczas otwarcia wstęgę przecięli byli Rektorzy Uczelni: prof. Kazimierz Pieńkowski, prof. Michał Bołtryk, prof. Lech Dzienis, a także Rektor dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, Dyrektor AUiCH PB dr inż. arch. Maciej Kłopotowski i przedstawiciel rodziny Patrona Bartosz Bujanowski. Powołana została Rada Centrum Historii Politechniki Rady im. inż. Mirosława Bujanowskiego (na okres od 1 XII 2020 r. do 31 VIII 2023 r.). W skład Rady weszli: dr inż. arch. Maciej Kłopotowski – Przewodniczący, dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, dr n. med. Magdalena Muskała – Kierownik Muzeum Historii Medycyny i Farmacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, mgr Mateusz Adaszczyk – Prezes Zarządu Stowarzyszenia Absolwentów Politechniki Białostockiej, mgr Maria Czyżewska – Dyrektor Biblioteki Politechniki Białostockiej, mgr Jerzy Hermanowicz – historyk sztuki, emerytowany pracownik Politechniki Białostockiej; mgr Jolanta Szczygieł-Rogowska – Dyrektor Galerii im. Slendzińskich w Białymstoku oraz inż. Jakub Pruszyński – Przewodniczący Parlamentu Studentów Politechniki Białostockiej.
1 I 2022 r. zmiany w jednolitym rzeczowym wykazie akt
Modyfikacja jednolitego rzeczowego wykazu akt to efekt zmian wprowadzonych przez Ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 20 lipca 2018 r. Ponadto, w oparciu o Ustawę z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, a także Rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2018 r. w sprawie dokumentacji pracowniczej, wprowadzone zostały zmiany w dziale 1 – Sprawy kadrowe oraz w dziale 3 – Finanse. 27 XII 2021 r. zostało wydane Zarządzenie Rektora Politechniki Białostockiej nr 145/2021, wprowadzające zmiany od nowego roku.