W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Wykłady i warsztaty w ramach Politechnicznej Sieci Via Carpatia

19-12-2023
Wykłady i warsztaty w ramach Politechnicznej Sieci Via Carpatia

Działanie mózgu to nadal wielka tajemnica. Znamy jednak kilka mechanizmów, dzięki którym wiemy, jak funkcjonuje nasz umysł. W grudniu w Politechnice Białostockiej odbyły się wykłady dr. Marka Kaczmarzyka, prof. UŚ, który pomógł nam spojrzeć na proces dydaktyczny z innej strony.  Odbyły się również warsztaty poświęcone profilaktyce zdrowia psychicznego, prowadzone przez dr Izabelę Kaczyńską oraz mgr Magdę Milewską z Ośrodka Psychoterapii Psychoanalitycznej Otwarci w Białymstoku.

 

„Lustra w naszych głowach, czyli o tym dlaczego lubimy pogodnych nauczycieli?” oraz „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły? Stres, ocena i pamięć w stanie zagrożenia” – to tematy wykładów, które prowadził w auli Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku dr Marek Kaczmarzyk, prof. UŚ. Znany biolog, neurodydaktyk i memetyk oraz nauczyciel akademicki od lat popularyzuje naukę, w tym wiedzę dotyczącą zagadnień naszego umysłu.  

Prof. Kaczmarzyk proponuje spojrzenie na proces edukacji oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Jest propagatorem dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Między innymi te zagadnienia poruszał w swoich wykładach, które odbyły się 7 oraz 8 grudnia 2023 r. w Politechnice Białostockiej.

Podczas wykładu „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?” poznaliśmy zarówno odpowiedź na to pytanie, jak i zgłębiliśmy działanie stresu, oceny i pamięci w stanie zagrożenia. Okazuje się bowiem, że  szkoła jest miejscem gwałtownych starć pomiędzy działaniem układu nagrody (motywacja) oraz systemem prowadzącym do unikania i ucieczki (układ kary).

Natomiast 8 grudnia, w ramach wykładu „Lustra w naszych głowach, czyli o tym dlaczego lubimy pogodnych nauczycieli?” uczestnicy dowiedzieli się, że nasz mózg odtwarza stany, które widzi u innych, wykorzystując tzw. mechanizmy lustrzane. To dzięki nim udziela się uczniom zaangażowanie nauczyciela, a kibice wiercą się w czasie oglądania meczu. Znajomość działania tych mechanizmów pozwala nam spojrzeć na edukację z nowej fascynującej perspektywy.

Poza wykładami zorganizowane zostały warsztaty z zakresu budowania odporności psychicznej, które odbyły się 14 grudnia. Zajęcia prowadziły ekspertki z  Ośrodka Psychoterapii Psychoanalitycznej Otwarci w Białymstoku: dr Izabela Kaczyńska oraz mgr Magda Milewska. Pracownicy oraz studenci uczelni wzięli udział w serii zajęć: „Budowanie odporności psychicznej” oraz „Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu?”.

Uczestnicy zastanawiali się nad wpływem, jaki na każdego z nas ma zmienność, tempo i nieprzewidywalność współczesnego świata, który wymusza dostosowanie do nowej rzeczywistości. Szukali zasobów, które mogą umocnić naszą odporność psychiczną, a także zastanawiali się, co składa się na poczucie satysfakcji z życia.

Działania sfinansowane były w ramach zadania zleconego pn. „Politechniczna Sieć VIA CARPATIA im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego”.

 

Dr Marek Kaczmarzyk prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to: „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości”. „Strefa Napięć”. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Zajmuje się także zagadnieniami biologicznego podłoża zachowań w polityce (współautor książki „Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry”).

Dr Izabela Kaczyńska – pedagog, specjalista terapii pedagogicznej i autyzmu – edukacja i rewalidacja osób ze spectrum autyzmu. Doktor nauk społecznych UMCS w Lublinie. Ukończyła roczny kurs Psychoterapia dzieci i młodzieży. Jest w trakcie szkolenia z psychotraumatologii oraz psychoterapii par i rodzin. Posiada prawie 20-letnie doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz dorosłymi. Wieloletni nauczyciel akademicki. Od wielu lat zajmuje się pomocą psychologiczno-pedagogiczną dzieci i młodzieży. Prowadzi zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne W Ośrodku Psychoterapii Psychoanalitycznej OTWARCI zajmuje się psychoedukacją rodziców oraz prowadzi konsultacje rodzicielskie.

Mgr Magda Milewska – psycholog, socjolog, w trakcie całościowego szkolenia psychoterapeutycznego w Instytucie Analizy Grupowej RASZTÓW w Warszawie oraz szkolenia z zakresu podstaw psychotraumatologii. Doświadczenie zawodowe zdobyła w ramach pracy w poradni psychologiczno – pedagogicznej, ośrodku psychoterapeutycznym oraz w ramach współpracy z placówkami edukacyjnymi. Prowadzi diagnozy, konsultacje psychologiczne dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych, a także warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, rodziców i opiekunów. Dodatkowo realizuje zajęcia w ramach studiów podyplomowych na Wydziale Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku.

 

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z grudniowych wykładów i warsztatów na kampusie PB:

(oprac. mz)