W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Wykłady

17.01.2025 r. (piątek), godz. 12:15
 

Miejsce: Aula 449 Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej

Tytuł: Rozwijanie uważności – sztuka zdrowego i zrównoważonego życia. Starożytne korzenie i nowoczesna nauka

Praktykowanie medytacji uważności to dostępna dla każdego droga rozwoju pozytywnych jakości sprzyjających dobremu, zdrowemu życiu, takich jak: samoświadomość, mądrość, współczucie i równowaga emocjonalna. Rozwijanie uważności to również, mająca parę tysięcy lat, droga do redukcji cierpienia i leczenia rozmaitych problemów psychicznych i psychosomatycznych. Uważność i interwencje oparte na uważności (MBI’s), m. in. terapia poznawcza oparta na uważności (MBCT) stały się w ostatnich dwóch dekadach coraz popularniejszą formą programów terapeutycznych i rozwojowych służących poprawie zdrowia psychicznego, kwitnieniu (flourishing) i wzrostowi odporności (rezyliencji), a także umiejętności interpersonalnych i społecznych. Zawdzięczają to wykazanej szeroko w badaniach naukowych skuteczności działania, poznanymi mechanizmami neuronalnymi i psychologicznymi, a także leżącemu u jej podstaw modelowi zdrowia.

Podczas wykładu skupimy się przede wszystkim na efektywnych metodach rozwijania uważności, omówimy zastosowanie terapeutyczne i rozwojowe, a także poznamy wyniki badań nad skutecznością MBI’s oraz neuronalnymi i psychologicznymi mechanizmami jej działania.

Prowadzący: dr hab. n med. Paweł Holas, prof. UW – psychiatra, nauczyciel i superwizor treningów uważności (MBCT, MBSR i MSC), psychoterapeuta i superwizor terapii behawioralno-poznawczej. Profesor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik pracowni badawczej e-MPAT (e-Mindfulness, Psychotherapy and Technology Lab). Współzałożyciel i pierwszy prezes Polskiego Towarzystwa Mindfulness w 2008r. Kierownik studiów podyplomowych „Uważność i Współczucie. Fundamenty, badania i psychoterapia” na Uniwersytecie SWPS oraz Prezes Fundacji Rozwoju Mindfulness szkolącej do certyfikatu Nauczyciela Terapii Poznawczej Opartej na Uważności (MBCT). Zajmuję się uczeniem i badaniami nad uważnością od około 20 lat. Autor około 80 artykułów w czasopismach naukowych z listy JCR

 

17.12.2024 r. (wtorek), godz. 12:15
 

Miejsce: Aula C Inno-Eko-Tech Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Jak poprawić własne samopoczucie? Perspektywa badań nad mózgiem

Samopoczucie człowieka jest zależne od stanu mózgu, ciała i miejsca naszego życia. Wykład powie jak stymulować mózg, aktywizować ciało i ulepszać otoczenie po to, by podwyższać dobrostan psychiczny człowieka.

Prowadzący: Maciej Błaszak: kognitywista, biolog, doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Wyższej Szkoły Zarządzania i Psychologii w Poznaniu. Stypendysta Uniwersytetu w Kilonii (Stypendium DAAD) i Uniwersytetu w Edynburgu (Stypendium Tempus). Wykładowca Akademii im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Uniwersytetu SWPS w Poznaniu. Zainteresowania badawcze dotyczą epigenezy umysłu, czyli możliwości kształtowania mózgu człowieka pod wpływem bodźców środowiskowych. Zajmuje się psychologią uniwersalnego projektowania, psychologią biznesu i edukacją inspirowaną badaniami nad mózgiem. Członek Zespołu Badań i Innowacji UIC (International Union of Railways) w Paryżu. Od lat prowadzi szkolenia i eksperckie wykłady dla kadry zarządzającej i liderów edukacji (m.in. Kompania Piwowarska, Geodis, Asseco, Neuca, Teva, Santander Bank Polska). Autor i współautor pięciu monografii i kilkudziesięciu artykułów naukowych.

 

19.11.2024 r. (wtorek), godz. 10:15

Miejsce: Aula 447 Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Przestań się nadwyrężać, czyli jak nie popaść w sidła wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to nie tylko zmęczenie, to stan, w którym w Twoim życiu zagościło wyczerpanie i stres chroniczny, ale i niskie poczucie sprawczości, cynizm, a może i już nawet sarkazm. To stan, gdy gasną nawet te rzeczy, które kiedyś dawały nam radość i motywację. Samotność, frustracja, ciągłe napięcie, brzmi znajomo? Jeśli tak, to zapraszamy na wystąpienie, gdzie prelegentka podzieli się nie tylko swoją historią i historiami innych kobiet, które doświadczyły wypalenia zawodowego, ale także sprawdzonymi sposobami, jak wyjść z tej ciemności i odzyskać radość ze swojego życia, poczucie spełnienia i satysfakcji. Opowie o tym, jak zidentyfikować pierwsze symptomy wypalenia, jak się przed nim chronić, a co najważniejsze, jak znaleźć w sobie siłę, by wrócić do tego, co kochasz. Nie musisz iść tą drogą sam i sama. Każdy dzień nie musi być dniem walki o przetrwanie.

Dowiesz się, czym się różni wypalenie zawodowe od zmęczenia i depresji, poznasz przyczyny wypalenia i zrozumiesz konieczność zaopiekowania się sobą, a także symptomy i objawy potencjalnego wypalenia, skutki wypalenia zawodowego i życia w nieustannym stresie chronicznym, czynniki sprzyjające wypaleniu zawodowemu i jego konsekwencje. A przede wszystkim posłuchasz o przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu, czyli dowiesz się, jak zadbać o siebie i budować swój dobrostan.

Prowadząca: Marta Młyńska jest edukatorką, coachką, wykładowczynią z ponad 20 letnim doświadczeniem na każdym etapie edukacyjnym, pasjonatką ludzi i rozwoju osobistego, przyszłą psycholożką. Ma przywilej towarzyszyć innym w rozwoju i dmuchać w ich skrzydła.  Finalistka konkursu Nauczyciel Pomorza 2018, propagatorka programu „Dove Self-Esteem – Budowanie pozytywnej samooceny”, ambasadorka Fundacji Kosmos dla Dziewczynek, programów Fundacji Digital University: Be. Eco i Be. Net,  Członkini Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050. Przeszkoliła ponad 23 tys. osób, w tym większość to nauczycielki i kobiety ze świata edukacji. Występuje na konferencjach, nagrywa kursy, podcasty, jest ambasadorką w wielu programach edukacyjnych. Wspiera i wzmacnia innych, pomagając im poradzić sobie ze stresem, trudnymi emocjami, wypaleniem zawodowym i kryzysami. Pokazuje, że można żyć lżej, radośniej i piękniej bez wiecznej pogoni.

 

25.10.2024 r. (piątek), godz. 12:15

Miejsce: Aula 449 Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Kiedy umysł nie daje spokoju…Jak „odklejać się” od swoich myśli i lęków?

Czy wiesz kim jest Ojciec Chrzestny wszystkich lęków? Jeśli czujesz się przytłoczony natłokiem myśli i niepokoju lub interesujesz się rozwojem, budowaniem dobrostanu i psychologią, to ten wykład jest dla Ciebie. Dowiesz się, jak skutecznie radzić sobie z natrętnymi myślami, które zakłócają codzienne funkcjonowanie. Poznasz sprawdzone techniki (m.in. CBT, ACT) i narzędzia umożliwiające zdystansowanie się od negatywnych wzorców poznawczych, by móc angażować się w to, co naprawdę dla Ciebie ważne.

Prowadząca: Paulina Danielak – psycholog, pedagog, psychoterapeutka poznawczo – behawioralna w trakcie certyfikacji. Certyfikowana providerka TRE® (Tension Releasing Exercises). Terapeutka ACT (terapii akceptacji i zaangażowania) i psycholog sportu (AWF). Członkini komisji rewizyjnej zarządu Association for Contextual Behavioral Science Polska. Rozwija swoją pasję do psychosomatyki poprzez udział w licznych szkoleniach (m.in. Somatic Experiencing®). Od 10 lat buduje własną markę, organizuje warsztaty i szkolenia dla firm. Psychoedukuje oraz uświadamia w tematach redukcji stresu, rozwoju i budowania dobrostanu. Poszukuje źródeł i rozwiązań w kręgach Zachodu i Dalekiego Wschodu. Uczy uważnego dostrzegania piękna i niezwykłości w otaczającym świecie. Wielbicielka przyrody, herbaty i Suwalszczyzny.

 

03.06.2024 r. (poniedziałek), godz. 14:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Przepis na dobrostan. Dlaczego warto wziąć za niego odpowiedzialność i jak robić to dobrze?

Ostatnie lata pokazały nam, że świat, w którym żyjemy jest zmienny, nieprzewidywalny, mało pewny i pełen niepokoju. Nic więc dziwnego, że stoimy w obliczu potężnych wyzwań, a największym z nich może się okazać kryzys zdrowia psychicznego. Dane alarmują, my żyjemy w coraz większym stresie i pośpiechu a wydarzenia na świecie nie napawają optymizmem. Jak się odnaleźć w tej trudnej rzeczywistości? Jak zadbać o siebie i swój dobrostan, by na co dzień budować zasoby i wzmacniać odporność psychiczną? Zapraszamy na interaktywny wykład, na którym poszukamy nie tylko odpowiedzi na te pytania, ale i praktycznych wskazówek i metod możliwych do wdrożenia tu i teraz.

Prowadząca: Aleksandra Potykanowicz -psycholożka, edukatorka, ekspertka w obszarze dobrostanu i profilaktyki zdrowia psychicznego. Na co dzień, od ponad 15 lat, współpracuje z biznesem, projektując i prowadząc programy rozwojowo-szkoleniowe dla pracowników. Jej misją jako psycholożki jest popularyzowanie nauki, wspieranie ludzi w radzeniu sobie z wyzwaniami codzienności, zwiększaniu zadowolenia z życia oraz poprawie stanu zdrowia. W wolnych chwilach próbuje zmieniać ten świat na lepsze szerząc psychoedukację w mediach społecznościowych, występując w licznych podcastach, programach radiowych i telewizyjnych.

 

22.04.2024 r. (poniedziałek), godz. 12:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Jak poradzić sobie z kryzysem psychicznym?

Jak poradzić sobie z kryzysem psychicznym? To dynamiczna i interaktywna prezentacja, w której zostaną przedstawione praktyczne narzędzia do radzenia sobie ze stresem, lękiem i depresją. Zostanie podkreślone znaczenie samoświadomości emocjonalnej oraz zdrowych nawyków życiowych, takich jak regularna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta. Dodatkowo będą omówione dostępne zasoby wsparcia, w tym terapia i grupy wsparcia, zachęcając uczestników do otwarcia się na rozmowę o swoich emocjach i szukania pomocy w potrzebie.

Prowadzący: dr hab. n. med. Andrzej Silczuk – doktor habilitowany nauk medycznych, lekarz psychiatra z wieloletnim stażem klinicznym, wykładowca uniwersytecki i edukator, kierownik Zakładu Psychiatrii Środowiskowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dyrektor medyczny w Wellbee Polska, twórca autorskiego Andrzej Silczuk Podcast, wcześniej podcastu Niemyte Dusze, o tym jak styl życia wpływa na nasze zdrowie psychiczne. 

 

22.03.2024 r. (piątek), godz. 10:15

mgr farm. Zofia Winczewska

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Zdrowy lifestyle – zdrowa głowa. Jak stylem życia wpływać na zdrowie psychiczne?

Na co dzień jesteśmy przytłoczeni liczbą obowiązków, przebodźcowani, dodatkowo mamy mało ruchu i nie odżywiamy się tak, jak robili to nasi przodkowie. Może to skutkować obniżeniem nastroju, brakiem energii i przewlekłym zmęczeniem. Nasz styl życia w XXI wieku zatem mocno odbiega od tego, co „zaplanowała” sobie ewolucja. Jak zatem dbać o swój dobrostan na co dzień? I jak może nas w tym wesprzeć medycyna stylu życia?

Prowadząca: mgr farm. Zofia Winczewska to farmaceutka, blogerka i edukatorka. Pasjonatka mikrobioty jelitowej, psychiatrii żywieniowej i medycyny stylu życia w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Obecnie w trakcie doktoratu na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Autorka bloga: zosiawinczewska.pl oraz gospodyni podcastu Szare Komórki.

 

19.01.2024 r. (piątek), godz. 12:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Geny, środowisko, a może jedno i drugie? Co sprawia, że pogarsza się nasze zdrowie psychiczne?
Jaka jest przyczyna powstawania zaburzeń psychicznych?
Czy dziedziczymy je po przodkach?
Czy środowisko jest głównym, czy modyfikującym czynnikiem pogorszenia stanu zdrowia psychicznego?
Na te i inne pytania próbują odpowiedzieć badania umiejscowione na styku genetyki zachowania, psychologii klinicznej i psychiatrii. W trakcie wykładu zgłębimy założenia najważniejszych metod genetyki zachowania oraz odczytamy najbardziej istotne wnioski z prowadzonych z ich wykorzystaniem badań dotyczących zdrowia psychicznego. Na podstawie tych danych, w podsumowaniu wykładu poznamy sugestie dotyczące profilaktyki zdrowia psychicznego.

Prowadzący: dr hab. Wojciech Łukasz Dragan, prof. UJ jest pracownikiem Instytutu Psychologii Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprzewodniczącym (sekretarz) Komitetu Psychologii PAN. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki biologicznych postaw zachowania, roli stresu i czynników wczesnodziecięcych w rozwoju, pomiaru zmiennych psychologicznych oraz uwarunkowań orientacji seksualnej i tożsamości płciowej. Współautor i autor kilkudziesięciu artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach polskich i zagranicznych. Autor monografii „Temperament w pierwszym roku życia. Uwarunkowania genetyczne i środowiskowe” uhonorowanej w 2015 roku Nagrodą Teofrasta dla najlepszej książki psychologicznej. Laureat nagród i stypendiów związanych z dorobkiem naukowym (m.in. nagroda Prezesa PAN im. Malewskiego, Nagroda Naukowa Tygodnika Polityka). Autor bloga popularnonaukowego dotyczącego pogranicza psychologii, genetyki i neuronauki.


08.12.2023 r. (piątek), godz. 10:15

Marek KaczmarzykMiejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Lustra w naszych głowach, czyli o tym dlaczego lubimy pogodnych nauczycieli?
Uśmiech, który widzimy, wywołuje przyjemność. Widząc człowieka trzymającego młotek i obraz w ciężkiej ramie, wiemy, jaki będzie jego kolejny ruch. Jest tak ponieważ nasze mózgi odtwarzają stany, które widzimy u innych. Robią to wykorzystując tzw. mechanizmy lustrzane. To dzięki nim udziela się uczniom zaangażowanie nauczyciela, a kibice wiercą się w czasie oglądania meczu. Znajomość działania tych mechanizmów pozwala nam spojrzeć na edukację z nowej fascynującej perspektywy.

Prowadzący: Dr Marek Kaczmarzyk prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to: „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości”. „Strefa Napięć”. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Zajmuje się także zagadnieniami biologicznego podłoża zachowań w polityce (współautor książki „Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry”).


07.12.2023 r. (czwartek), godz. 16:00

Marek KaczmarzykMiejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły? Stres, ocena i pamięć w stanie zagrożenia.
Ciekawość i skłonność do poszukiwań jest gatunkowo specyficzną cechą człowieka. Nasza aktywność poznawcza łączy się jednak w nieunikniony sposób z ryzykiem, dlatego nasze mózgi wciąż poszukują równowagi pomiędzy poszukiwaniem a ostrożnością. Szkoła jest miejscem gwałtownych starć pomiędzy działaniem układu nagrody (motywacja) oraz systemem prowadzącym do unikania i ucieczki (układ kary). W czasie szkolenia wyjaśnimy, czym jest stres i spróbujemy zmierzyć poziom emocji ochotników przy użyciu czujników i oprogramowania firmy SILAB.

Prowadzący: Dr Marek Kaczmarzyk prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to: „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości”. „Strefa Napięć”. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Zajmuje się także zagadnieniami biologicznego podłoża zachowań w polityce (współautor książki „Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry”).


17.11.2023 r. (piątek), godz. 10:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Człowiek na cyfrowej diecie. Jak dzięki cyfrowej higienie wzmocnić dobrostan, motywację i poczucie sensu?
Jakie są korzyści dla zdrowia i rozwoju zawodowego płynące z zachowania higieny cyfrowej w pracy i życiu osobistym oraz jakie praktyczne rozwiązania możemy wprowadzić, aby efektywnie pracować i odpoczywać? Podczas spotkania zrozumiemy, jak urządzenia ekranowe wpływają na mózg każdego człowieka. Dowiemy się, jakie są objawy uzależnienia i będziemy potrafili odnieść je do czynności związanych z używaniem telefonów i internetu. Będziemy potrafili zauważyć u siebie objawy przemęczenia ekranowego lub technostresu. Zastanowimy się także, jaki jest związek pomiędzy sposobem używania ekranów a naszym samopoczuciem, satysfakcją z życia, motywacją do pracy i relacjami z innymi. Poznamy najważniejsze zasady higieny cyfrowej i zrozumiemy ich wpływ na codzienne funkcjonowanie w pracy i życiu prywatnym. Ważne – uczestnicy w trakcie wystąpienia będą używać smartfonów, niezbędne jest aby miały dostęp do internetu.

Prowadzący: Filip Dębowski – edukator, trener w Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa i autor podcastu. Zajmuje się rolą człowieka i humanizmu w czasach algorytmów. Wspiera osoby i organizacje w zakresie cyfrowej higieny, trendów technologicznych, kompetencji przyszłości, pracy hybrydowej i oswajania sztucznej inteligencji. Wspiera edukację w szkołach w całym kraju pomagając młodzieży, rodzicom i nauczycielom lepiej rozumieć cyfrowy świat (w ramach współprac z Fundacją ICO oraz Fundacją Instytut Lema). Chciałby być dobrym przodkiem (www.dobryprzodek.pl). Wystąpił na ponad 100 wydarzeniach w 13 krajach, m.in. w Ambasadzie Polskiej w Waszyngtonie, w ramach Mobile World Congress w Barcelonie, dla studentów Cambridge University w Wielkiej Brytanii i na licznych wydarzeniach w Polsce. Pasjonat szachów, komediowego impro, muzyki różnorakiej, angielskiej Premier League i górskiego trekkingu.


10.10.2023 r. (wtorek), godz. 12:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej 

Tytuł: Jak mądrze (się) uczyć?
Uczenie, choć jest naturalnym procesem zachodzącym w każdym mózgu, aby zachodziło w sposób efektywny, a najlepiej jeszcze efektowny, wymaga odpowiedniego podejścia i wsparcia. Aby uczyć się i uczyć mądrze, uczący się mózg musi charakteryzować stan U.M.I.E.M., czyli odpowiednie pobudzenie mechanizmów neuronalnych odpowiedzialnych za Uwagę, Motywację, Intelekt, Emocje i Metaboliczne wzbudzenie. Jak to osiągnąć? Właśnie tego trzeba się nauczyć!

Prowadzący: dr Wojciech Glac, prof. UG jest neurobiologiem z Uniwersytetu Gdańskiego, którego wielką pasją jest popularyzacja wiedzy o mózgu. Ma na swoim koncie ponad 600 wykładów popularnonaukowych i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, od ponad 10 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście, a za swoją działalność popularyzatorską otrzymał prestiżową nagrodę Popularyzatora Nauki w konkursie Serwisu Nauka w Polsce PAP i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.