Cel pilotażowego programu profilaktycznego
Politechnika Białostocka wprowadzając pilotażowy program profilaktyczny w uczelni chce otrzymać diagnozę problemów, z którymi obecnie mierzą się członkowie społeczności akademickiej (także tych związanych z pandemią), ich analizę oraz zaplanować odpowiednie działania profilaktyczne oraz, w razie potrzeby, pomocowe w obszarze zdrowia psychicznego.
Program skierowany jest do:
- studentów i doktorantów,
- nauczycieli akademickich,
- pracowników Uczelni niebędących nauczycielami akademickimi.
Izolacja społeczna spowodowana pandemią sprawiła, że ludzie zostali pozbawieni najważniejszego zasobu do radzenia sobie w sytuacji krytycznej, a mianowicie bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Konsekwencje tej sytuacji są wyraźnie odczuwalne wśród osób pracujących i studiujących na Politechnice Białostockiej, ale nie są jeszcze do końca zbadane. Stąd tak istotne jest wprowadzenie ww. programu profilaktycznego poprzedzonego odpowiednią diagnozą potrzeb.
Sytuacja wojny w Ukrainie jest kolejnym czynnikiem znacząco podwyższającym ryzyko wystąpienia kryzysu psychicznego u naszych studentów oraz pracowników uczelni. Może również wyzwalać lub nasilać istniejące już niepożądane objawy o podłożu psychicznym. Warto nadmienić, że z sytuacji poważnego kryzysu na skalę światową (pandemia COVID19) skutkującego zaburzeniem równowagi psychicznej weszliśmy w bardzo krótkim czasie w drugi poważny kryzys, związany z wojną w Ukrainie, co jest wydarzeniem bezprecedensowym. Skutki, jakie to za sobą pociąga wymagają diagnozy oraz zaplanowania odpowiednich działań, czemu właśnie ma służyć pilotażowy program profilaktyczny.
Otrzymujemy od przedstawicieli społeczności akademickiej wiele sygnałów o potrzebie wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego, ponadto znacznie zwiększyła się liczba osób zgłaszających się do Psychologicznego Punktu Konsultacyjnego uruchomionego w naszej Uczelni.
Wprowadzenie programu profilaktycznego ma również służyć poszerzeniu wiedzy na temat zdrowia psychicznego, poszerzyć umiejętności radzenia sobie z trudnościami, promować wiedzę o miejscach które świadczą specjalistyczną pomoc w tym obszarze. Ma stanowić również podstawę do ustalenia standardów postępowania i rozwiązywania problemów natury psychicznej wśród społeczności akademickiej obecnie i w przyszłości.