Warsztaty Sztuka prezentowania w naukach technicznych
Grupa docelowa: kadra dydaktyczna
Termin: 16.02.2021 r. w godzinach 10:30-13:30
Liczba godzin kursu: 4 godz. (1 godz. = 45 min.)
Liczba osób: max. 10
Miejsce szkolenia: Politechnika Białostocka, stacjonarna forma warsztatów
Prowadzący: dr inż. Jarosław Makal, prof. PB
Certyfikat: TAK
Cel zajęć: Nabycie umiejętności oceny i samooceny prezentacji dowolnego tematu technicznego. Wykorzystywanie technik pozawerbalnych podczas prezentowania określonego tematu technicznego. Metody podtrzymania uwagi słuchaczy. Wykorzystywanie rekwizytów oraz eksperymentów podczas zajęć wykładowych.
Zakres merytoryczny warsztatu
- Jak można zniechęcić studentów do uczęszczania na wykłady z przedmiotu technicznego?
– pokaz slajdów jako podstawowa metoda przekazywania wiedzy;
– omawianie slajdów;
– przeładowanie slajdów nadmiarem treści (wzory, tekst, tabele, złożone rysunki, itp.);
– niewłaściwy wybór sposobu prezentacji (tabela zamiast wykresu, tekst zamiast grafiki, itp.);
– brak zainteresowania reakcją studentów (ja robię swoje, a oni swoje);
- Projektowanie cyklu wykładów i ćwiczeń rachunkowych.
– ścisła korelacja czasowa i merytoryczna;
– projekt obliczeniowy „ubrany” w cele praktyczne budzące zainteresowanie;
– jakie zadania na ćwiczeniach?
- Przykłady praktyczne i eksperymenty na zajęciach wykładowych.
– przykłady praktyczne: omawianie, pokazywanie zdjęć, filmów ….
– eksperymenty: proste, krótkie i nawiązujące do omawianego tematu;
– prezentowanie symulacji z zasobów Internetu.
- Pozyskiwanie informacji przez nauczyciela i przez studentów.
– przygotowanie nauczyciela do zajęć (scenariusz, rekwizyty, linki do źródeł internetowych …)
– propozycje dla studentów.
- Motywacja do aktywnego uczestnictwa na zajęciach.
– o czym będą dzisiejsze zajęcia;
– co trzeba pamiętać/rozumieć z poprzednich zajęć;
– o czym będą kolejne zajęcia (nawet w perspektywie kilku tygodni);
– testy motywujące (on-line);
- Wysyłanie pozytywnych komunikatów jako sposób na zwiększenie motywacji.
– pytania na zajęciach do studentów;
– inspirowanie do pytań ze strony studentów;
– nie ma „głupich” pytań;
– specjalny czas na zadawanie pytań (dłuższe problemy na konsultacjach);
- Relacja nauczyciel – student jako istotny składnik sukcesu dydaktycznego.
– studentów trzeba lubić, bo oni to czują (uśmiech, życzliwość; pozytywne emocje, itp.)
– spotkania nieformalne (pizza, spacer, szkoła letnia, koło naukowe, itp.)
- Sposób oceniania
– sprawiedliwość
– uwzględnianie aktualnej sytuacji studenta
Zadania dla uczestników (przed warsztatem):
-
- Przygotować do krótkiego (3-5 minut) zaprezentowania proste zagadnienie/problem z ulubionej dziedziny (bez rzutnika i bez komputera).
- Wybrać film np. z You Tube, którym można urozmaicić zajęcia (maks. 2 minuty).
- Przygotować krótki (3-4 pytania) test w Kahoot (na dowolny temat).
Uwaga – szkolenie jest skierowane do kadry dydaktycznej.
Liczba miejsc jest ograniczona do 10 osób. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Wszystkie pola oznaczone * muszą być wypełnione aby formularz został wysłany.