W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Wykłady

25.10.2024 r. (piątek), godz. 12:15

Miejsce: Aula 449 Wydział Mechaniczny

Tytuł: Kiedy umysł nie daje spokoju…Jak „odklejać się” od swoich myśli i lęków?

Czy wiesz kim jest Ojciec Chrzestny wszystkich lęków? Jeśli czujesz się przytłoczony natłokiem myśli i niepokoju lub interesujesz się rozwojem, budowaniem dobrostanu i psychologią, to ten wykład jest dla Ciebie. Dowiesz się, jak skutecznie radzić sobie z natrętnymi myślami, które zakłócają codzienne funkcjonowanie. Poznasz sprawdzone techniki (m.in. CBT, ACT) i narzędzia umożliwiające zdystansowanie się od negatywnych wzorców poznawczych, by móc angażować się w to, co naprawdę dla Ciebie ważne.

Prowadząca: Paulina Danielak – psycholog, pedagog, psychoterapeutka poznawczo – behawioralna w trakcie certyfikacji. Certyfikowana providerka TRE® (Tension Releasing Exercises). Terapeutka ACT (terapii akceptacji i zaangażowania) i psycholog sportu (AWF). Członkini komisji rewizyjnej zarządu Association for Contextual Behavioral Science Polska. Rozwija swoją pasję do psychosomatyki poprzez udział w licznych szkoleniach (m.in. Somatic Experiencing®). Od 10 lat buduje własną markę, organizuje warsztaty i szkolenia dla firm. Psychoedukuje oraz uświadamia w tematach redukcji stresu, rozwoju i budowania dobrostanu. Poszukuje źródeł i rozwiązań w kręgach Zachodu i Dalekiego Wschodu. Uczy uważnego dostrzegania piękna i niezwykłości w otaczającym świecie. Wielbicielka przyrody, herbaty i Suwalszczyzny.

 

03.06.2024 r. (poniedziałek), godz. 14:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Przepis na dobrostan. Dlaczego warto wziąć za niego odpowiedzialność i jak robić to dobrze?

Ostatnie lata pokazały nam, że świat, w którym żyjemy jest zmienny, nieprzewidywalny, mało pewny i pełen niepokoju. Nic więc dziwnego, że stoimy w obliczu potężnych wyzwań, a największym z nich może się okazać kryzys zdrowia psychicznego. Dane alarmują, my żyjemy w coraz większym stresie i pośpiechu a wydarzenia na świecie nie napawają optymizmem. Jak się odnaleźć w tej trudnej rzeczywistości? Jak zadbać o siebie i swój dobrostan, by na co dzień budować zasoby i wzmacniać odporność psychiczną? Zapraszamy na interaktywny wykład, na którym poszukamy nie tylko odpowiedzi na te pytania, ale i praktycznych wskazówek i metod możliwych do wdrożenia tu i teraz.

Prowadząca: Aleksandra Potykanowicz -psycholożka, edukatorka, ekspertka w obszarze dobrostanu i profilaktyki zdrowia psychicznego. Na co dzień, od ponad 15 lat, współpracuje z biznesem, projektując i prowadząc programy rozwojowo-szkoleniowe dla pracowników. Jej misją jako psycholożki jest popularyzowanie nauki, wspieranie ludzi w radzeniu sobie z wyzwaniami codzienności, zwiększaniu zadowolenia z życia oraz poprawie stanu zdrowia. W wolnych chwilach próbuje zmieniać ten świat na lepsze szerząc psychoedukację w mediach społecznościowych, występując w licznych podcastach, programach radiowych i telewizyjnych.

 

22.04.2024 r. (poniedziałek), godz. 12:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Jak poradzić sobie z kryzysem psychicznym?

Jak poradzić sobie z kryzysem psychicznym? To dynamiczna i interaktywna prezentacja, w której zostaną przedstawione praktyczne narzędzia do radzenia sobie ze stresem, lękiem i depresją. Zostanie podkreślone znaczenie samoświadomości emocjonalnej oraz zdrowych nawyków życiowych, takich jak regularna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta. Dodatkowo będą omówione dostępne zasoby wsparcia, w tym terapia i grupy wsparcia, zachęcając uczestników do otwarcia się na rozmowę o swoich emocjach i szukania pomocy w potrzebie.

Prowadzący: dr hab. n. med. Andrzej Silczuk – doktor habilitowany nauk medycznych, lekarz psychiatra z wieloletnim stażem klinicznym, wykładowca uniwersytecki i edukator, kierownik Zakładu Psychiatrii Środowiskowej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, dyrektor medyczny w Wellbee Polska, twórca autorskiego Andrzej Silczuk Podcast, wcześniej podcastu Niemyte Dusze, o tym jak styl życia wpływa na nasze zdrowie psychiczne. 

 

22.03.2024 r. (piątek), godz. 10:15

mgr farm. Zofia Winczewska

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Zdrowy lifestyle – zdrowa głowa. Jak stylem życia wpływać na zdrowie psychiczne?

Na co dzień jesteśmy przytłoczeni liczbą obowiązków, przebodźcowani, dodatkowo mamy mało ruchu i nie odżywiamy się tak, jak robili to nasi przodkowie. Może to skutkować obniżeniem nastroju, brakiem energii i przewlekłym zmęczeniem. Nasz styl życia w XXI wieku zatem mocno odbiega od tego, co „zaplanowała” sobie ewolucja. Jak zatem dbać o swój dobrostan na co dzień? I jak może nas w tym wesprzeć medycyna stylu życia?

Prowadząca: mgr farm. Zofia Winczewska to farmaceutka, blogerka i edukatorka. Pasjonatka mikrobioty jelitowej, psychiatrii żywieniowej i medycyny stylu życia w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Obecnie w trakcie doktoratu na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Autorka bloga: zosiawinczewska.pl oraz gospodyni podcastu Szare Komórki.

 

19.01.2024 r. (piątek), godz. 12:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Geny, środowisko, a może jedno i drugie? Co sprawia, że pogarsza się nasze zdrowie psychiczne?
Jaka jest przyczyna powstawania zaburzeń psychicznych?
Czy dziedziczymy je po przodkach?
Czy środowisko jest głównym, czy modyfikującym czynnikiem pogorszenia stanu zdrowia psychicznego?
Na te i inne pytania próbują odpowiedzieć badania umiejscowione na styku genetyki zachowania, psychologii klinicznej i psychiatrii. W trakcie wykładu zgłębimy założenia najważniejszych metod genetyki zachowania oraz odczytamy najbardziej istotne wnioski z prowadzonych z ich wykorzystaniem badań dotyczących zdrowia psychicznego. Na podstawie tych danych, w podsumowaniu wykładu poznamy sugestie dotyczące profilaktyki zdrowia psychicznego.

Prowadzący: dr hab. Wojciech Łukasz Dragan, prof. UJ jest pracownikiem Instytutu Psychologii Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Jagiellońskiego, wiceprzewodniczącym (sekretarz) Komitetu Psychologii PAN. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół problematyki biologicznych postaw zachowania, roli stresu i czynników wczesnodziecięcych w rozwoju, pomiaru zmiennych psychologicznych oraz uwarunkowań orientacji seksualnej i tożsamości płciowej. Współautor i autor kilkudziesięciu artykułów naukowych opublikowanych w czasopismach polskich i zagranicznych. Autor monografii „Temperament w pierwszym roku życia. Uwarunkowania genetyczne i środowiskowe” uhonorowanej w 2015 roku Nagrodą Teofrasta dla najlepszej książki psychologicznej. Laureat nagród i stypendiów związanych z dorobkiem naukowym (m.in. nagroda Prezesa PAN im. Malewskiego, Nagroda Naukowa Tygodnika Polityka). Autor bloga popularnonaukowego dotyczącego pogranicza psychologii, genetyki i neuronauki.


08.12.2023 r. (piątek), godz. 10:15

Marek KaczmarzykMiejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Lustra w naszych głowach, czyli o tym dlaczego lubimy pogodnych nauczycieli?
Uśmiech, który widzimy, wywołuje przyjemność. Widząc człowieka trzymającego młotek i obraz w ciężkiej ramie, wiemy, jaki będzie jego kolejny ruch. Jest tak ponieważ nasze mózgi odtwarzają stany, które widzimy u innych. Robią to wykorzystując tzw. mechanizmy lustrzane. To dzięki nim udziela się uczniom zaangażowanie nauczyciela, a kibice wiercą się w czasie oglądania meczu. Znajomość działania tych mechanizmów pozwala nam spojrzeć na edukację z nowej fascynującej perspektywy.

Prowadzący: Dr Marek Kaczmarzyk prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to: „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości”. „Strefa Napięć”. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Zajmuje się także zagadnieniami biologicznego podłoża zachowań w polityce (współautor książki „Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry”).


07.12.2023 r. (czwartek), godz. 16:00

Marek KaczmarzykMiejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły? Stres, ocena i pamięć w stanie zagrożenia.
Ciekawość i skłonność do poszukiwań jest gatunkowo specyficzną cechą człowieka. Nasza aktywność poznawcza łączy się jednak w nieunikniony sposób z ryzykiem, dlatego nasze mózgi wciąż poszukują równowagi pomiędzy poszukiwaniem a ostrożnością. Szkoła jest miejscem gwałtownych starć pomiędzy działaniem układu nagrody (motywacja) oraz systemem prowadzącym do unikania i ucieczki (układ kary). W czasie szkolenia wyjaśnimy, czym jest stres i spróbujemy zmierzyć poziom emocji ochotników przy użyciu czujników i oprogramowania firmy SILAB.

Prowadzący: Dr Marek Kaczmarzyk prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to: „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości”. „Strefa Napięć”. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Zajmuje się także zagadnieniami biologicznego podłoża zachowań w polityce (współautor książki „Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry”).


17.11.2023 r. (piątek), godz. 10:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Człowiek na cyfrowej diecie. Jak dzięki cyfrowej higienie wzmocnić dobrostan, motywację i poczucie sensu?
Jakie są korzyści dla zdrowia i rozwoju zawodowego płynące z zachowania higieny cyfrowej w pracy i życiu osobistym oraz jakie praktyczne rozwiązania możemy wprowadzić, aby efektywnie pracować i odpoczywać? Podczas spotkania zrozumiemy, jak urządzenia ekranowe wpływają na mózg każdego człowieka. Dowiemy się, jakie są objawy uzależnienia i będziemy potrafili odnieść je do czynności związanych z używaniem telefonów i internetu. Będziemy potrafili zauważyć u siebie objawy przemęczenia ekranowego lub technostresu. Zastanowimy się także, jaki jest związek pomiędzy sposobem używania ekranów a naszym samopoczuciem, satysfakcją z życia, motywacją do pracy i relacjami z innymi. Poznamy najważniejsze zasady higieny cyfrowej i zrozumiemy ich wpływ na codzienne funkcjonowanie w pracy i życiu prywatnym. Ważne – uczestnicy w trakcie wystąpienia będą używać smartfonów, niezbędne jest aby miały dostęp do internetu.

Prowadzący: Filip Dębowski – edukator, trener w Fundacji Instytut Cyfrowego Obywatelstwa i autor podcastu. Zajmuje się rolą człowieka i humanizmu w czasach algorytmów. Wspiera osoby i organizacje w zakresie cyfrowej higieny, trendów technologicznych, kompetencji przyszłości, pracy hybrydowej i oswajania sztucznej inteligencji. Wspiera edukację w szkołach w całym kraju pomagając młodzieży, rodzicom i nauczycielom lepiej rozumieć cyfrowy świat (w ramach współprac z Fundacją ICO oraz Fundacją Instytut Lema). Chciałby być dobrym przodkiem (www.dobryprzodek.pl). Wystąpił na ponad 100 wydarzeniach w 13 krajach, m.in. w Ambasadzie Polskiej w Waszyngtonie, w ramach Mobile World Congress w Barcelonie, dla studentów Cambridge University w Wielkiej Brytanii i na licznych wydarzeniach w Polsce. Pasjonat szachów, komediowego impro, muzyki różnorakiej, angielskiej Premier League i górskiego trekkingu.


10.10.2023 r. (wtorek), godz. 12:15

Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku

Tytuł: Jak mądrze (się) uczyć?
Uczenie, choć jest naturalnym procesem zachodzącym w każdym mózgu, aby zachodziło w sposób efektywny, a najlepiej jeszcze efektowny, wymaga odpowiedniego podejścia i wsparcia. Aby uczyć się i uczyć mądrze, uczący się mózg musi charakteryzować stan U.M.I.E.M., czyli odpowiednie pobudzenie mechanizmów neuronalnych odpowiedzialnych za Uwagę, Motywację, Intelekt, Emocje i Metaboliczne wzbudzenie. Jak to osiągnąć? Właśnie tego trzeba się nauczyć!

Prowadzący: dr Wojciech Glac, prof. UG jest neurobiologiem z Uniwersytetu Gdańskiego, którego wielką pasją jest popularyzacja wiedzy o mózgu. Ma na swoim koncie ponad 600 wykładów popularnonaukowych i warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, od ponad 10 lat organizuje Dni Mózgu w Trójmieście, a za swoją działalność popularyzatorską otrzymał prestiżową nagrodę Popularyzatora Nauki w konkursie Serwisu Nauka w Polsce PAP i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.