W ramach Politechnicznej Sieci VIA CARPATIA Politechnika Białostocka kontynuowała w roku 2025 badania ankietowe wśród podlaskich przedsiębiorstw oraz opracowała raport, który identyfikuje ich potrzeby oraz plany współpracy z Uczelnią w zakresie wspólnych prac badawczo-rozwojowych. Zespół pod przewodnictwem dr. hab. inż. Sławomira Obidzińskiego, prof. PB z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej przygotował dokument w ramach Działania 9. „Komercjalizuj z sąsiadem”.
W roku 2025 przeprowadzono kolejną – już piątą edycję badań ankietowych dotyczących aktualizacji „Mapy potrzeb przedsiębiorców”, realizowanej w ramach projektu „Politechniczna Sieć VIA CARPATIA im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego”.
Badanie ankietowe dotyczące identyfikacji potrzeb przedsiębiorców w zakresie usług B+R, zostało przeprowadzone w dniach 24 kwietnia – 31 lipca (czas trwania badania – 98 dni).
Ankietę wypełniło 18 przedsiębiorstw i większość z nich miała swoją siedzibę na terenie województwa podlaskiego.
Przeprowadzone badania pozwoliły zaktualizować informacje dotyczące oczekiwań i planów firm z Podlasia w zakresie współpracy i komercjalizacji badań naukowych. Wyniki zostały zawarte w raporcie, który opracowali: dr hab. inż. Sławomir Obidziński, prof. PB z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku, Tomasz Stypułkowski, Prezes Zarządu Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostocka sp. z o. o. oraz doktorant mgr Dariusz Surel.
Najliczniejszą grupą były spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które stanowiły ponad połowę ankietowanych przedsiębiorstw (61,1%). Na kolejnych miejscach uplasowały się odpowiednio spółki akcyjne (16,7%), spółki jawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (po 11,1%). W badaniu udział wzięła także jedna spółka, która miała zarówno formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jak i spółki komandytowej. Nie odnotowano żadnej spółki cywilnej, partnerskiej oraz komandytowo – akcyjnej. Na podstawie analizy stwierdzono:
- Utrzymanie i wzmocnienie potrzeby rozwiązań na braki kadrowe — rosnąca preferencja dla automatyzacji, AI i Przemysłu 4.0/5.0.
- Spadek zainteresowania współpracą w obszarach miękkich (zarządzanie, kompetencje miękkie) — ok. 15 p.p. w dół.
- Zmniejszenie próby (mniej respondentów w 2025 roku) — niższa liczba odpowiedzi wpływa na istotność statystyczną zmian.
- Mikro i małe przedsiębiorstwa zyskują większe znaczenie jako partnerzy badawczo‑rozwojowi.
- Wzrost oczekiwań od studentów w zakresie umiejętności praktycznych i znajomości narzędzi AI (silniej widoczne w 2025 roku).
Więcej informacji w RAPORCIE „MAPA PRZEDSIĘBIORCÓW 2025” POBIERZ DOKUMENT (PDF, 1 MB, otworzy się w nowej karcie)