Z matematyką do rymu 2021
2021 – Laureaci
Konkurs matematyczno-humanistyczny
,,Z matematyką do rymu”
Kategoria ,,szkoła podstawowa”-laureaci
I miejsce | Matematyczna hipnoza,Zofia Anna Strzelec (Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Godzieszach Wielkich, opiekun: Dorota Maślak) Matematyczna hipnozaRazu pewnego przy tablicy
Maciek potęgę miał wyliczyć, Nie byle jaką – kwadratową I Maciek tęgo poruszał głową. W dodatku pani mu powiedziała, W rzędzie dziesiątek miał umieścić Liczy, dodaje, dzieli, mnoży, Kredy pył skronie mu obsypał, Bo maciek nagle – nikt nie uwierzy! – Czy Maciek równo w słupkach umieścił Kreską pionową je rozdzielił Dwadzieścia pięć już zapisuje Sześć razy siedem to wie każdy. Wynik potęgi kwadratowej: W boju z potęgą siły stracił, Bo gdy jednością będzie piątka, Później dziesiątek cyfrę weźcie Bo pomnożone w sposób taki Być może czar to piątki sprawił, |
II miejsce | Świat liczb,Igor Czyrko (Szkoła Podstawowa nr 6 w Białej Podlaskiej, opiekun: Iwona Soroka) Świat liczbLiczba – to pojęcie matematyczne powszechnie używane,
W szkołach podstawowych, technikach i liceach dokładniej poznawane. Przydatne w wielu dziedzinach: grafice komputerowej i elektronice, Teorii względności, a także fizyce. Termin – liczba – dla matematyka, jest nieścisły bez przymiotnika, Więc przymiotniki nierozerwalnie łączą się z matematycznymi znakami, I pokazują różne zależności pomiędzy liczbami. Zbiory te są trwałe i jest ich wiele, Zatem musicie je koniecznie poznać drodzy przyjaciele. Zbiór liczb rzeczywistych, wszyscy dobrze znamy, Wśród nich liczby wymierne i niewymierne, które obliczamy. Liczby wymierne – gdzie je spotkasz? Odpowiedź jest prosta – na osi liczbowej, A jak zapiszesz? W postaci ułamkowej. Liczby niewymierne – mają rozwinięcie dziesiętne nieokresowe i nieskończone, I położenie na osi liczbowej tylko przybliżone. Nie można ich zapisać w postaci ułamka zwykłego, Są też bardzo tajemnicze droga koleżanko i kolego. A liczby całkowite – czy coś o nich wiecie? Tak – ten zbiór nieskończony jest w matematycznym świecie. To zbiór liczb naturalnych i ich ujemnych odpowiedników, Razem z liczbą zero znaną już przez Babilończyków. Wszystkie liczby są ważne, wszystkie używane, Lecz proszę, nie mylcie nigdy liczb z koleżankami cyframi. Liczba – cyfra, Cyfra – liczba. Różnica jest wielka, Cyfra to znak graficzny liczby, A liczba to wynik liczenia, wyrażony najczęściej za pomocą cyfry. Gdy o liczbach całą wiedzę zgłębicie małymi kroczkami, Wszystkie tajemnice matematyczne rozwieją się same. |
III miejsce | Matematyka to moja tematyka,Ksawery Ross (Zespół Szkół Katolickich im. Ks. J. Twardowskiego w Zabrzu, opiekun: Anna Graczyk) Matematyka to moja tematykaGdy z matematyki odrabiasz zadanie
I brakuje Ci pomysłu na rozwiązanie, Przeczytaj kilka rymowanych zwrotów, One pomogą wybawić Ci się z kłopotów. Pamiętaj „rym do Bolero”, Nigdy nie wolno dzielić przez zero. Przed geometrią w ołówki zaostrzone, Cyrkiel i linijkę dziecko jest wyposażone. Bez znajomości mnożenia tabliczki Szybko trafisz do matematycznej ślepej uliczki. Regularne matematyki ćwiczenie Ułatwia sprawne w głowie liczenie. Kto matematyki zasady ignoruje Ten tego mocno pożałuje. |
Kategoria ,,młodzież do matury”-laureaci
I miejsce | Pytanie = działanie,Zofia Snarska (I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Białymstoku opiekun: Agnieszka Roszkowska) Pytanie = działanie Pryncypalnie ucząc się matematyki, |
II miejsce | Pani Zosia i jej dzieci, Aneta Górka (Szkoła Podstawowa im. Władysława Orkana w Wiśniowej, opiekun: Barbara Matusiak) Pani Zosia i jej dzieci Pani Zosia miała dzieci |
III miejsce | A poetica ad mathematica,Anna Chałupczyńska (Zespół Szkół Nr 1 w Kluczborku, opiekun: Andrzej Matląg) A poetica ad mathematica Ja – humanistka Jak się uczyć? Oto jest pytanie Że tak to ujmę – licentia poetica Ma cztery strony świat długi i szeroki |
2021 – Wszystkie wiersze
Kategoria: „szkoła podstawowa (klasy 1-6)”
Matematyka to moja tematyka
Gdy z matematyki odrabiasz zadanie
I brakuje Ci pomysłu na rozwiązanie,
Przeczytaj kilka rymowanych zwrotów,
One pomogą wybawić Ci się z kłopotów.
Pamiętaj „rym do Bolero”,
Nigdy nie wolno dzielić przez zero.
Przed geometrią w ołówki zaostrzone,
Cyrkiel i linijkę dziecko jest wyposażone.
Bez znajomości mnożenia tabliczki
Szybko trafisz do matematycznej ślepej uliczki.
Regularne matematyki ćwiczenie
Ułatwia sprawne w głowie liczenie.
Kto matematyki zasady ignoruje
Ten tego mocno pożałuje.
Świat liczb
W szkołach podstawowych, technikach i liceach dokładniej poznawane.
Przydatne w wielu dziedzinach: grafice komputerowej i elektronice,
Teorii względności, a także fizyce.
Termin – liczba – dla matematyka, jest nieścisły bez przymiotnika,
Więc przymiotniki nierozerwalnie łączą się z matematycznymi znakami,
I pokazują różne zależności pomiędzy liczbami.
Zbiory te są trwałe i jest ich wiele,
Zatem musicie je koniecznie poznać drodzy przyjaciele.
Zbiór liczb rzeczywistych, wszyscy dobrze znamy,
Wśród nich liczby wymierne i niewymierne, które obliczamy.
Liczby wymierne – gdzie je spotkasz? Odpowiedź jest prosta – na osi liczbowej,
A jak zapiszesz? W postaci ułamkowej.
Liczby niewymierne – mają rozwinięcie dziesiętne nieokresowe i nieskończone,
I położenie na osi liczbowej tylko przybliżone.
Nie można ich zapisać w postaci ułamka zwykłego,
Są też bardzo tajemnicze droga koleżanko i kolego.
A liczby całkowite – czy coś o nich wiecie?
Tak – ten zbiór nieskończony jest w matematycznym świecie.
To zbiór liczb naturalnych i ich ujemnych odpowiedników,
Razem z liczbą zero znaną już przez Babilończyków.
Wszystkie liczby są ważne, wszystkie używane,
Lecz proszę, nie mylcie nigdy liczb z koleżankami cyframi.
Liczba – cyfra,
Cyfra – liczba.
Różnica jest wielka,
Cyfra to znak graficzny liczby,
A liczba to wynik liczenia, wyrażony najczęściej za pomocą cyfry.
Gdy o liczbach całą wiedzę zgłębicie małymi kroczkami,
Wszystkie tajemnice matematyczne rozwieją się same.
Matematyczna hipnoza
Maciek potęgę miał wyliczyć,
Nie byle jaką – kwadratową
I Maciek tęgo poruszał głową.W dodatku pani mu powiedziała,
Aby w jednościach liczby stała
Nie dwójka, trójka, ale piątka,
A Maćka myśl się ciągle błąka.W rzędzie dziesiątek miał umieścić
Tę, co po piątce stoi – sześć i…
Zaczął nasz Maciek swoje trudy,
Ale wciąż mądry był jak wprzódy.Liczy, dodaje, dzieli, mnoży,
Sześćdziesiąt pięć się jednak sroży.
Tak bardzo Maćka głowa boli,
Że już w swej ławce usiąść woli.Kredy pył skronie mu obsypał,
Ogromne krople potu wytarł,
Piątka przy szóstce wciąż na zerka.
Liczba? Być może hipnotyzerka?Bo maciek nagle – nikt nie uwierzy! –
Potęgę liczyć odważnie bieży,
Liczbę pod liczbą równo wpisuje,
A szóstka z piątką go obserwuje,
Czy Maciek równo w słupkach umieścił
Piątki – jedności, dziesiątki sześć i…
Wtem niczym szpadą machnął kredą –
już szóstka z piątką nie są czeredą.
Kreską pionową je rozdzielił
I liczy całkiem już weselej.
Iloczyn piątek wnet odkrywa –
„Dwadzieścia pięć! To ofensywa!”
Dwadzieścia pięć już zapisuje
I do szósteczek się szykuje.
Jedną na siódemeczkę zmienia
I chyżo idzie do mnożenia:
Sześć razy siedem to wie każdy.
Czterdzieści dwa – iloczyn ważny.
I Maciek zaraz go wpisuje
W ciąg cyfr. Tak oto otrzymuje
Wynik potęgi kwadratowej:
Cztery dwa dwa pięć i za głowę
Maciek się łapie zachwycony,
Ale już pada przemęczony.
W boju z potęgą siły stracił,
Choć trud ten dzisiaj się opłacił.
Maciek odkrywa tę zasadę,
Potędze takiej już da radę.
Bo gdy jednością będzie piątka,
Wówczas – o szkolne pacholątka! –
Iloczyn piątek ustalamy
I wcale się nie użalamy.
Później dziesiątek cyfrę weźcie
I ją pomnożyć wnet pospieszcie
Przez liczbę, lecz większą o jeden –
I jak Sobieski obronisz Wiedeń.
Bo pomnożone w sposób taki
Sprawią, że nigdy już biedaki
Matematyczne z Was nie będą,
Lecz laurem głowę Wam oprzędą.
Być może czar to piątki sprawił,
Że Maciek, licząc, dobrze się bawił,
Czego i Wam dziś wszystkim życzę,
Wtedy „Hurra!” głośno wykrzyczę.
KOLEJNOŚĆ DZIAŁAŃ
wykonuj działania w nawiasie.
Niech Ci nie sprawiają mordęgi
pierwiastki i potęgi.
Następnie dzielenie i mnożenie,
powiedz o tym Bożenie.
Na koniec dodawanie i odejmowanie,
Matematyka od razu łatwiejsza się stanie!
MATEMATYKA
Matematyka to super sprawa,
cyferkowa wręcz zabawa.
Liczę, mnożę oraz dzielę,
przydaje mi się także w niedzielę.
WAŻNA SPRAWA
Kto się z liczeniem nie boryka,ten wie, że fajna jest matematyka.
Gdy głowa myśli i rachuje,
nie dostaje się w szkole dwójek.
Rymowanka Kolejność działań.
Gdy za oknem ranek wstaje, do nauki czas się wziąć.
Pierwsza jest matematyka i jej zadań pełen kosz.
Zajmiemy się działaniami i ciekawą kolejnością.
Pierwsze są potęgi małe, które przez matematyków,
są doceniane. Potem są uśmiechy dwa które nawiasami nazwiemy
Raz ,dwa!
Po nawiasach Drodzy mili na olimpiadę wyruszymy i znak mnożenia i dzielenia na trzecim miejscu zobaczymy.
A na końcu linie dwie, które w plus i minus dobrze potrafią zmienić się .
Więc podsumowując ten wierszyk mały o kolejności działań nigdy nie zapominamy.
Pitagoras mówi…
Że on matmę lubi.
On trójkąty dobrze zna,
I oblicza je raz dwa!
Dwa kwadraty gdy dodamy,
Wtedy trzeci otrzymamy.
To twierdzenie każdy umie,
Nikt nie powie -nie rozumiem-.
Jak liczy trzylatek ?
Jeden, dwa, osiem, cztery.
I bardzo dobrze!
To jest początek wielkiej kariery.
Jeden, dwa, jeden, dwa.
Pewna Pani miała psa.
Algebrę już Tuwim w wierszyku mu wtłacza,
a geometria puzzlami zabawę ubogaca.
Ślizgawką zjeżdżając pacholę nieświadomie,
analizy matematycznej doświadcza,
zabawy pragnąc łakomie.
Dziecko co dzień doświadcza struktur,
symetrii, związków z nieskończonością,
Pomoże mu to poradzić sobie z życia trudnością.
I Archimedes i Hawking Stephen
tak swą przygodę z królową nauk zaczynali ,
a dziś dzięki nim cały świat się doskonali.
Matematyka
innym razem napiszę o plastyce.
Z matematyką spotykam się codziennie, nie od święta,
jak powtórzę po lekcji wzory, to na bank je zapamiętam.
W moim pokoju jest tyle rzeczy kolorowych,
widzę je wszystkie w bryłach i figurach odjazdowych.
Gdy widzę romb lub deltoid po skosie,
to wyobrażam sobie statek w kosmosie.
Pytasz mnie czy kwadrat jest rombem, czy prostokąt kwadratem?
Zagadki te są fajne jak zabawy z bratem.
Bawię się matematyką w każdym słowie i w mojej głowie.
Kto lubi rap i zagadki też tak wam powie.
Matematyka
uwierz, że wcale nie taki straszny.
Trzeba zatem ją rozumieć,
a nie na pamięć umieć.Zawsze najpierw wykonuj nawisy,
Czyli takie śmieszne wygibasy.
Istnieją takie jak okrągłe czy kwadratowe,
A ciekawe, czy wynajdą trójkątne?Gdy już pierwszy KROK za nami,
zajmijmy się potęgami.
Gdy robimy do potęgi,
musimy liczbę przez liczbę mnożyć-Asie wielki.Kolejny KROK trzeba zrobić,
Należy dzielić i mnożyć.
Dziel na grupy, bądź je twórz,
A wynik coraz bliżej już.Pierwszą część ostatniego KROKU,
Więc usiądź sobie w szlafroku.
To już nie pod górę,
bo z dodawania mamy sumę.Gdy dodawanie gotowe,
Czas na odejmowanie, nie łap się za głowę!
Jak odejmiemy odjemniki,
Szóstka gwarantowana z matematyki.
To była kolejność wykonywania działań,
więc naprawdę prosta sprawa.
Jest jeszcze Twierdzenia Pitagorasa,
Lecz to już wyższa klasa!!!
Matematyka
Pitagoras żył liczbami.
Wciąż układał różne wzory,
które znamy do tej pory.Jak obliczyłbym równanie,
gdybym wzoru nie miał na nie?
Tu kwadraty, tam trójkąty
wszystkie mają jakieś kąty.Kąty proste i rozwarte
każde są nauki warte.
Gdy do wzoru sięgam na nie,
wnet układa się równanie.Tam pomnożę, tu podzielę
wynik wyjdzie przyjaciele.
W życiu wiele łatwiej masz
gdy matematykę znasz!!!
Matematyka
i przebieram w podręcznikach,
to od razu widzę zeszyt
z napisem „matematyka”.Wiem jak ważny jest to przedmiot,
i że trzeba dużo ćwiczyć,
żeby jak już dorośniemy
wiedzieć jak pieniądze liczyć .Znać figury – bardzo ważne,
mnie nauczy Pani w szkole.
Żebym wiedzieć co trójkątem,
co kwadratem a co kołem.I już teraz wiem,
że nawet skorzystają przyjaciele.
Znam ułamki, więc się równo z nimi ciastkami podzielę.I choć ciężko ją zrozumieć.
Bardzo trudna czasem bywa.
To już dzisiaj wiemy wszyscy, że się bardzo w życiu przyda.
Kolejność działań
które działanie najpierw wykonuje się.
Pierwsze nawiasy trzeba policzyć
później potęgi należy wyliczyć.
Teraz już przyszedł czas na mnożenie,
a jeśli jest- to i dzielenie.
Gdy już rozwiążesz to wszystko sprawnie-
to tylko dodaj, odejmij ładnie.
Taka kolejność jest wszystkich działań,
pamiętaj o tym i się postaraj.
Kocia tabliczka mnożenia
szarobure obydwa,
nic nie będą robiły,
tylko ciągle mnożyły.Jadą kotki na rowerach,
ale nie chcą mnożyć zera.Pies za płotem szczerzy na nie kły,
9 razy 7 jest 63.Ten pies cztery, duże łapy ma,
8 razy 9 to 72.Kotki wołają: lubimy myszy, a one sery!
8 razy 8 jest 64.Gdy piękna pogoda wsiadajcie na rowery!
3 razy 8 to 24.
Jadą kotki dalej, a na drzewach kolorowymi liśćmi wiatr szeleści,
5 razy 8 równa się 40.
Po przydrożnym stawie pływają białe łabędzie,
4 razy 3 to 12 będzie.
Obok kotków przejechały różowe pantery,
6 razy 9 to 54.
Patrzą kotki w górę, a tu baloniarze ścigają się pod niebem,
9 razy 3 to 27.
Jadą sobie dalej, jadą koło lasu, a tam biegnie lis z łosiem,
6 razy 8 to 48.
Jelonek malutki po polu szybko gna,
6 razy 7 daje 42.
Koty przejechały kilka kilometrów i dalej uważają, że mnożenie bardzo fajne jest,
a 6 razy 6 to 36.
Działania arytmetyczne
trzecią liczbę dwóm określonym liczbom podporządkowanie.Suma to wynik dodawania,
różnica efekt odejmowania.Iloczyn nazywamy wynikiem mnożenia,
iloraz nic innego jak wynik dzielenia.Więc nie ma w tym dużo do myślenia,
w matematyce to cztery podstawowe obliczenia.Części składowe tych działań są ważne,
istotne znaczenie ma każde.Suma to składnik plus składnik,
odejmowanie to odjemna minus odjemnik.
W mnożeniu czynnik razy czynnik,
a dzielenie to dzielna przez dzielnik.
Matematyka nauką jest ścisłą,
nie dla każdego oczywistą.
Mimo to reguły, wzory, pojęcia,
dla wszystkich są do przyjęcia.
Ułamki zwykłe: krok po kroku
musisz je sprowadzić do mianownika wspólnego.
Również jest tak z odejmowaniem,
na końcu wyłączasz całość i już jest po sprawie.W mnożeniu i dzieleniu jest całkiem inaczej,
jeżeli masz całości musisz się ich pozbyć.
Gdy możliwe, skróć po skosie, żeby było łatwiej,
teraz tylko mnożysz licznik z licznikiem a mianownik z mianownikiem.Przy dzieleniu, trzeba zrobić mały myk.
Zamienić dzielenie w mnożenie i odwrócić drugi ułamek.
Dalej już jest prosty trik, bo mamy mnożenie,
powtarzasz to co już umiesz w mig.Ułamki to nie taka straszna rzecz,
gdy zapamiętasz kilka tez.
Wcale nie jest trudno też,
gdy co roku na matematyce powtarzasz je!
Tabliczka mnożenia z humorem
Osiem razy cztery to trzydzieści dwa.
8 x 4 = 32
Czworo kotów biegnie w dal.
Szesnaście już mam.
4 x 4 = 16
Szóstka liczbą jest parzystą,
Co jest sprawą oczywistą.
6 x 6 = 36
A dwadzieścia cztery bracie.
Sześć czwórek i po temacie.
4 x 6 = 24
Siedem szóstek masz na pewno.
To czterdzieści dwa królewno.
7 x 6 = 42
Siedem krasnoludków razy dwa.
Czternaście się zna.
7 x 2 = 14
Osiem razy osiem jest na topie.
I masz wynik chłopie.
8 x 8 = 64
Dziewięć dziewiątek nie poplącze.
Bo zadyma będzie słońce.
9 x 9 = 81
Dwa razy dwa, każdy wynik zna.
2 x 2 = 4
Dziewięć czwórek masz chłopczyku.
Trzydzieści sześć w wyniku.
9 x 4 = 36
Nie dzielę przez ZERO
więc nigdy nie podzielę przez ZERO,
by nie zrobić gafy!.
Nie dzielę przez ZERO
wie o tym doskonale,
że nie dzielimy przez ZERO
chyba, że liczebnik zero przez przypadek!.
Nie dzielę przez ZERO
to złota zasada!
Nie zapominaj o niej,
sięgając po tytuł laureata!.
Moja przyjaciółka
choć kompromisów nie uznajesz.
Kąty, romby, wieloboki
kreślę łatwo jak obłoki.
Centymetry, metry, cale
tego się nie boję wcale.
Ani pierwiastki, ani równania
nie zmuszą mnie do narzekania.
Niewymierna liczba Pi
obwód koła pomaga obliczyć mi.
Geometria też mnie kręci,
choć rysować nie mam chęci.
Pitagoras, Newton, Tales
nie błądzili w liczbach wcale.
Do przyjaciół Cię zaliczam,
choć czasami się przeliczam.
Każdy zatem niech uwierzy,
że szacunek matematyce się należy.
Zasady matematyki
lecz przez zero nie podzielę.
W dodawaniu się dokłada,
a w mnożeniu się powiększa.
Gdy opanujesz tabliczkę mnożenia,
powiększasz liczby bez zmartwienia.
A gdy potęgujesz,
wnet duże liczby zyskujesz.
Zapamiętaj wzory na obliczenia,
Wtedy bez zmartwienia rozwiązujesz ćwiczenia.
Taka jest to dobra sprawa,
że matematyka nam pomaga.
Kalkulator
to fajna rzecz dzieciaku.On jest bardzo potrzebny,
bo to super sprzęt ćwiczebny.Wszyscy liczą w dzień i w nocy,
i nie potrzebują niczyjej pomocy.
Mądra główka
Ile wiedzy siedzi w tobie?
Światły umysł czy logika?
No i co z tego wynika?2.Może jednak matma miła,
Bo w niej siedzi wielka siła.
I posłuchaj opowieści ,
Ile reguł ona mieści.3.Dzielić każdy może umie,
Lecz czy dzielna to zrozumie?
Dzielnik pewnie jej pomoże
Bo on zawsze dzielić może.4.Gdy iloraz się ukaże
Wielokrotność on ci wskaże.
Bo dwie głowy to nie jedna
Gdy podzielisz ,wyjdzie średnia5.Tak na oko nic nie można
Bo od tego jest ta mnożna,
Mnożnik też niczego sobie
Może zwiększać wszystko tobie6.Tak tańcują z cyferkami
Jak obłoki wraz z chmurkami,
Aby wynik pan iloczyn
Dobrych uczniów nie zaskoczył.
7.Dodawanie też jest słuszne
Bo składniki też są różne,
A na końcu wyjdzie suma
Bo to proste, gdy się kuma.
8.Odjemna się bardzo puszy
Myśli, że jej nikt nie ruszy!
Odjemnik zaś, na złość wszystkim,
Miesza szyki przede wszystkim.
9.Pogodzi ich ta różnica
Wie najlepiej co wynika,
Czy dodatnia czy ujemna,
Ona swego zawsze pewna!
10.Tak więc szukaj swych rozwiązań
Aby działań swych nie plątać,
Pomyśl dłużej, nie pochopnie
To otrzymasz super stopnie!
Kochana matematyka
to nauka nie dla flegmatyka.
Gdy zaczynasz z nią przygodę,
do zerówki chodzisz jako dziecko młode.
Klasa pierwsza proste rzeczy,
i nikt temu nie zaprzeczy.
W drugiej klasie dodawanie i mnożenie,
łatwe jak w pokoju bałaganienie.
W trzeciej klasie nie ma już odwołania,
nauczysz się w jakiej kolejności wykonasz działania.
Czwarta klasa to ułamki,
wie to nawet siostra Hanki.
Piąta klasa figury, wielokąty, równania,
tu już nie ma niestety bimbania.
Gdy będziesz już w 6 klasie,
to poznasz procenty i liczby ujemne ananasie.
Siódma klasa to pierwiastki i potęgi,
ucz się pilnie by mieć umysł tęgi.
W ósmej klasie mój drogi kolego,
będzie geometria przestrzenna, a nie klocki Lego.
Po tych zmaganiach będziesz miał wybór dalszego kształcenia,
lub zostanie kasjerem w sklepie obcego pochodzenia!
Skala.
to Ci dobrą radę dam.
Gdy jest pierwsza cyfra większa,
to rysunek Ci powiększ.
Jeśli ona mniejsza jest,
to rysunek zmiesza się.Zmień jednostkę, którą masz
najlepiej na milimetry.
Gdy uczynisz to kolego,
Radę wtedy dasz na pewno.To już wszystkie rady moje,
które tobie chciałem dać.
Gdy je wszystkie zapamiętasz,
skale w małym palcu masz,
a więc wiersza nie zapomnij,
to ułatwi życie Ci.
Matematyka
choć nie zawsze jest dla mnie intuicyjna;
to gałąź wiedzy, której cel choć doprowadza do głów drżeń
można określić, jako badanie konsekwencji przyjętych założeń.W Babiloniii ma swoje początki.
W Grecji Tales z Miletu rozwijał jej wątki.
Eudoksos z Knidos też pomagał,
chociaż uwagi się nie domagał.Matematyków przez wieki było bardzo wielu,
lecz dorównać im może chyba ludzi niewielu.
Współcześnie zasięg ogromny ma matematyka
i dla mnie osobiście jest trudniejsza niż polska gramatyka.
Mistrz matematyki.
który w robieniu kawałów był po prostu doskonały,
w szkole nie uczył się wcale
i chudy był jak palec.
Chodził po mieście słuchając głośnej muzyki
i postanowił, że zostanie mistrzem matematyki!
Zaczął wszystko głośno liczyć
i na innych często krzyczeć,
bo mu nic nie wychodziło
i poczuł, że nie jest mu miło
Liczył drzewa:
Jeden, dwa, sześć i cztery,
nie wiem lepiej pójdę na rowery.
Dwa dodać trzy, to chyba sześć,
ale strasznie chce mi się jeść.
Koło znam, bo ma je auto,
ale co to trójkąt, kwadrat, prostokąt?
Nigdy nie słyszałem-chyba będzie ,,manto”!
A te x i równania,
przecież to nie jest do opanowania!
To nie dla mnie, te wybryki!
Nigdy nie będę mistrzem matematyki!
A czy pomyślałeś łobuzie wesoły,
że wszystkiego się nauczysz,
jeśli tylko zechcesz chodzić do naszej szkoły!
I tak nasz łobuz chodził do szkoły codziennie
i uczył się matematyki bardzo sumiennie,
Teraz mówi innym, że:
Gdy pomnożysz coś przez zero,
to pamiętaj, że kolego,
nawet gdy się z tobą pokłóci,
zero zawsze do ciebie wróci.
A jeżeli dodasz do siebie,
dwie liczby przeciwne,
to wróci do ciebie,
zero, takie to dziwne?
I chociaż łobuz dalej słucha głośnej muzyki,
to w końcu udało mu się zostać mistrzem matematyki!
Ciekawskie trolle
I podśpiewują raz po raz.
81 na 9 podziel.
Wyjdzie 9 trolli, w tym każdy po brodzie.Idą ciekawskie trolle przez las.
I podśpiewują raz po raz.
Raz, dwa! Hej, ha!
Parzyste dzielą się przez dwa.Idą ciekawskie trolle przez las.
I podśpiewują raz po raz.
Gdy dzielisz przez zero, lepiej to skrywać.
Bo będą inni, boki zrywać.Idą ciekawskie trolle przez las.
I podśpiewują raz po raz.
Gdy kolejność działań znasz.
Łatwiej sobie radę dasz.
W matematycznej kolejności rachuje
Drogi matematyczny asie,
w pierwszej kolejności wykonujemy działania w nawiasie!
Kolejno liczymy potęgi, pierwiastki
i opowiadamy o nich śmieszne przypowiastki!
Następnie wykonujemy mnożenie i dzielenie
i wynik mamy jak marzenie!
Na koniec dodajemy i odejmujemy
i czujemy, że rymujemy!
Trójkąty
znaleźć można różne kształty.
Prostokąty, koła, romby,
może też być kąt rozwarty.
Najciekawsze w mej ocenie,
jest figury przedstawienie.
W taki sposób- to nie żarty,
aby trójkąt w niej zawarty,
miał trzy boki i trzy kąty.
Ten kształt musi być trójkątny.
Może też być prostokątny.
W tym przypadku, jasna sprawa,
jest kąt prosty i trzy boki,
i zaczyna się zabawa.Trzy odcinki równej długości,
trzy kąty tej samej wielkości.
Co to za figura geometryczna?
Trójkąt równoboczny – powie geometria klasyczna.A co z równymi ramionami?
Trójkąt równoramienny,
także będzie z nami.Pamiętaj matematyku młody,
snute w tym wierszu wywody.
Mamy różne trójkąty:
Równoboczny, równoramienny, prostokątny.
Figury geometryczne
bardzo liczne ma figury.
Różne kształty, boków wiele.
Spieszę z pomocą w nauki dziele.Kwadrat, okręg czy prostokąt?
Jak to, nie wiesz? To wielokąt.
Jest ich dużo, któż spamięta,
w małym mózgu droga kręta.Obwód, pole, różne wzory,
niejednego ucznia zmory.
Różne boki, wysokości,
jakieś kąty. O, litości!Kwadrat ma równiutkie boki,
kąty proste niczym bloki.
W prostokącie bok jest długi,
jak ogonek u papugi.Trójkąt wieżę przypomina.
Niech nie smuci się Twa mina,
gdy wysokość trzeba wskazać –
od wierzchołka kreskę mazać.Romb to kwadrat jest kopnięty.
Okręg jak balon nadęty,
ma swój promień i średnicę,
jak Białystok obwodnicę.
Matematyka, przyjemna to sprawa,
prawie jak klocki, jako zabawa.
Łatwiej się w głowie małej koduje,
gdy trudne treści wierszem rymuję.
Hymn do Matematyki
Ty jesteś ważnym ogniwem życia i elementem człowieczego bycia!
Nie ma osoby co by Cię nie znała
i od najmniejszych lat pokochała!
Dzięki Tobie liczymy kwiatki na łące
i zielone listki na gałązce!
Dzięki Tobie wiemy jak dodawać, różnicować
i w skali konstruować!
Ty nam tłumaczysz jak pieniądze rozmieniać
i oszczędność w finansach doceniać!
Dzięki Tobie dostrzegamy ciekawe figury
i piękno geometrii natury!
Ty wskazałaś nam wzory na obwody
i mierzenie kątów trójkątów!
Ty uczyniłaś nasze życie łatwiejszym i dokładniejszym!
To dzięki Tobie wiemy jak zamieniać metry na kilometry
i gramy na kilogramy!
Matematyka- wspaniała i nurtująca nauka,
która wskaże sekundy w minutach!
Matematyka – Ty jesteś moim natchnieniem, moim wyzwaniem i pragnieniem,
im więcej Ciebie poznaje tym bardziej świat bliższy mi się staje!
Ach, ta Matma!
Co dzisiaj jest w szkole?
…Historia, Polak…?
Nie, to Matma!
Bo ja Matmę wole :)To Królowa jest wszak Nauk
Nie wszyscy ja lubią.
Bo Twierdzenia czy Definicje
…i się dzieci gubią.
Ale kiedy się nauczą
Jak Dodawać…trzeba.
Wszystko będzie takie proste
jak zjeść kromkę chleba!I Dzielenie i Mnożenie
będzie ułatwione.
Gdy Regułki, Definicje będą wyuczone!Wszystko będzie takie proste,
Jak bieg naszej Wisły,
Bo to własnie Matematyk
Przecież ma swój umysł ścisły!Bo Zero takie skromne
Moduł Dodawania…Patrz kolego, koleżanko
jak to ono wpływa
na wynika działania.
Bo to Proste i Logiczne
Jak chcesz mieć Wyniki!
Ucz się pilnie i Egzamin
Zdasz z Matematyki!
A następnie już w liceum
Skrzydła swe rozwiniesz
I jak orzeł z Matmy będziesz
Poświadczą twe wyniki.
Minął szybko szkolne lata
I będzie matura…
Na 100% ja napiszesz.
Tylko pamiętaj!
Nie obrośnij w pióra 🙂
I jak już tu dojdziesz
to pewnie zapragniesz
Być studentka lub studentem
W uczelnianym Matematycznym Świecie!
A jak zechcesz awansować
To droga Szeroka…
Tyle ścieżek z tym związanych:
Nauczyciel- Matematyk,
Architekt lub Bankier…
Koleżanko, kolego
Wybór należy do ciebie.
Chociaż prosty nie jest wcale
To przynosi Zyski!
Czas już skończyć rozważania
Zegnam Was kochani.
Dużo szczęścia Wam tu życzę
Mnóżcie je bez Granic!!!
MOJA MATEMATYKA
Dla zdolnego, mniej zdolnego.
Pomoże w życiu każdej osobie,
Bo ile wydać szybko podpowie.Dla niektórych bardzo łatwa,
Dla niektórych bardzo trudna,
Ale z pewnością dla wszystkich
Nie jest nudna!Nie da oszukać się w sklepie,
Gdy ją w pamięci wyklepiesz.
I gdy coś w życiu mocno doskwiera,
Można policzyć wszystko od zera.Choć często kojarzy się z udręką,
Jednak może być zabawą wielką
Gdy dobrze liczymy i rachujemy,
To wyśmienicie się z tym czujemy.Ułamki, potęgi i nawiasy,
Dziwne takie wygibasy.
Tu dodajesz ,odejmujesz.
Nieźle przy tym kombinujesz.Liczby , cyfry i procenty,
Uczeń bardzo uśmiechnięty.
Każdy uczeń dobrze wie,
Ze ta matma przyda się.
Będę obliczać ceny i rabaty,
Pewnie coś kupię dla mamy i taty,
Dzięki niej szybko policzę,
I egzaminy wszystkie zaliczę.
Pani Mariola się dwoi i troi,
Wkłada w to wiele uwagi,
Byśmy wiedzieli co to jest kwadrat,
Byśmy umieli dodawać.
A ja jej za to w podzięce,
Pole z różyczek ułożę,
Odcinek mojego serca,
Każdy kawałek w to włożę.
Nie marnujmy więc lat nauki,
Zapełniajmy swoje luki.
Potem się sypią szósteczki.
I myślę sobie dla mnie to pestka.
Po co komu MATMA?
zastanawia się czasami,
gdy mnie mama o coś pyta
lub gdy składam origami.
Matmy też nie lubię kiedy,
wkuwać muszę na klasówkę,
łamię ręce też niekiedy,
gdy zaprząta moją główkę.
Ale kiedy w sklepie płacę,
lub rozliczam się z kumplami,
dzięki matmie nic nie tracę,
Czysty Deal jest między nami.
Fajna jest matematyka,
kiedy kumam o co biega,
gdy mi ktoś coś na siłę wtyka,
i to nie jest mój kolega.
Wiem, że to nauk królowa,
i znać ją to jest przywilej,
mądra z nią jest moja głowa,
I wiem że z nią jest też milej.
Nawet ZERO ma znaczenie!
Tak jak 2+2 to cztery!
Niech każdego jest marzeniem,
Blisko mieć ją swojej sfery.
Stawiam na matematykę!
Dzięki której świat zdobędę
i odwiedzę z nią Afrykę,
lub po prostu mądry będę!
Kategoria: „młodzież do matury”
Matematyczny posiłek
Głód nas złapał, hałas duży,
A że pizza to nasz przysmak,
Sprawa była oczywista.Kroki do pizzerii prędkie,
Zamówienie już podjęte,
Kilka minut w niepewności,
I już z pieca się wynosi.Gdy na stole leży cała,
Rzecz jest nie do opisania,
Pizza koło, równe wszędzie,
A pod ciastem rozliczenie.
Tylko zamiast ceny stałej,
Tam widoczne jest równanie!
Pierwsze słowo prosta sprawa,
Oblicz pole tego dania!
Wzór znajomy, bo podany,
Dane również się znalazły,
Średnica liczba cała,
Tylko promień cięższa sprawa.
Ale zaraz wiedzy przypływ,
Pozytywne perspektywy,
Średnica na dwa podzielona,
Da mi promień tego koła.
Teraz wszystko tu podstawię,
A o pi nie zapomniałem?
Mnożę obie te wartości,
I wychodzi wynik prosty.
Pole koła znam już teraz,
Toż to para – dwadzieścia pięć i jego kolega,
Płacę dumny, umysł tęgi,
Brzuchy pełne, aż po brzegi.
Kolorowy zawrót głowy.
i świetna jest przy niej również zabawa.
Dzielę, mnożę, dodaję, odejmuję,
i superowo się z tym czuję.W życiu wiele łatwiej mamy,
bo matematykę uwielbiamy i znamy.
Więc matematyki ucz się ucz,
bo ten przedmiot to potęgi klucz.Kto mi powie ile to 2+2,
to jest przecież 4 ha, ha, ha.
A ile to 5-4,
to jest 1 przecież o tym wszyscy wiemy.
Gdy się uczysz pilnie matematyki,
wtedy masz w szkole super wyniki.
Gdy słonecznie czy deszczowo,
ucz się matmy ekspresowo.
Czy to środa czy niedziela,
nie zapomnij nigdy o tabliczce mnożenia.
Gdy jest sprawdzian czy kartkówka,
wtedy myśli twoja główka.
RÓWNANIE
RÓWNANIE
Dnia pewnego na polanie pogubiło się równanie.
Lewa strona rozsypana ,iksy krzyczą wciąż od rana:
Kto nam liczby skradł z samego rana ?
Odezwały się nawisy, które ktoś połączył w pasy.
Czwórka,dwójka,zgrabna piątka i dziesiątka,
A do tego iks i nawias powstał niezły galimatias.
Załamany znak równości prawą stronę stawia do baczności.
Wychylona z prawej strony głos zabrała pięćdziesiątka:
Chodźcie wszystkie lewe me diablątka .
Posłuchały ,zrozumiały ,dwójka z iksem się złączyła.
Do nawiasu znak mnożenia ,czwórka , piątka wnet wskoczyła.
Znak równości dumnie patrzy ,jak nawiasy już się liczą.
Dwójka z iksem ,suma , znak równości z prawą stroną są w zgodności.
Zapamiętaj więc dokładnie ,że :”Równanie to wyrażenie w matmie.
Lewa strona równania identyczna z prawą stroną równania”.
Wyliczyła z iksa się piętnastka ,która mróga niczym gwiazdka.
A na środku stoi dumny znak równości :
Z lewej, prawej strony mam tych samych gości !!
Tangensik
i te związki między funkcjami.
Tangensik to nie dziki densik,
a sinusek przes cosinusek.
Ćwiartki
wszystkie z nich wyróżniamy.
W pierwszej same plusy,
w drugiej tylko sinusy
Matematyczne szaleństwo
Delty, pierwiastki i tę trygonometrykę.
Gdy wzorów używamy,
Wszystko co nam potrzebne zdobywamy
Poranek
,więc otwieram szerzej oczy.
Zegar tyka zaraz matematyka.
Pani Monika pyta a za oknem jest bandyta.
Na tabliczy pisze sinus a w zeszycie jest trzy minus.
Pytanie = działanie
Każdy z nas dokonuje wyczerpującej akrobatyki.
Rozwiązując matematyczne działanie,
Może pojawić się pytanie:
Jak bezbłędnie rozszyfrować to działanie?
Otóż znaleziono odpowiedź na nie:
Jako pierwsze występuje działanie w nawiasie
I już można zapomnieć o grymasie,
W ślad za nim podąża mnożenie,
Niemożliwe staję się niepowodzenie.
Pozostaje już tylko wykonać dodawanie,
Co pozwoli sukcesem zakończyć wyzwanie.
Takie należy rozwiązać łamigłówki,
Aby wejść w świat matematycznej kreskówki
Pani Zosia i jej dzieci
dwóch z nich to byli bruneci
A pół z reszty to blondyni
Osiem dwudziestych to szatyni
Razem wszyscy byli w Gdyni
Oprócz Franka rudego
Który nie miał stroju adekwatnego
do wycieczki w niskie góry
tam na nich czekał hotelarz gruboskóry
Dwieście złotych zapłacili
Choć o zniżkę się łudzili
Nie dostali zniżki żadnej
od właścicielki absurdalnej
Dziesięć złotych za osobę
i to tylko za dobę
Poszli w góry i nad morze
Szukać przygód być może
Ciekaw jestem czy je
znajdą
A ty jeśli nie jesteś ciamajdą
pewnie już wiesz ile pani Zosia dzieci miała
Pamiętaj tylko że wszystkich na wycieczkę nie zabrała
Jeśli wiesz już jak liczna była ta rodzina to powiedz: Ile procent z całej wycieczki pani Zosia stanowiła?
Twierdzenie Pitagorasa
co ludziom do dziś robi na złość.
Pitagoras się zwał,
na co uczniowie wpadają w szał.Ciężki czeka los, tego który
uważa matematykę za bzdury.
Pewne twierdzenie Pitagoras zostawił,
bo się matematyką ciekawił…a kwadrat coś dodać,
na samą myśl chce się poddać.
Później b kwadrat chyba,
tylko po jakiego grzyba?
Niestety to nie koniec,
znalazł się naukowiec…
To się c kwadrat równa,
taka to zasada główna.
Suma kwadratów przyprostokątnych
przy kącie prostym stojących
jest równa kwadratowi przeciwprostokątnej
po drugiej stronie kąta 90 stopni leżącej.
I po co to wszystko,
bo niby to malutko,
a jednak potrzebne.
Twierdzenie chwalebne.
Gdy trójkąt prostokątny chcesz obliczyć,
wystarczy ten wzór wyćwiczyć.
Wynik sam przychodzi,
radują się wszyscy młodzi.
Przekątną kwadratu również łatwiej obliczyć,
gdy się tych zależności zdążysz nauczyć.
Wysokość w trójkącie równobocznym
także wyliczysz sposobem podobnym.
Nie stanie nam się krzywda,
a przecież nauka tego się przyda,
więc wszystkich zachęcajmy
i nową wiedzę zdobywajmy.
Pitagoras nazywany był genialnym,
bo też mnóstwo zostawił maksym,
które uczą wiele dobrego,
np. „Liczba jest miarą wszystkiego”.
Działania
o zasadach, które kiedyś ustalili.
Pierwszy zawsze będzie nawias,
bo inaczej pani zrobi hałas.Gdy nawiasy opuścimy,
to później sobie pomnożymy.
Gdy widzimy znak dzielenia,
to bierzemy się do liczenia.Teraz wszystko dodajemy,
wszystko skrzętnie notujemy.
Na koniec wszystko odejmujemy,
i prawidłowy wynik otrzymujemy.
Zagubione liczby
Grześ w swoim pokoiku trzymał dziesięć liczb w koszyku. W poniedziałek rano chaos zrobił się niemały wszystkie liczby gdzieś się pochowały .
Jeden wygląda za czworokąta , dwa schowało się do kąta . Trzy kręci się w koło i śpiewa wesoło . Cztery zagląda do prostokąta , a może tu jest liczba piąta ? Pięć nie może tego bałaganu znieść i szuka liczby sześć . Wtedy do pokoju wbiega Grześ , wpada w złość , krzyczy , mam już tego dość ! Muszę szybko liczby odnaleźć , by przygotować się do zajęć !
Twierdzenia matematyczne
To nic innego jak dowody bardzo liczne,
że matematyka ma swoje prawa,
które nie jeden uczony zbadał.Lecz te twierdzenia trzeba dobrze znać,
bo jak pomylisz je i wstawisz złe
To wynik wyjdzie całkiem źle!Pamiętaj zatem, co Pitagoras rzekł:
Trójkąt prostokątny, takie ma zwyczaje,
że przyprostokątnych kwadraty dodaje.
Twierdzenie Talesa mówi, że
jeżeli przetniemy kąt prostymi równoległymi,
to stosunki odpowiednio otrzymanych odcinków
będą równymi.
A tych twierdzeń bywa więcej:
Cosinusów i sinusów,
kotangensów i tangensów.
Cała magia, jak widzicie
Z twierdzeniami iść przez życie.
Więc ja liczę, kombinuję,
odejmuję, dzielę, mnożę i sumuję,
bo jak prawa matmy znasz,
W życiu wiele łatwiej masz!
Czas na matematykę
A przy nauce wybucha złość
Na matematykę jest rozwiązanie
Musisz znać to zastosowanie
Proste to jak nitki dwie
Wysłuchaj nie złość się
Mowa tu o Pitagorasie
Posłuchaj we własnej klasie
Trójkąt prostokątny to jest rzecz
Matematyka prosta lecz
Dwie przyprostokątne zawsze miej
Bo jeśli o jedną będzie mniej
To nie ma zabawy
A pojawią się obawy
Ostatni bok to przeciwprostokątna jest
Teraz przed nami ważny test
Jeśli przeciwprostokątną obliczyć chcesz
Przyprostokątnych potęgi dodajesz
Niewiadoma także idzie do potęgi
Jeśli nadal są to dla ciebie mordęgi
Włóż trochę zaangażowania
To naprawdę nie jest moc cudowania
Gdy wyniki potęg znasz
Teraz do końca już gnasz
Niewiadoma sumą przyprostokątnych jest
Jeszcze tylko ostatni gest
Szukaną z sumą pierwiastkujesz
Wszystko już prawie umiesz
Potęgi i pierwiastka już nie ma
To nie jest żadna ściema
I nareszcie szukaną masz
Teraz piąteczkę otrzymasz
Wreszcie widzisz że to nie trudne
A razem z matematyka jest cudnie
Trudne zadania
I we śnie, i na jawie,
ciągle myślę o tej sprawie!
Same funkcje i równania
to jest nie do zapamiętania!
Ale mam już na to sposób
i zapytam kilka osób.
Pani w szkole to rozumie,
Ona zawsze wszystko umie.
Te procenty i ułamki, i równania…
to są strasznie trudne zadania!
Ale jak się przyłożymy,
to wszystko na szóstkę zaliczymy!
Sprzeczka matematyczna.
Funkcje nie wiedziały, która to która.
Wielkie pomieszanie, pękała wszystkim głowa,
Trójkąt nie wytrzymał i powiedział słowa:Ależ proszę już nie krzyczeć, pomoc raczę przynieść
I wszystko jak najbardziej wam klarownie wynieść.
Pozwólcie, że się oprę, lepsze mam riposty
Kiedy w spoczynku jest ten mój kąt prosty.A przechodząc do rzeczy, raczcie się tu zbliżyć.
Lecz ci byli zbyt blisko, więc głos musiał zniżyć:
Słuchajcie moi drodzy, niech wam złość już minie,
Zgoda musi istnieć jak w każdej rodzinie.
Proszę spojrzeć na moje boki u kąta prostego
A i b są przy nim, c naprzeciw niego.
Poznajcie moje kąty, ostre jak żyleta.
Na dole leży alfa, a na górze beta.
Widzę największy konflikt między dwójką waszą.
Sinusie, proszę do mnie, wzory tak nie straszą.
Alfo, moja droga, proszę przydziel boki.
Na to rzekła ona: Niech będzie a i c, ten wysoki.
Tylko muszą być oddzielone przez kreskę, by się nie zlewało
I tak tych kłopotów mamy nie mało.
Potem z sinusem cosinus się zamienił
I tylko literę a na górze w b zmienił.
Na końcu przyszedł tangens i z takim efektem,
Przyjął na siebie a przez b z respektem.
Odezwała się beta: Aby sinus z cosinusem zakopali wojenne topory,
Pozwolę sobie zamienić ich wzory.
Za to tangens, najcichszy, niech litery odwraca
I nigdy więcej z tą dwójką w konflikcie nie wraca.
Rozeszli się wszyscy, zniknęła wszelka trwoga,
Nikt w nikim nie widział najmniejszego wroga.
W ten sposób nie występowały już sytuacje krytyczne
I po dziś dzień działają funkcje trygonometryczne.
Dodam jeszcze na koniec nie na domiar złego,
Że wzory te przylegają do kąta ostrego.
Kłótnia znaków
Za górami, za lasami,
w matematycznym królestwie,
spór wynikł między znakami,
o to, które ma być pierwsze.
Minus w swojej dostojności,
chwalił się wciąż swą prostotą.
Mówił też o istotności,
jak wspaniałą jest istotą.
Plus się chełpił, że jest fajny.
Dodawanie każdy lubi,
fakt ten nie jest przecież tajny,
więc pierwszeństwem już się chlubi.
Odezwało się mnożenie,
mimo wszystko nader skromne.
Nie wychyla się szalenie,
lecz potrzebne jest ogromnie.
Przyglądało się dzielenie,
wraz z mnożeniem już znudzeni.
Nagle wpadło im olśnienie,
niech królowa nas oceni!
Wykazując się skromnością,
to mnożenie i dzielnie,
szczycić mogą się ważnością,
te działania są w pierwszeństwie.
Oburzony minus z plusem,
zakończyli swoje starcia.
Spadli niżej wnet z rozgłosem,
tak jak to zechciała matma!
Piękno matematyki
Matematyczna układanka
W poniedziałek mam do szkoły test to ważny, lecz materiał spory.Ciężka to tez będzie praca, więc obliczmy czy się to opłaca.
Matematyko szanuje cię i próbuje, ale za nic cię nie pojmuję.
Dodawanie i mnożenie to od zawsze w tobie cenię.
Czy to wszystko? Na pewno nie.
Co ty w sobie jeszcze kryjesz? Myślisz, że ktoś to wszystko wie?
W matematyce pamiętam, że liczba pi występuje,
kąty, ułamki i procenty, ale czy to wszystko?
Obawiam się, że nie mój matematyku wielki!
Są pierwiastki i niewymienności, kto to wszystko pojmie z gości?
Im też więcej cię próbuje tym też więcej rachuję,
nawet fajnie się z tym czuje.
Tu podstawiam coś za X,
funkcja więc nie będzie licha.
Powiedz tylko proszę mi, co za funkcja wyjdzie mi?
Czy liniowa czy też kwadratowa?
Od tego wszystkiego już zaczyna boleć mnie głowa.
Wstaw już proszę coś w te swe nawiasy,
a najlepiej 6 dla całej mojej klasy!
Kolejność wykonywania działań
By na klasówce zyskać na czasie, wykonaj najpierw działania w nawiasie.
Potem byś nie doznał mordęgi, obliczaj pierwiastki i potęgi.
Następnie dziel i mnóż, a rozwiązanie prawie gotowe masz już.
Finalnie dodawaj i odejmuj, a o jedynki się więcej nie przejmuj!
Królowa Nauk
Zwłaszcza gdy nasza wiedza jest tępawa.
Więc na klasówkę z matematyki
Potrzeba Ci trochę teoretyki.Niech Ci się przypomni wierszyk cholero,
Gdy Ci przyjdzie dzielić przez zero,
Ponieważ zasadę tę już wszyscy znają
I tylko nieuki jej się poddają!Kiedy rozwiązujesz równania matematyczne,
W twojej głowie pojawia się pytanie retoryczne:
Czemu nie słuchałem na lekcji matematyki,
Gdy Pani podawała nam zasady tej problematyki?
Teraz matma łatwa sprawa,
Zwłaszcza gdy nasza wiedza nietępawa.
Kiedy przyswoisz lata praktyki,
Życzę Ci samych piątek z matematyki!
Funkcje trygonometryczne
Tutaj wasza przygoda z kątem alfa się zaczyna!
Są cztery sposoby i każdy doskonały.
Słuchaj uważnie oraz zapisz w zeszycie wiersz cały.Sinus alfa to może być dla ciebie na głęboką wodę skok,
patrzysz na trójkąt i bierzesz leżący naprzeciwko kąta bok.
Przeciwprostokątna staje się dzielnikiem,
a Ty trygonometrycznym magikiem!Cosinus kąta alfa to przyjaciel sinusa,
który wcale nie jest dla niego daleki,
gdyż tylko zamieniasz bok na ten obok kąta.
Nie musisz już o to pytać z ławki kolegi.
Niestety sytuacja w tangensie się zmienia,
ale mam przygotowaną propozycję nauki dla każdego lenia.
Pierwsza przyprostokątna jest jak w sinusie,
a ta, przez którą dzielisz, jest tą w cosinusie.
Po poznaniu kolegi tangensa,
z cotangensem też się dogadasz.
Jest on odwrotnością swojego znajomego.
Teraz już o funkcjach trójkąta wszystkim opowiadasz!
Wspomnienie lat przeszłych
Gdzie pole innego nabiera znaczenia
Jest to nasza przestrzeń
Miejsce myślenia
Każdy spogląda na to inaczej
Ja tracę młodość
Nauczyciel cierpliwość i klasę
Tysiące chorują
To nie są liczby
To ludzie cierpiący i nasi bliscy
Niepewne to czasy
Czasy tak trudne
Lekcje matematyki kędyś tak nudne
Teraz jedynie pięknym wspomnieniem
Nie było nam łatwo i przyznam to szczerze
Jednak wrócić tam pragnę z całego serca
Tam szkolna ławka, moja, ta pierwsza
Dźwięk dzwonka, co przyprawiał o dreszcze
Jednak ja wciąż mam nadzieję, że kiedyś wreszcie
Wrócimy wszyscy do normalności
A czas ten okropny zostawimy za sobą
Na kartach przeszłości
A poetica ad mathematica
Wokół sami ścisłowcy
Czuję się niemal jak w kwadracie kąt ostry
Coś tu nie pasuje
Matura za rogiem, na matmie spasuje
Zamiast wzorów, rym po głowie mojej spaceruje
Wte i wewte
Niepojęte!Jak się uczyć? Oto jest pytanie
Z głowy wszystko wypada, a nie w niej zostaje
Nie umiem w cyferki
Tworząc zdanie wolę składać literki i rymki
Słowo rymowane łatwiej przyswoić, Panowie i PanieŻe tak to ujmę – licentia poetica
Co z tego wynika, mogę pisać co chcę
Czasami logika znika tworzy się alogiczna liryka
Ale cóż, choć nie jest to ulubiona ma tematyka
Przedmiotem tego dzieła – MATEMATYKA
Więc sprawa zbadana, logika się pojawia
I humanistom (takim jak ja)
Regułę zapamiętać pomaga
Ma cztery strony świat długi i szeroki
Tak samo kwadrat ma cztery boki
Istny z niego ideał!
Nie to co romb, jakby dostał batem
Cztery ma kąty, a każdy z nich prosty
Bo ma dziewięćdziesiąt stopni, jak woda na herbatę
Cztery symetrii osie i dwie przekątne
Przecinające się równo w połowie
Poetka ze mnie niezła, nie chwaląc się wcale
Ale matematyczka, że tak powiem
To trochę tak jak z liczbą pi
Blisko do czterech, a i tak wyjdzie trzy
Pole prostokąta
I nauka zdalna rusza,
Matmę przez teamsy mamy,
I z domu się nie ruszamy.
Poznajemy nowe wzory,
Które uznajemy za upiory.Prostokąt chyba każdy zna!
On dwa boki równe ma!
Wrzucamy literę a oraz b
I mnożymy je przez siebie!
Co wychodzi?
Wzór na pole: a razy b,
I liczymy już sobie!Dużo wzorów poznajemy,
Które później wykorzystujemy!
Czasem je trudno zapamiętać,
Lecz ja to robię za pomocą wiersza!
Recepta na 6!
Funkcje, kąty i pochodne,
Jedne wzory wszystkim znane,
Inne trochę mniej modne.Tabliczka mnożenia to podstawa,
Bez niej liczyć trudna sprawa.
Powtórz więc przed każdym spaniem:
3 * 7 to 21
niech Ci wynik w głowie zostanie.Mnożeniem można się bawić,
Lecz koniec zabawy bliski,
Gdy w mnożeniu zero wkroczy,
Wynik będzie zerowy, więc mało uroczy.
Inaczej jest trochę z dzieleniem,
Gdzie znane brzmi powiedzenie:
Pamiętaj cholero, nie dziel przez zero!
Kolejność działań nie bez znaczenia,
Zrób te najpierw w nawiasach,
następnie przejdź do mnożenia,
Jeśli wcześniej nie ma dzielenia.
Póżniej Ci tylko zostanie
Dodawanie lub odejmowanie.
O twierdzeniu Pitagorasa
Wie już cała klasa.
Suma kwadratów przyprostokątnych
Równa jest kwadratowi przeciwprostokątnej.
Krótki wzór to przedstawia:
a^2 + b^2 =c^2 … to jasna sprawa!
Matematyka to nauk królowa,
Więc jeśli jedynki wskoczą,
Zrób resecik i zacznij od nowa!
Zrozum podstawy, wykuj wzory,
Będziesz mógł iść do najlepszej szkoły!
Gdy się jednak trochę lenisz,
a dobrym uczniem mienisz,
nie rozstawaj się ze zbiorem wzorów
własnoręcznie zrobionym –
– przechytrzysz największe kujony!
Lekcja geometrii
Usłyszycie zaraz przeróżne nazwy.
Związane są one z geometrią.
-Geometrią? A czy to ważne?Geometria jest istotna
Udowodnię wam też, że fajna.
Jest ona przydatna, wymaga precyzji
I odpowiednich decyzji.Ale zanim cokolwiek, zapytam
Czy wiecie co to geometria?
Widzę, że zapadła cisza
Więc już wam odpowiadam.
Geometria to dziedzina
Nie biologiczna, nie geograficzna,
Nie z polskiego języka, ani to nie plastyka.
Geometria to matematyka!
Obejmuje ona mn. i.
Miary kątów trójkątów,
Kwadratów i równoległoboków,
Prostokątów i sześciokątów.
Wydaje się to trudne prawda?
Nic bardziej mylnego!
Powiedzmy sobie teraz o kilku figurach,
Więc słuchaj uważnie koleżanko i kolego.
Weźmy na przykład taki kwadrat.
Pamiętaj – zawsze ma 4 boki równej długości.
Nie życzy sobie żadnych różnomiarowych gości.
Spójrzmy teraz na trójkąt.
Trójkąt ma trzy rodzaje.
Spokojnie dzieci już je podaję:
Równoboczny, równoramienny i różnoboczny.
Wyjaśnię wam teraz znaczenie tych wyrazów.
Równoboczny to taki, który ma wszystkie boki równe,
Różnoboczny to taki, który ma wszystkie boki różne,
Równoramienny ma dwa ramiona równe
A podstawa może mieć długości różne.
Powiedzmy sobie teraz o kole.
Dzieci, jak myślicie – czy koło ma kąty?
Otóż nie, nie ma żadnych kątów w kole.
To powiedzą wam w każdej szkole!
Koło ma obwód 360 stopni
Matematycy taką niosą wieść,
Więc nie daj się innym teoriom zwieść.
A teraz wstańcie i powiedzcie mi ładnie
Co z dzisiejszej lekcji zapamiętaliście.
A więc tak:
Geometria to dziedzina matematyczna – nie biologiczna.
Obejmuje ona mn. i. miary kątów różnych figur,
Tych mniejszych i tych co sięgają gór.
Dziś na lekcji była mowa o kwadracie,
Czyli mowa, którą wszyscy znacie.
Kwadrat ma 4 równe boki równej długości.
Gdyby było inaczej nie byłby kwadratem,
Tylko jakimś innym jego nierównym kamratem.
Trójkąt ma 3 rodzaje, które należy znać.
Są one istotne, więc należy je zapamiętać.
Trójkąt równoboczny równe boki ma.
Trójkąt różnoboczny równych boków nie zna.
Trójkąt równoramienny ma równe ramiona
A podstawa może być różnej długości pozostawiona.
A koło?
Koło nie ma kątów.
A to ciekawe!
Bo gdyby położyć takie koło na trawę,
Na blat, na ziemię, na stół
Żadnych kątów nie ujrzysz w środku kół.
Bardzo ładnie, jestem dumna.
Dużo pamiętacie z dzisiejszej lekcji.
A ty czytelniku?
Czy po dzisiejszej lekcji
Zainteresowałeś się działem geometrii?
Kolejność działań
jest zbiorem zasad dla naszych starań.
Działania, które wykonujemy
mają swą kolejność i nią dysponujemy.Zaczynamy od obliczeń w nawiasach,
mowa jest o tym w każdych klasach.
Później potęgi i liczby w pierwiastkach.
różnych jego stopniach i klasyfikacjach.Mnożenie i dzielenie to następny krok,
dodawanie i odejmowanie na końcu skupia wzrok.
W arytmetyce, każdy to wie,
że nie stosują kolejności działań, wynik zmieni się.