Laboratorium Tutorów
Kurs certyfikujący Szkoły Tutorów Akademickich
Szkolenie „Akredytowany Praktyk Tutoringu”
Monografia TUTORING NA UCZELNI TECHNICZNEJ – INSPIRACJE DLA TUTORÓW I TUTEES
W dniach 03.07-13.07.2023 został przeprowadzony 64-godzinny kurs certyfikujący Szkoły Tutorów Akademickich. Organizatorem kursu było Collegium Wratislaviense, specjalizujące się w przygotowywaniu nauczycieli akademickich do roli Tutora. Szkolenie było zorganizowane w ramach projektu pn. Doskonałość Dydaktyczna Uczelni, realizowanego w Politechnice Białostockiej.
Zajęcia miały przede wszystkim wymiar praktyczny, ukierunkowany na rozwój kompetencji uczestników. Szkolenie miało formę interaktywnego warsztatu z elementami mini-wykładu prezentującego sprawdzoną i inspirującą wiedzę z zakresu rozwoju osobistego, informacji zwrotnej, motywacji, osiągania celów oraz budowaniu zaufania.
Prowadzący szkolenie kładli nacisk zarówno na przekazanie wiedzy i prowadzenie procesu nabywania umiejętności w częściach warsztatowych, jak również dbali o przestrzeń dla osobistej refleksji oraz wymiany doświadczeń pomiędzy uczestnikami w zakresie realizowanego programu.
Certyfikację w ramach projektu pn. Doskonałość Dydaktyczna Uczelni uzyskały:
dr inż. Marta Borowska
dr inż. Anna Falkowska
dr inż. Sławomira Hajduk
dr Anna Kononiuk
dr inż. Joanna Krętowska
dr inż. Edyta Pawluczuk
dr Iwona Piekunko-Mantiuk
dr inż. Ewa Rauba
dr Ewa Tokajuk
dr inż. Agnieszka Trębicka
Witamy nowych Tutorów!
W czerwcu i lipcu 2023 certyfikowani Tutorzy Politechniki Białostockiej, wzięli udział w szkoleniu „Akredytowany Praktyk Tutoringu”, realizowanego ramach projektu „Doskonałość dydaktyczna Politechniki Białostockiej”. Szkolenie przeprowadzili Barbara Habrych oraz Grzegorz Grzegorczyk z Collegium Wratislaviense. W szkoleniu udział wzięło 10 tutorów z Politechniki Białostockiej, posiadający certyfikat I stopnia oraz doświadczenie w realizacji tutoringu ze studentami i doktorantami Politechniki Białostockiej. Udział w szkoleniu wzięli:
- dr inż. Andrzej Andrzejewski (WE),
- dr hab. Ewa Glińska, prof. PB (WIZ),
- dr hab. inż. Joanna Mystkowska, prof. PB (WM),
- dr inż. Krystyna Rauba (WBiNŚ),
- dr inż. Małgorzata Rauba (WBiNŚ),
- dr Ewa Rollnik-Sadowska (WIZ),
- dr Izabela Senderacka (WM),
- mgr Urszula Sochoń-Okruszko (SJO),
- dr Joanna Szydło (WIZ),
- dr Danuta Szpilko (WIZ).
W ramach programu certyfikacji II stopnia uczestnicy mogli również skorzystać z indywidualnych superwizji. Po ukończeniu tego etapu dołączą do Akredytowanych tutorów.
prof. dr hab. inż. Grażyna Łaska
dr inż. Maria Walery, prof. PB
dr inż. Małgorzata Rauba
dr inż. Krystyna Rauba
dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska
dr inż. Ewa Szatyłowicz
dr inż. Ewa Rauba
dr inż. Edyta Pawluczuk
dr inż. Joanna Krętowska
dr inż. Ewa Ołdakowska
dr inż. Agnieszka Trębicka
dr inż. Andrzej Andrzejewski
dr inż. Urszula Kużelewska
dr inż. Anna Olszewska, prof. PB
dr hab.Ewa Glińska, prof. PB
dr Aleksandra Gulc
dr Andrzej Smolarczyk
dr Anna Kononiuk
dr Beata Kobus-Madras
dr Danuta Szpilko
dr Ewa Rollnik Sadowska
dr Ewa Tokajuk
dr hab. Agata Lulewicz Sas, prof.
dr inż. Elżbieta Krawczyk Dembicka
dr inż. Halina Kiryluk
dr inż. Romuald Ziółkowski
dr inż. Sławomira Hajduk
dr Iwona Piekunko-Mantiuk
dr Izabela Stalończyk
dr Joanna Jakuszewicz
dr Joanna Szydło
dr Justyna Grześ-Bukłaho
dr Justyna Kozłowska
dr Krzysztof Stepaniuk
dr Urszula Kobylińska
mgr Ewelina Tomaszewska
dr hab. inż. Joanna Mystkowska, prof. PB
dr inż. Anna Falkowska
dr inż. Dawid Łysik
dr inż. Eliza Romańczuk-Ruszuk
dr inż. Ewa Kulesza
dr inż. Piotr Borkowski
dr Izabela Senderacka
mgr Anna Kalisz
mgr Urszula Sochoń-Okruszko
mgr Sylwia Dobkowska
mgr Alina Jabłońska Domurat
mgr Monika Śleszyńska
mgr Beata Falkowska
mgr Aniela Staszewska
dr Małgorzata Ciereszko
mgr Beata Smolarczyk
mgr Joanna Nazarko
mgr Greta Głowacka-Czarnopyś
mgr Urszula Sochoń-Okruszko
mgr Małgorzata Komarewska
mgr Dorota Ostrowska
Zapraszamy serdecznie do zgłębienia treści publikacji o tytule „TUTORING NA UCZELNI TECHNICZNEJ – INSPIRACJE DLA TUTORÓW I TUTEES,” pod redakcją naukową Izabeli Senderackiej, Anny Falkowskiej, Agnieszki Dardzińskiej-Głębockiej oraz Joanny Krętowskiej. Ta wyjątkowa monografia stanowi fascynujący przewodnik w świat tutoringu na uczelniach technicznych, oferując zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne zastosowania tej metody nauczania.
W monografii przedstawiono pełną paletę zagadnień związanych z tutorowaniem. Rozpoczyna się ona od rozważań teoretycznych, ukazanych w pierwszych dwóch rozdziałach, po czym przechodzi do praktycznych aspektów wdrażania programów tutorskich na uczelniach wyższych, ze szczególnym naciskiem na uczelnie techniczne. Czytelnik ma okazję poznać różnorodność form tutoringu oraz dowiedzieć się, jakie możliwości finansowania istnieją w tym kontekście. Monografia dostarcza także konkretnych przykładów programów tutorskich przeprowadzonych na Politechnice Białostockiej w latach 2020–2023, co jest istotnym wkładem w zrozumienie wyników tych działań. Analizy ilościowe i jakościowe stanowią cenną wskazówkę dla oceny efektywności tych praktyk. W dalszej części monografii eksperci kierują naszą uwagę na analizę metod i narzędzi stosowanych w tutoringu w kontekście nauk inżynieryjno-technicznych i nauk społecznych. Szczególnie interesujący jest rozdział poświęcony roli zarządzania wiedzą w tutoringu akademickim, gdzie zwraca się uwagę na znaczenie wymiany wiedzy oraz jej wpływ na rozwój studentów. Kolejnym ważnym obszarem jest rozważenie kwestii transferu technologii w kontekście tutoringu. Czy tutor może być czynnikiem sprzyjającym temu procesowi, a jakie są jego efekty na uczestniczące w nim podmioty?
Monografia stanowi istotny wkład w rozwijanie edukacji wyższej, a jej wartość potwierdza źródło finansowania, jakim jest projekt „Doskonałość Dydaktyczna Uczelni,” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 i współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Oś Priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego). Ta monografia stanowi cenne źródło wiedzy dla wszystkich zainteresowanych rozwijaniem procesów edukacyjnych na uczelniach technicznych i tutoringu jako narzędzia wsparcia dla studentów.
Zachęcamy do lektury.
Link do monografii: TUTORING NA UCZELNI TECHNICZNEJ – INSPIRACJE DLA TUTORÓW I TUTEES