Programowanie od podstaw
Projekt „Programowanie od podstaw – rozwój kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli i uczniów klas 1-3 szkół powiatów białostockiego i sokólskiego”
Projekt realizowany przez Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej w okresie od 23 VI 2017 do 22 XII 2019.
Wartość projektu wynosi 1 010 240,00 zł
w tym wartość dofinansowania 936 140,00 zł (z czego: 833 952,92 zł to dofinansowanie z budżetu UE, a 102187,08 zł to dofinansowanie z budżetu państwa)
wkład własny Politechniki Białostockiej wynosi 74.100,00 zł
Głównym celem projektu jest wprowadzenie nauki programowania (w formie zajęć pozalekcyjnych, a w dalszej perspektywie w ramach kształcenia zintegrowanego) do klas 1-3 szkól podstawowych w gminach wiejskich i wiejsko-miejskich powiatu białostockiego i sokólskiego. Cele szczegółowe to: wyposażenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i innych osób dorosłych w umiejętności niezbędne do nauczania programowania; wyposażenie nauczycieli w sprzęt, stworzenie warunków (także w zakresie zwiększania świadomości nauczycieli i dyrekcji szkół) do kontynuowania nauczania programowania także po zakończeniu projektu.
Na skutek realizacji projektu 140 nauczycieli publicznej edukacji wczesnoszkolnej i 10 innych osób dorosłych przeszkolonych zostanie w zakresie nauczania programowania dzieci z klas 1-3. Nauczyciele otrzymają narzędzia niezbędne do prowadzenia zajęć, dzięki którym dzieci mogą już od początku swojej edukacji szkolnej rozwijać umiejętności związane z obsługą komputera, tabletu, robota edukacyjnego. Zostaną wyposażeni w materiały i narzędzia dydaktyczne, które były dla nich wcześniej niedostępne, i które będą mogli wykorzystywać w trakcie zajęć. Wsparcie merytoryczne nie zakończy się wraz z końcem szkolenia, gdyż projekt przewiduje stworzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, w którym będą mogli nie tylko poszukiwać odpowiedzi, ale także aktywnie uczestniczyć i rozwijać się. Szkolenie ma za zadanie nie tylko nauczyć, ale również zachęcić do dalszego poszukiwania nowoczesnych rozwiązań w zakresie metod nauczania programowania w przyszłości. Informacja o celach projektu oraz wadze możliwych do osiągnięcia rezultatów kierowana będzie do szerokiego grona dyrekcji, nauczycieli, rodziców. Umożliwi to pokazanie im jak istotna z punktu widzenia przyszłego rozwoju dziecka jest nauka myślenia algorytmicznego, wnioskowania, rozwiązywania problemów i wykorzystywania komputera w podejmowaniu decyzji. Biorąc pod uwagę skalę projektu zarówno w kontekście liczby uczestników, jak i rozproszenia geograficznego w powiatach białostockim i sokólskim można założyć, że bezpośrednim efektem projektu będzie stworzenie warunków do wprowadzenia nauki programowania w publicznych szkołach podstawowych. W rezultacie nastąpi podniesienie podstawowych i ponadpodstawowych kompetencji cyfrowych.
Przejdź do serwisu www projektu