ABC – MELES 2.0
„ABC (Academic Business Coach) – MELES 2.0” jest realizowany w ramach programu ERASMUS+, Akcjia 2 „Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk”, działanie – Partnerstwa Strategiczne.
Podstawowym celem projektu jest stworzenie nowego typu edukatora na uczelniach – Akademickiego Trenera Biznesu (Academic Business Coach – ABC), który wspiera komercjalizację wyników projektów B+R realizowanych w szkołach wyższych. Kolejnym celem jest poprawa kompetencji studentów i kadry akademickiej europejskich uczelni w zakresie kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości. Cele projektu zostaną osiągnięte poprzez opracowanie, przetestowanie i wdrożenie innowacyjnej metodyki pod nazwą „ABC Methodology”. Szczegółowy opis metodyki będzie stanowił treść przewodnika wydanego w wersji elektronicznej. Metodyka ABC będzie wykorzystywana przez przyszłych akademickich trenerów biznesu w procesie wspierania projektów B+R zainicjowanych na uczelniach, których wyniki mają duży potencjał komercjalizacyjny.
Kluczowym elementem metodyki ABC, a tym samym głównym celem projektu jest przygotowanie kompleksowego i spójnego produktu edukacyjnego (kurs Przedsiębiorczości 2), który pozwoli na podniesienie poziomu gotowości technologii (TRL – Technology Readiness Level) rozwijanych w projektach oraz określenie możliwości jej zastosowania w innowacyjnych produktach lub usługach.
Lider konsorcjum: Akademia Morska w Szczecinie
Partnerzy projektu:
Politechnika Białostocka – Polska,
Uniwersytet Egejski – Grecja,
Uniwersytet w Aveiro – Portugalia,
Uniwersytet w Lipsku – Niemcy.
Partnerzy powiązani:
6 Steps Ahead – Grecja.
Opis działań:
Kurs składa się z grupowych ćwiczeń prowadzonych przez trenerów, w których zespoły otrzymują wsparcie w opracowywaniu projektów biznesowych oraz w postaci indywidualnych sesji z trenerami, gdzie każdy zespół pracuje ze swoim trenerem.
Osiągnięcie tak opisanych celów projektu otworzy uczelnie na nową metodykę kształtowania umiejętności miękkich i przekrojowych w zakresie kreatywności, innowacyjności i przedsiębiorczości.
Program zostanie opracowany w pierwszym roku projektu, a następnie będzie przetestowany i poprawiony w wyniku warsztatów i szkoły letniej. Tak przygotowany produkt zostanie wdrożony w pięciu uczelniach partnerskich, które już wprowadziły kurs Przedsiębiorczość 1 do programów nauczania w wyniku projektu MELES.
Oczekiwane rezultaty:
Projekt jest odpowiedzią na problem edukacyjny, który polega na braku skutecznych narzędzi i metodyk, które można wykorzystać do zwiększenia aktywności społecznej i zawodowej młodych ludzi, wchodzących na rynek pracy, w celu pełnego wykorzystania ich potencjału dla społeczeństwa i gospodarki.
Konsorcjum zobowiązuje się do podnoszenia świadomości pracowników akademickich i studentów w zakresie potencjału komercjalizacji wyników projektów badawczo-rozwojowych. Wsparcie zespołów akademickich przez trenerów ABC zaowocuje zwiększeniem liczby i wartości wdrożeń wyników projektów B+R w przemyśle.
Długoterminowym efektem projektu będzie wzmocnienie relacji absolwentów i pracowników z uczelniami oraz zapewnienie uczelni długoterminowego dochodu z transferu technologii do gospodarki.
Kierownik Projektu z ramienia PB: dr Jolanta Koszelew
Źródło finansowania: ERASMUS+, Akcjia 2 „Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk”, działanie – Partnerstwa Strategiczne.
Czas trwania projektu: 01/09/2017- 31/05/2020.
Całkowita wartość projektu: 221 550,00 €
Udział PB: 41 190,00 €
Link do strony projektu: www.abc.meles-project.eu