W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

MAR-CLEAN

„Technologia węzła wydechu dla silników spalinowych małych i średnich jednostek pływających” – MAR-CLEAN

Realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie nr POIR.04.01.02-00-0135/16 z dnia 13.02.2017 r. w ramach Działania 4.1 Badania naukowe i prace rozwojowe, Poddziałania 4.1.2 „Regionalne Agendy Badawcze” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.

Projekt realizowany w ramach Umowy Konsorcjum przez Politechnikę Białostocką – Wydział Mechaniczny (lider) oraz stocznię Marine Projects LTD Sp. z o.o. Projekt obejmuje prace rozwojowe oraz badania przemysłowe przeprowadzone w przewidywalnym terminie od stycznia 2017 do 31.01.2020 roku. Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 6.47 mln zł, zaś dofinansowanie uzyskane z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi 4.71 mln zł. Jest to projekt o największym udzielonym dofinansowaniu w ramach rozstrzygniętego w 2016 roku konkursu na Regionalne Agendy Badawcze.

Zasadniczym celem Projektu jest wykonanie prototypu węzła wydechu z systemem oczyszczania gazów spalinowych i odzyskiem ciepła wydechu w oparciu o innowacyjne technologie. Istotą projektu jest kompleksowe opracowanie technologii pozwalającej jednocześnie na efektywny odzysk ciepła odpadowego z silników spalinowych dla małych jednostek pływających (dużych jachtów, kutrów, jednostek specjalnych) połączony z kompaktowym reaktorem oczyszczającym spaliny; odzyskane ciepło jest w naszym rozwiązaniu wykorzystywane do napędu innowacyjnego układu chłodniczego. Opracowana technologia pozwala więc nie tylko na ograniczenie emisji, lecz także na poprawę gospodarki energetycznej oraz ograniczenie kosztów eksploatacji jednostek pływających przy spełnieniu rygorystycznych uwarunkowań formalnych związanych z ochroną środowiska.