W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Szacowanie wartości zamówienia – szkolenia i warsztaty z zakresu projektowania uniwersalnego dla nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej

12-09-2022

Z lewej strony logotyp Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój zawierający jedną gwiazdkę białą, jedną żółtą oraz jedną czerwoną na niebieskim tle, z prawej strony logo Unii Europejskiej, żółte gwiazdki ułożone w kółko na niebieskim tle oraz napis Unia Europejska Europejski Funduszu Społeczny. Na środku biało-czerwona flaga Polski z napisem Rzeczypospolita Polska

Szanowni Państwo,

Zwracamy się z prośbą o przesłanie Państwa oferty i wyceny oczekiwanego wynagrodzenia brutto za przeprowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu projektowania uniwersalnego dla kadry dydaktycznej Politechniki Białostockiej. 

MODUŁ I

        Założeniem szkoleń/ warsztatów prowadzonych w ramach Modułu I – zajęć obligatoryjnych dla wszystkich uczestników projektu jest nabycie przez kadrę dydaktyczną umiejętności z praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu projektowania uniwersalnego w procesie kształcenia studentów. 

 

Część I:

 Przeprowadzenie 8 – godzinnego szkolenia w formie hybrydowej (połączenie nauki stacjonarnej i zdalnej przez Internet) wprowadzającego do tematyki projektowania uniwersalnego, umożliwiającego realizację zajęć ze studentami, których celem będzie uświadamianie różnorodności grup/osób funkcjonujących w społeczeństwie.

 

Planowany termin realizacji zamówienia: IX/X 2022 r.
 Liczba godzin: 8 h (1 dzień, preferowany piątek, 2 bloki po 4 h dydaktyczne, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 60 nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej z każdego w Wydziału po 10 osób;

Forma szkolenia: hybrydowa, tj. część osób będzie uczestniczyło w szkoleniu stacjonarnie na terenie Politechniki Białostockiej, a część uczestników połączy się w formie online (preferowana platforma MS TEAMS).

 

Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 8-godzinnego szkolenia dla 60 osobowej grupy nauczycieli akademickich z różnych Wydziałów Politechniki Białostockiej. Szkolenie to odbędzie się w dwóch 4 godzinnych panelach (z możliwymi przerwami) i zostanie przeprowadzone w sali umożliwiającej projekcję multimedialną, na terenie Politechniki Białostockiej.  

Szkolenie wprowadzające, uświadamiające, ukierunkowujące na informacje o osobach ze szczególnymi potrzebami, zwrócenie uwagi na osoby zagrożone wykluczeniem poprzez istniejące bariery, które uniemożliwiają pełne uczestnictwo na równi z innymi użytkownikami w środowisku zabudowanym, transporcie, przestrzeni cyfrowej i w dostępie do usług.

Szkolenie ma charakter teoretycznego szkolenia wstępnego, przygotowującego uczestników do warsztatów praktycznych, a także do kolejnych szkoleń i warsztatów, sprofilowanych do potrzeb pracowników konkretnych Wydziałów Politechniki Białostockiej. 

 

Tematyka szkolenia powinna obejmować następujące zagadnienia:

– różne definicje niepełnosprawności;

 – obszary wykluczenia z uwagi na niepełnosprawność; 

– bariery przestrzenne, komunikacyjne, organizacyjne, społeczne oraz ich przyczyny;

 – szerokie spektrum grup osób z niepełnosprawnościami i ich problemy w przestrzeni fizycznej, cyfrowej, społecznej, kulturowej;

 – personalne pomoce ułatwiające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami (rozwiązania wspierające funkcjonowanie indywidualnego odbiorcy w różnych czynnościach życiowych);

 – wadliwe stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnościami oraz potrzeba ich zmiany (niepełnosprawność jako wynik barier przestrzennych, komunikacyjnych, społecznych, nie jako efekt ograniczeń i deficytów biologicznych);

 – osoba z niepełnosprawnością jako pełnoprawny użytkownik przestrzeni   architektonicznej, cyfrowej, społecznej. 

 – idea projektowania uniwersalnego (zarys konceptu, definicja i wymienione 8 zasad projektowania     uniwersalnego, poszerzone pojęcie użytkownika przestrzeni, różnorodność sposobów zaspokajania tych samych potrzeb);

 – prawne podstawy wdrażania idei projektowania uniwersalnego (w podstawowym stopniu: współczesna legislacja chroniąca prawa osób ze szczególnymi potrzebami w różnych obszarach funkcjonowania, rola nowoczesnego kształcenia studentów kierunków związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej) 

– Savoir-vivre względem osób z niepełnosprawnościami.

 Część II: 

Przeprowadzenie 16 – godzinnych warsztatów dla 6 grup w każdej po 10 nauczycieli akademickich z każdego Wydziału Politechniki Białostockiej wprowadzających do tematyki projektowania uniwersalnego, umożliwiających realizację zajęć ze studentami, których celem będzie uświadamianie różnorodności grup/osób funkcjonujących w społeczeństwie.

 

Planowany termin realizacji zamówienia: X 2022 r.
 Liczba godzin: 16 h (2 dni, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min; preferowane dni:

Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku, Wydział Elektryczny, Wydział Mechaniczny: piątki; 

Wydział Architektury: piątek, sobota;

Wydział Informatyki i Wydział Inżynierii Zarządzania: czwartek, piątek)
 Liczba uczestników: 6 grup po 10 nauczycieli akademickich z każdego Wydziału Politechniki Białostockiej.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 16 – godzinnych warsztatów dla 6 grup, każda po 10 nauczycieli akademickich z każdego Wydziału Politechniki Białostockiej. W każdej grupie znajduje się 10 osób z danego Wydziału. Warsztaty te odbędą się jako dwudniowe, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej).  

 Warsztaty te, poprzedzone szkoleniem teoretycznym, wprowadzającym w tematykę projektowania uniwersalnego, będą miały charakter zajęć praktycznych, uświadamiających problemy osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. 

 Uczestnicy warsztatów będą mogli wejść w rolę osób z niepełnosprawnościami i doświadczać na własnym ciele trudności i barier, które osoby z niepełnosprawnościami spotykają na co dzień w przestrzeni architektonicznej. Zajęcia będą się odbywać z wykorzystaniem różnego typu pomocy dydaktycznych. Politechnika Białostocka posiada następujący sprzęt (który zostanie wykorzystany do prowadzenia tych warsztatów, a docelowo będzie wykorzystywany przez kadrę dydaktyczną podczas realizacji zajęć, uwzględniających tematykę projektowania uniwersalnego, ze studentami): symulatory wady wzroku, symulatory geriatryczne (symulator starości, symulator drżenia rąk, symulator utraty słuchu i szumów usznych, symulator zaburzenia widzenia, symulator zaburzeń oddechowych, symulator bólu pleców, symulator wad kręgosłupa, symulator bólu kolan), symulator odczuć niedowładu połowicznego, balkoniki inwalidzkie kroczące (z kółkami i bez), kule inwalidzkie, laska czwórnóg, laski dla niewidomych, laski inwalidzkie z regulacją, podpórki (jeden model z 3 kółkami, drugi model z 4 kółkami), rampa podjazdowa składana do pokonywania progów, rampa teleskopowa do pokonywania stopni, wózek inwalidzki tradycyjny, wózek aktywny, wózek – skuter elektryczny.

W trakcie zajęć uczestnicy mogą przemieszczać się po budynkach i otoczeniu Politechniki Białostockiej oraz wykonywać różne zadania. 

Efektem realizacji zajęć warsztatowych będzie wypracowanie scenariuszy oraz wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego i ich powszechne stosowanie na Politechnice Białostockiej w ramach zajęć dla studentów związanych z BHP oraz ergonomią.

      

MODUŁ II i III

Założeniem szkoleń/ warsztatów prowadzonych w ramach Modułu II jest zdobycie praktycznych umiejętności wdrażania zasad projektowania w swojej pracy zawodowej – jeśli projekt
obejmować ma tylko studia I stopnia,
 Modułu III – w przypadku studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.

Część III: 

Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej:

Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:

– Architektura: np. ergonomia, elementy urbanistyczne, projektowanie uniwersalne, projektowanie bez barier, projektowanie architektoniczne;

– Architektura Wnętrz: np. ergonomia/ podstawy kompozycji i teoria barwy, projektowanie architektoniczne, projektowanie architektury wnętrz;

– Grafika: np. projektowanie graficzne, identyfikacja wizualna. 

 

1. Przeprowadzenie 24 – godzinnych szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej  

Planowany termin realizacji zamówienia: XI 2022 r.
 Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartek, piątek, sobota przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 24-godzinnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10-cio osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Warsztaty te odbędą się jako trzydniowe, przeprowadzone w dwóch 4 godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej). Szkolenie/warsztaty poprzedzone są szkoleniem wprowadzającym do tematyki projektowania uniwersalnego oraz warsztatami uświadamiającymi problematykę niepełnosprawności.  

 

 Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:

 – najczęstsze przykłady barier spotykanych w przestrzeni architektonicznej (rozwinięcie zagadnień poznanych na szkoleniu poprzedzającym). Przykłady rozwiązań pozornych (nielikwidujących rzeczywistych problemów, a nawet generujących nowe bariery);

 – metody likwidacji barier w przestrzeni architektonicznej. Obszary kolizyjne, wymagające szczególnej uwagi projektowej (wskazanie potencjalnych obszarów problemowych oraz sposobów rozwiązywania takich konfliktów);

 – projektowanie budynków i  przestrzeni przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami (ze zwróceniem uwagi na mechanizmy orientacji przestrzennej, mechanizmy poznawcze oraz potrzeby przestrzenne różnych grup użytkowników z niepełnosprawnościami, w tym: osoby niewidome, niedowidzące, głuche, niedosłyszące, osoby z problemami w komunikacji, osoby starsze, osoby autystyczne). Rozwiązania uniwersalne, a racjonalne udogodnienia. Zwrócenie uwagi na konieczność wieloetapowej konsultacji        rozwiązań projektowych z osobami niepełnosprawnymi;

 – systemowe (adresowane do wielu odbiorców) metody architektoniczne i pozaarchitektoniczne wspierające    funkcjonowanie (w tym orientację i przemieszczanie) osób z niepełnosprawnościami w obiektach i przestrzeniach publicznych; 

 – bezpieczeństwo w budynkach użyteczności publicznej (w tym uniwersalne systemy ostrzegania i ewakuacji);

 – dostępność przestrzeni kultury i sztuki (w tym rozwiązania alternatywne, pozwalające na pośrednie zwiedzanie obiektów i stref zabytkowych);

 – dobre wzorce projektowe (przykłady rozwiązań przyjaznych wszystkim grupom użytkowników, tworzonych z zachowaniem walorów estetycznych, wartości historycznych, prawno-ekonomicznych, itd.);

 – rola architekta jako koordynatora działań wielu stron i podmiotów zaangażowanych w proces projektowo-realizacyjny w duchu projektowania uniwersalnego;

 – wskazanie korzyści płynących uniwersalnego projektowania przestrzeni architektonicznej (weryfikacja wadliwych stereotypów)

 

2. Przeprowadzenie 24 – godzinnych szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej 

Planowany termin realizacji zamówienia: XII 2022 r. – I 2023 r.
 Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartek, piątek, sobota przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 24-godzinnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10-cio osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Warsztaty te odbędą się jako trzydniowe, przeprowadzone w dwóch 4 godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej). Szkolenie/warsztaty poprzedzone są szkoleniem wprowadzającym do tematyki projektowania uniwersalnego, warsztatami uświadamiającymi problematykę niepełnosprawności oraz szkoleniem/warsztatami z zakresu projektowania przyjaznego OzN.

Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:

– rys historyczny legislacji dotyczącej prawa osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni architektonicznej

– współczesny kontekst prawny uniwersalnego projektowania przestrzeni architektonicznej (w tym Prawo Budowlane, ustawy i rozporządzenia);

– problematyka projektowania architektonicznego w Ustawie z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (nowe rozwiązania prawne),

– standardy dostępności (w tym wskazanie niejednorodności rozwiązań) w Polsce i na świecie;

– literatura fachowa oraz poradniki specjalistyczne wspierające architekta w projektowaniu uniwersalnym;

– współczesne badania naukowe w zakresie uniwersalnego projektowania przestrzeni architektonicznej;

– nowoczesne (w tym eksperymentalne) urządzenia, instalacje, aplikacje wspomagające użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności w środowisku architektonicznym i urbanistycznym;

– wykonywanie audytów i ocen dostępności (teoria i praktyka). Metody i narzędzia pozwalające dokonać weryfikacji rozwiązań występujących w przestrzeni architektonicznej pod kątem ich uniwersalnej  dostępności. Metodologia wykonywania prawidłowych raportów dostępności.

 

Część IV:

Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej:

Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:

– Inżynieria Środowiska: np. pompownie wodociągowe i kanalizacyjne, wentylacja i klimatyzacja, systemy uzdatniania wody do celów przemysłowych, Etyka inżynierska, podstawy ciepłownictwa;

– Budownictwo: np. zaawansowane technologie materiałów budowlanych i elementów prefabrykowanych, konstrukcje zespolone, nowoczesne technologie materiałów budowlanych i elementów prefabrykowanych, konstrukcje zespolone, nowoczesne technologie budowlane, wzmacnianie konstrukcji budowlanych, chemia budowlana,;

– Inżynieria Rolno-Spożywcza: np. towaroznawstwo rolno-spożywcze, mikrobiologia rolno-spożywcza, żywność wygodna i funkcjonalna;

– Biotechnologia: np. żywność modyfikowana genetycznie, składniki bioaktywne produktów naturalnych;

– Architektura krajobrazu: np. projektowanie uniwersalne obiektów architektury krajobrazu.

 

1. Przeprowadzenie 12 – godzinnych warsztatów dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki komunikacji z osobą niepełnosprawną

 

Planowany termin realizacji zamówienia: XI 2022 r.
 Liczba godzin: 12 h (2 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Szkolenie będzie miało na celu poprawę jakości obsługi i komunikacji z przyszłymi jak i obecnymi studentami z różnym rodzajem niepełnosprawności. Jak również uwrażliwienie na indywidualne potrzeby oraz bariery mentalne, funkcjonalne i architektoniczne studentów z niepełnosprawnością: ruchową, wzrokową, słuchową, psychiczną. Poruszenie ważnej kwestii przełamywania stereotypów i reagowania, udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu studenta jak i pracownikowi uczelni.

Tematyka szkolenia obejmuje:

  1. Komunikacja savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością: efektywna komunikacja z osobą z  niepełnosprawnością: ruchową, wzrokową, słuchową, psychiczną;
  2. sztuka właściwej postawy i zachowania wobec różnych form niedyspozycyjności,
  3. wspieranie w aktywności a nie wyręczanie osób z niepełnosprawnością,
  4. Reagowanie na nietypowe zachowania studentów,
  5. granice własne i innych osób, asertywność, omówienie postępowania wybranych sytuacji konfliktowych.

 

2. Przeprowadzenie 25 – godzinnego szkolenia profilowanego dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki redukcji stresu i metod budowania odporności psychicznej

 

Planowany termin realizacji zamówienia: XI/XII 2022 r.
 Liczba godzin: 25 h (4 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Szkolenie będzie miało na celu zwiększenie samoświadomości poprzez rozpoznanie objawów stresu i zauważenie jego źródeł. Rozpoznanie strategii radzenia sobie ze stresem i skutecznych sposobów jego zmiany. Poznania technik pozwalających redukować stres. Przećwiczenie różnych aktywności, które zapewnią wysoką odporność na stres. Doświadczenie ćwiczeń relaksacyjnych, które obniżają napięcie i ułatwiają regenerację ciała.

 

Tematyka szkolenia obejmuje:

  1. Psychofizjologia stresu.
  2. Techniki obniżania napięcia i redukowania poziomu stresu.
  3. Budowanie długotrwałej odporności psychicznej.
  4. Skuteczne sposoby na zmianę nawyków
  5. Asertywna komunikacja w konfliktowych sytuacjach.
  6. Strategia budowania odporności na stres – praktyczny trening.

 

3. Przeprowadzenie 25 – godzinnego szkolenia profilowanego dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki wypalenia zawodowego

 

Planowany termin realizacji zamówienia: XII 2022 r./I 2023 r.
 Liczba godzin: 25 h (4 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Tematyka szkolenia obejmuje:

  1. Wypalenie zawodowe – czynniki i syndromy.
  2. Zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
  3. Work-life balance.
  4. Wzmocnienie odporności psychicznej.
  5. Trening budowania zasobów zdrowia psychicznego

 

4. Przeprowadzenie 25 – godzinnego szkolenia profilowanego dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki wsparcia studentów doświadczających kryzysu zdrowia psychicznego

 

Planowany termin realizacji zamówienia: I-II 2023 r.
 Liczba godzin: 25 h (4 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Szkolenie będzie miało na celu rozpoznanie symptomów i zachowani świadczących o kryzysie psychicznym.  Poznanie podstaw psychologii kryzysu, procedur postępowania w sytuacji kryzysowej.  Ćwiczenie technik twórczego myślenia.

 

Tematyka szkolenia obejmuje:

  1. Psychologia kryzysu. Modele interwencji kryzysowej. Procedury postępowania w sytuacji kryzysowej.
  2. Czynniki warunkujące dobrostan psychiczny.
  3. Promocja zdrowia psychicznego poprzez wzmocnienie odporności psychicznej.
  4. Techniki twórczego myślenia.

 

Część V:

Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej:

Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:

– Elektronika i Telekomunikacja: np. przedmioty związane z technologami internetowymi i Internetem rzeczy, komunikacją bezprzewodową oraz technikami multimedialnymi;

– Elektrotechnika: np., przedmioty związane z instalacjami elektrycznymi w obiektach budowlanych, techniką oświetleniową, systemami CAD oraz technikami multimedialnymi;

– Ekoenergetyka: np. przedmioty związane z instalacjami elektrycznymi w obiektach budowlanych oraz systemami CAD.

 

  1. Przeprowadzenie 24-godznnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej:

 

Planowany termin realizacji zamówienia: X/XI 2022 r.
 Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego..

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.

 

Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:

– Zasady projektowania uniwersalnego (przypomnienie i rozwinięcie 8 zasad projektowania uniwersalnego poznanych na szkoleniu poprzedzającym.

– Najczęstsze przykłady barier spotykanych w przestrzeni   obiektów budowlanych związanych z instalacjami elektrycznymi, urządzeniami elektrycznymi, systemem znakowania, oświetleniem  (rozwinięcie  zagadnień poznanych na szkoleniu poprzedzającym). Przykłady rozwiązań pozornych (nie likwidujących rzeczywistych problemów a nawet generujących nowe bariery).

 

– Metody likwidacji ograniczeń w zakresie użytkowania przez OzN urządzeń elektrycznych, instalacji elektrycznych, instalacji przyzywowych itp.  

 

– Projektowanie budynków i  przestrzeni przyjaznych OzN (ze zwróceniem uwagi na mechanizmy orientacji przestrzennej, mechanizmy poznawcze oraz potrzeby przestrzenne różnych grup użytkowników z niepełnosprawnościami, w tym: osoby niewidome, niedowidzące, głuche, niedosłyszące, osoby z problemami w komunikacji, osoby starsze, osoby autystyczne). Rozwiązania uniwersalne a racjonalne udogodnienia. 

Zwrócenie uwagi na konieczność wieloetapowej konsultacji rozwiązań projektowych z osobami niepełnosprawnymi  w zakresie doboru urządzeń elektrycznych.

– Bezpieczeństwo w budynkach użyteczności publicznej (w tym uniwersalne systemy ostrzegania i ewakuacji)

– Dostępność przestrzeni publicznej w tym kultury i sztuki (w tym rozwiązania alternatywne, pozwalające na pośrednie zwiedzanie obiektów i stref zabytkowych) np.  przy wykorzystaniu aparatury elektronicznej. 

– Dobre wzorce projektowe (przykłady rozwiązań przyjaznych wszystkim grupom użytkowników, tworzonych z zachowaniem walorów estetycznych, wartości historycznych, prawno-ekonomicznych, itd.)

 

2. Przeprowadzenie 24-godznnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej:

Planowany termin realizacji zamówienia: XII/II 2022 r.
 Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej. 

 

Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:

– Rys historyczny legislacji dotyczącej prawa OzN w obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej

– Współczesny kontekst prawny uniwersalnego projektowania w   obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej (w tym Prawo Budowlane, ustawy i rozporządzenia)

– Problematyka projektowania instalacji technicznych (ze szczególnym zwróceniem uwagi na instalacje elektryczne i urządzenia elektryczne) w Ustawie z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (nowe rozwiązania prawne,

– Standardy dostępności (w tym wskazanie niejednorodności rozwiązań) w Polsce i na świecie

– Literatura fachowa oraz poradniki specjalistyczne wspierające inżyniera w projektowaniu uniwersalnym

– Nowoczesne (w tym eksperymentalne) urządzenia, instalacje, aplikacje wspomagające użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej.

– Wykonywanie audytów i ocen dostępności (teoria i praktyka). Metody i narzędzia pozwalające dokonać weryfikacji rozwiązań występujących w obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej pod kątem ich uniwersalnej  dostępności. Metodologia wykonywania prawidłowych raportów dostępności.

 

Część VI:

Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej:

Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:

– Informatyka: np. wprowadzenie do informatyki, komunikacja człowiek-komputer, programowanie aplikacji www w technologii .NET, programowanie aplikacji www w technologii JAVA, rozwiązania szkieletowe w tworzeniu aplikacji www, systemy mobilne, aplikacje webowe w ASP MVC, projekt zespołowy.

 

  1. Przeprowadzenie 24-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej:

Planowany termin realizacji zamówienia: X-XI 2022 r.
 Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartki i piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej. 

 

Warsztaty powinny mieć charakter zajęć praktycznych z elementami wykładowymi, wskazujących bariery osób z niepełnosprawnościami przy dostępie do treści cyfrowych oraz wskazywać sposoby i techniki przygotowywania treści cyfrowych charakteryzujących się wysoką dostępnością cyfrową.

Tematyka warsztatów powinna obejmować przynajmniej następujące zagadnienia:

  1. Zasady projektowania uniwersalnego (przypomnienie i rozwinięcie zasad projektowania uniwersalnego poznanych na szkoleniu poprzedzającym).
  2. Dostępność cyfrowa w kontekście uniwersalnego projektowania.
  3. Przełożenie zasad uniwersalnego projektowania na cyfrową dostępność.
  4. Najczęściej spotykane błędy w treściach publikowanych cyfrowo zawężające ich dostępność cyfrową.
  5. Zestaw wytycznych tworzenia dostępnych cyfrowo treści. Wskazanie elementów zapewniających największą dostępność, użyteczność, interoperacyjność.
  6. Zasady stosowania ilustracji, zdjęć, symboli, rysunków, piktogramów (w języku Easy-
     to-Read).
  7. Przygotowywanie treści (z uwzględnieniem zapisów matematycznych) dostępnych cyfrowo w edytorach tekstu na przykładzie MS-WORD.
  8. Przygotowywanie prezentacji (z uwzględnieniem treści matematycznych) dostępnych cyfrowo na przykładzie narzędzia Power Point.
  9. Tworzenie i weryfikacja dostępnego dokumentu w programie MS Excel.
  10. Przygotowywanie treści dostępnych cyfrowo w formacie PDF. 
  11. Przeprowadzenie 24-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej:

Planowany termin realizacji zamówienia: XI/XII 2022 r.- I/II 2023 r.
 Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartki i piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej. 

 

Warsztaty powinny mieć charakter zajęć praktycznych z elementami wykładowymi, mającymi na celu praktyczne zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dostępności cyfrowej stawianym stronom internetowym i aplikacjom mobilnym.

Tematyka warsztatów powinna obejmować przynajmniej następujące zagadnienia:

  1. Przypomnienie standardu WCAG i odniesienie go do zasad uniwersalnego projektowania oraz szczególnych potrzeb użytkowników.
  2. Zasady działania programów czytających i powiększalników.
  3. Dobre praktyki dla programistów i autorów treści internetowych dotyczące spełnienia kryteriów Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
  4. Błędy, których należy unikać przy projektowaniu stron i interfejsów aplikacji dostępnych cyfrowo.
  5. Techniki programistyczne, łączące możliwości przeglądarek, struktur kodu, komponentów aplikacji z funkcjonalnością czytników ekranu, powiększalników czy alternatywnych urządzeń do kontroli oprogramowania.
  6. Wykorzystanie HTML i CSS do przygotowania stron internetowych zgodnych z WCAG 2.1.
  7. Wykorzystanie mechanizmów WAI-ARIA – podstawowe zasady użycia, role właściwości i stany.
  8. Kolory i kontrast stron internetowych zgodne ze standardami dostępności.
  9. Tworzenie interfejsów stron internetowych, łatwo dostępnych z wykorzystaniem klawiatury.
  10. Wymagania dostępności cyfrowej w odniesieniu do interfejsów aplikacji mobilnych.

 

Część VII:

Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej:

Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych przedmiotach realizowanych na WIZ:

– Inżynieria systemów i analizy systemowej, zarządzanie zasobami ludzkimi, nauka o organizacji, podstawy projektowania inżynierskiego, zarządzanie produkcją i usługami, zarządzanie produkcją mebli, podstawy turystyki, podstawy inżynierii usług, infrastruktura logistyczna, etyka w zarządzaniu i CSR, doskonalenie kompetencji menedżerskich, zachowania organizacyjne, usługi we współczesnej gospodarce, savoir vivre.

Planowany termin realizacji zamówienia: X 2022 r.- II 2023 r.
 Liczba godzin: 48 h (6 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej. 

1. Przeprowadzenie 48-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej:

 

Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 48-godzinnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10-cio osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Warsztaty te powinny odbywać się jako jedno lub dwudniowe, przeprowadzone w dwóch 4 godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej). Szkolenie/warsztaty poprzedzone są szkoleniem wprowadzającym do tematyki projektowania uniwersalnego, warsztatami uświadamiającymi problematykę niepełnosprawności oraz szkoleniem/warsztatami z zakresu projektowania przyjaznego OzN.

Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:

  • Status zakładu pracy chronionej – podstawy prawne, wymogi, przywileje, obowiązki, zasady funkcjonowania
  • Zatrudnianie pracowników z niepełnosprawnością
  • Dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnością
  • Sposoby integracji osób z niepełnosprawnościami w organizacji
  • Zarządzanie pracownikami z niepełnosprawnością
  • Zarządzanie zespołem różnorodnym (z ozn)
  • Obsługa klienta o szczególnych potrzebach
  • Dobre praktyki i procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
  • Turystyka osób ze szczególnymi potrzebami

Część VIII:

Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej:

Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych przedmiotach realizowanych na WM:

– komputerowo wspomagane projektowanie, komputerowa analiza inżynierska. Systemy CAx, zaawansowane systemy CAx i itp.

 

1. Przeprowadzenie 48-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej:

Planowany termin realizacji zamówienia: X 2022 r.- II 2023 r.
 Liczba godzin: 48 h (6 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
 Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Mechanicznego.

Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej. 

 

Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:

  • zasady projektowania uniwersalnego (przypomnienie i rozwinięcie zasad projektowania uniwersalnego poznanych na szkoleniu poprzedzającym),
  • potrzeby osób z niepełnosprawnościami w procesie projektowania sprzętu rehabilitacyjnego i innego przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnościami,
  • przykłady dobrze zaprojektowanych urządzeń i maszyn   uwzględniających potrzeby osób z niepełnosprawnościami. 
  • wskazanie wymogów formalnych przy projektowaniu sprzętu uwzględniającego potrzeby osób z niepełnosprawnościami,
  • wskazanie korzyści płynących z uniwersalnego projektowania w branży mechanicznej (weryfikacja wadliwych stereotypów).

 

Proszę o podanie oczekiwanego wynagrodzenia brutto za szkolenia/ warsztaty z zakresu projektowania uniwersalnego, z wyszczególnieniem cen za prowadzenie poszczególnych części I-VIII.

Wycenę proszę przesłać na adres e-mail: zaprojektowani@pb.edu.pl do dnia 19.09.2022

w temacie wiadomości proszę wpisać: „Szacowanie wartości zamówienia – szkolenia i warsztaty z zakresu projektowania uniwersalnego dla nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej”.