Szacowanie wartości zamówienia – szkolenia i warsztaty z zakresu projektowania uniwersalnego dla nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej
12-09-2022Szanowni Państwo,
Zwracamy się z prośbą o przesłanie Państwa oferty i wyceny oczekiwanego wynagrodzenia brutto za przeprowadzenie szkoleń i warsztatów z zakresu projektowania uniwersalnego dla kadry dydaktycznej Politechniki Białostockiej.
MODUŁ I
Założeniem szkoleń/ warsztatów prowadzonych w ramach Modułu I – zajęć obligatoryjnych dla wszystkich uczestników projektu jest nabycie przez kadrę dydaktyczną umiejętności z praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu projektowania uniwersalnego w procesie kształcenia studentów.
Część I:
Przeprowadzenie 8 – godzinnego szkolenia w formie hybrydowej (połączenie nauki stacjonarnej i zdalnej przez Internet) wprowadzającego do tematyki projektowania uniwersalnego, umożliwiającego realizację zajęć ze studentami, których celem będzie uświadamianie różnorodności grup/osób funkcjonujących w społeczeństwie.
Planowany termin realizacji zamówienia: IX/X 2022 r.
Liczba godzin: 8 h (1 dzień, preferowany piątek, 2 bloki po 4 h dydaktyczne, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 60 nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej z każdego w Wydziału po 10 osób;
Forma szkolenia: hybrydowa, tj. część osób będzie uczestniczyło w szkoleniu stacjonarnie na terenie Politechniki Białostockiej, a część uczestników połączy się w formie online (preferowana platforma MS TEAMS).
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 8-godzinnego szkolenia dla 60 osobowej grupy nauczycieli akademickich z różnych Wydziałów Politechniki Białostockiej. Szkolenie to odbędzie się w dwóch 4 godzinnych panelach (z możliwymi przerwami) i zostanie przeprowadzone w sali umożliwiającej projekcję multimedialną, na terenie Politechniki Białostockiej.
Szkolenie wprowadzające, uświadamiające, ukierunkowujące na informacje o osobach ze szczególnymi potrzebami, zwrócenie uwagi na osoby zagrożone wykluczeniem poprzez istniejące bariery, które uniemożliwiają pełne uczestnictwo na równi z innymi użytkownikami w środowisku zabudowanym, transporcie, przestrzeni cyfrowej i w dostępie do usług.
Szkolenie ma charakter teoretycznego szkolenia wstępnego, przygotowującego uczestników do warsztatów praktycznych, a także do kolejnych szkoleń i warsztatów, sprofilowanych do potrzeb pracowników konkretnych Wydziałów Politechniki Białostockiej.
Tematyka szkolenia powinna obejmować następujące zagadnienia:
– różne definicje niepełnosprawności;
– obszary wykluczenia z uwagi na niepełnosprawność;
– bariery przestrzenne, komunikacyjne, organizacyjne, społeczne oraz ich przyczyny;
– szerokie spektrum grup osób z niepełnosprawnościami i ich problemy w przestrzeni fizycznej, cyfrowej, społecznej, kulturowej;
– personalne pomoce ułatwiające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami (rozwiązania wspierające funkcjonowanie indywidualnego odbiorcy w różnych czynnościach życiowych);
– wadliwe stereotypy dotyczące osób z niepełnosprawnościami oraz potrzeba ich zmiany (niepełnosprawność jako wynik barier przestrzennych, komunikacyjnych, społecznych, nie jako efekt ograniczeń i deficytów biologicznych);
– osoba z niepełnosprawnością jako pełnoprawny użytkownik przestrzeni architektonicznej, cyfrowej, społecznej.
– idea projektowania uniwersalnego (zarys konceptu, definicja i wymienione 8 zasad projektowania uniwersalnego, poszerzone pojęcie użytkownika przestrzeni, różnorodność sposobów zaspokajania tych samych potrzeb);
– prawne podstawy wdrażania idei projektowania uniwersalnego (w podstawowym stopniu: współczesna legislacja chroniąca prawa osób ze szczególnymi potrzebami w różnych obszarach funkcjonowania, rola nowoczesnego kształcenia studentów kierunków związanych z kształtowaniem przestrzeni publicznej)
– Savoir-vivre względem osób z niepełnosprawnościami.
Część II:
Przeprowadzenie 16 – godzinnych warsztatów dla 6 grup w każdej po 10 nauczycieli akademickich z każdego Wydziału Politechniki Białostockiej wprowadzających do tematyki projektowania uniwersalnego, umożliwiających realizację zajęć ze studentami, których celem będzie uświadamianie różnorodności grup/osób funkcjonujących w społeczeństwie.
Planowany termin realizacji zamówienia: X 2022 r.
Liczba godzin: 16 h (2 dni, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min; preferowane dni:
Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku, Wydział Elektryczny, Wydział Mechaniczny: piątki;
Wydział Architektury: piątek, sobota;
Wydział Informatyki i Wydział Inżynierii Zarządzania: czwartek, piątek)
Liczba uczestników: 6 grup po 10 nauczycieli akademickich z każdego Wydziału Politechniki Białostockiej.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 16 – godzinnych warsztatów dla 6 grup, każda po 10 nauczycieli akademickich z każdego Wydziału Politechniki Białostockiej. W każdej grupie znajduje się 10 osób z danego Wydziału. Warsztaty te odbędą się jako dwudniowe, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej).
Warsztaty te, poprzedzone szkoleniem teoretycznym, wprowadzającym w tematykę projektowania uniwersalnego, będą miały charakter zajęć praktycznych, uświadamiających problemy osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Uczestnicy warsztatów będą mogli wejść w rolę osób z niepełnosprawnościami i doświadczać na własnym ciele trudności i barier, które osoby z niepełnosprawnościami spotykają na co dzień w przestrzeni architektonicznej. Zajęcia będą się odbywać z wykorzystaniem różnego typu pomocy dydaktycznych. Politechnika Białostocka posiada następujący sprzęt (który zostanie wykorzystany do prowadzenia tych warsztatów, a docelowo będzie wykorzystywany przez kadrę dydaktyczną podczas realizacji zajęć, uwzględniających tematykę projektowania uniwersalnego, ze studentami): symulatory wady wzroku, symulatory geriatryczne (symulator starości, symulator drżenia rąk, symulator utraty słuchu i szumów usznych, symulator zaburzenia widzenia, symulator zaburzeń oddechowych, symulator bólu pleców, symulator wad kręgosłupa, symulator bólu kolan), symulator odczuć niedowładu połowicznego, balkoniki inwalidzkie kroczące (z kółkami i bez), kule inwalidzkie, laska czwórnóg, laski dla niewidomych, laski inwalidzkie z regulacją, podpórki (jeden model z 3 kółkami, drugi model z 4 kółkami), rampa podjazdowa składana do pokonywania progów, rampa teleskopowa do pokonywania stopni, wózek inwalidzki tradycyjny, wózek aktywny, wózek – skuter elektryczny.
W trakcie zajęć uczestnicy mogą przemieszczać się po budynkach i otoczeniu Politechniki Białostockiej oraz wykonywać różne zadania.
Efektem realizacji zajęć warsztatowych będzie wypracowanie scenariuszy oraz wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego i ich powszechne stosowanie na Politechnice Białostockiej w ramach zajęć dla studentów związanych z BHP oraz ergonomią.
MODUŁ II i III
Założeniem szkoleń/ warsztatów prowadzonych w ramach Modułu II jest zdobycie praktycznych umiejętności wdrażania zasad projektowania w swojej pracy zawodowej – jeśli projekt
obejmować ma tylko studia I stopnia, Modułu III – w przypadku studiów II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich.
Część III:
Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej:
Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:
– Architektura: np. ergonomia, elementy urbanistyczne, projektowanie uniwersalne, projektowanie bez barier, projektowanie architektoniczne;
– Architektura Wnętrz: np. ergonomia/ podstawy kompozycji i teoria barwy, projektowanie architektoniczne, projektowanie architektury wnętrz;
– Grafika: np. projektowanie graficzne, identyfikacja wizualna.
1. Przeprowadzenie 24 – godzinnych szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej
Planowany termin realizacji zamówienia: XI 2022 r.
Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartek, piątek, sobota przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 24-godzinnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10-cio osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Warsztaty te odbędą się jako trzydniowe, przeprowadzone w dwóch 4 godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej). Szkolenie/warsztaty poprzedzone są szkoleniem wprowadzającym do tematyki projektowania uniwersalnego oraz warsztatami uświadamiającymi problematykę niepełnosprawności.
Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:
– najczęstsze przykłady barier spotykanych w przestrzeni architektonicznej (rozwinięcie zagadnień poznanych na szkoleniu poprzedzającym). Przykłady rozwiązań pozornych (nielikwidujących rzeczywistych problemów, a nawet generujących nowe bariery);
– metody likwidacji barier w przestrzeni architektonicznej. Obszary kolizyjne, wymagające szczególnej uwagi projektowej (wskazanie potencjalnych obszarów problemowych oraz sposobów rozwiązywania takich konfliktów);
– projektowanie budynków i przestrzeni przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami (ze zwróceniem uwagi na mechanizmy orientacji przestrzennej, mechanizmy poznawcze oraz potrzeby przestrzenne różnych grup użytkowników z niepełnosprawnościami, w tym: osoby niewidome, niedowidzące, głuche, niedosłyszące, osoby z problemami w komunikacji, osoby starsze, osoby autystyczne). Rozwiązania uniwersalne, a racjonalne udogodnienia. Zwrócenie uwagi na konieczność wieloetapowej konsultacji rozwiązań projektowych z osobami niepełnosprawnymi;
– systemowe (adresowane do wielu odbiorców) metody architektoniczne i pozaarchitektoniczne wspierające funkcjonowanie (w tym orientację i przemieszczanie) osób z niepełnosprawnościami w obiektach i przestrzeniach publicznych;
– bezpieczeństwo w budynkach użyteczności publicznej (w tym uniwersalne systemy ostrzegania i ewakuacji);
– dostępność przestrzeni kultury i sztuki (w tym rozwiązania alternatywne, pozwalające na pośrednie zwiedzanie obiektów i stref zabytkowych);
– dobre wzorce projektowe (przykłady rozwiązań przyjaznych wszystkim grupom użytkowników, tworzonych z zachowaniem walorów estetycznych, wartości historycznych, prawno-ekonomicznych, itd.);
– rola architekta jako koordynatora działań wielu stron i podmiotów zaangażowanych w proces projektowo-realizacyjny w duchu projektowania uniwersalnego;
– wskazanie korzyści płynących uniwersalnego projektowania przestrzeni architektonicznej (weryfikacja wadliwych stereotypów)
2. Przeprowadzenie 24 – godzinnych szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej
Planowany termin realizacji zamówienia: XII 2022 r. – I 2023 r.
Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartek, piątek, sobota przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 24-godzinnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10-cio osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Warsztaty te odbędą się jako trzydniowe, przeprowadzone w dwóch 4 godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej). Szkolenie/warsztaty poprzedzone są szkoleniem wprowadzającym do tematyki projektowania uniwersalnego, warsztatami uświadamiającymi problematykę niepełnosprawności oraz szkoleniem/warsztatami z zakresu projektowania przyjaznego OzN.
Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:
– rys historyczny legislacji dotyczącej prawa osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni architektonicznej
– współczesny kontekst prawny uniwersalnego projektowania przestrzeni architektonicznej (w tym Prawo Budowlane, ustawy i rozporządzenia);
– problematyka projektowania architektonicznego w Ustawie z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (nowe rozwiązania prawne),
– standardy dostępności (w tym wskazanie niejednorodności rozwiązań) w Polsce i na świecie;
– literatura fachowa oraz poradniki specjalistyczne wspierające architekta w projektowaniu uniwersalnym;
– współczesne badania naukowe w zakresie uniwersalnego projektowania przestrzeni architektonicznej;
– nowoczesne (w tym eksperymentalne) urządzenia, instalacje, aplikacje wspomagające użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności w środowisku architektonicznym i urbanistycznym;
– wykonywanie audytów i ocen dostępności (teoria i praktyka). Metody i narzędzia pozwalające dokonać weryfikacji rozwiązań występujących w przestrzeni architektonicznej pod kątem ich uniwersalnej dostępności. Metodologia wykonywania prawidłowych raportów dostępności.
Część IV:
Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej:
Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:
– Inżynieria Środowiska: np. pompownie wodociągowe i kanalizacyjne, wentylacja i klimatyzacja, systemy uzdatniania wody do celów przemysłowych, Etyka inżynierska, podstawy ciepłownictwa;
– Budownictwo: np. zaawansowane technologie materiałów budowlanych i elementów prefabrykowanych, konstrukcje zespolone, nowoczesne technologie materiałów budowlanych i elementów prefabrykowanych, konstrukcje zespolone, nowoczesne technologie budowlane, wzmacnianie konstrukcji budowlanych, chemia budowlana,;
– Inżynieria Rolno-Spożywcza: np. towaroznawstwo rolno-spożywcze, mikrobiologia rolno-spożywcza, żywność wygodna i funkcjonalna;
– Biotechnologia: np. żywność modyfikowana genetycznie, składniki bioaktywne produktów naturalnych;
– Architektura krajobrazu: np. projektowanie uniwersalne obiektów architektury krajobrazu.
1. Przeprowadzenie 12 – godzinnych warsztatów dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki komunikacji z osobą niepełnosprawną
Planowany termin realizacji zamówienia: XI 2022 r.
Liczba godzin: 12 h (2 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Szkolenie będzie miało na celu poprawę jakości obsługi i komunikacji z przyszłymi jak i obecnymi studentami z różnym rodzajem niepełnosprawności. Jak również uwrażliwienie na indywidualne potrzeby oraz bariery mentalne, funkcjonalne i architektoniczne studentów z niepełnosprawnością: ruchową, wzrokową, słuchową, psychiczną. Poruszenie ważnej kwestii przełamywania stereotypów i reagowania, udzielania pomocy w sytuacjach trudnych i zagrażających zdrowiu bądź życiu studenta jak i pracownikowi uczelni.
Tematyka szkolenia obejmuje:
- Komunikacja savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością: efektywna komunikacja z osobą z niepełnosprawnością: ruchową, wzrokową, słuchową, psychiczną;
- sztuka właściwej postawy i zachowania wobec różnych form niedyspozycyjności,
- wspieranie w aktywności a nie wyręczanie osób z niepełnosprawnością,
- Reagowanie na nietypowe zachowania studentów,
- granice własne i innych osób, asertywność, omówienie postępowania wybranych sytuacji konfliktowych.
2. Przeprowadzenie 25 – godzinnego szkolenia profilowanego dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki redukcji stresu i metod budowania odporności psychicznej
Planowany termin realizacji zamówienia: XI/XII 2022 r.
Liczba godzin: 25 h (4 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Szkolenie będzie miało na celu zwiększenie samoświadomości poprzez rozpoznanie objawów stresu i zauważenie jego źródeł. Rozpoznanie strategii radzenia sobie ze stresem i skutecznych sposobów jego zmiany. Poznania technik pozwalających redukować stres. Przećwiczenie różnych aktywności, które zapewnią wysoką odporność na stres. Doświadczenie ćwiczeń relaksacyjnych, które obniżają napięcie i ułatwiają regenerację ciała.
Tematyka szkolenia obejmuje:
- Psychofizjologia stresu.
- Techniki obniżania napięcia i redukowania poziomu stresu.
- Budowanie długotrwałej odporności psychicznej.
- Skuteczne sposoby na zmianę nawyków
- Asertywna komunikacja w konfliktowych sytuacjach.
- Strategia budowania odporności na stres – praktyczny trening.
3. Przeprowadzenie 25 – godzinnego szkolenia profilowanego dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki wypalenia zawodowego
Planowany termin realizacji zamówienia: XII 2022 r./I 2023 r.
Liczba godzin: 25 h (4 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Tematyka szkolenia obejmuje:
- Wypalenie zawodowe – czynniki i syndromy.
- Zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
- Work-life balance.
- Wzmocnienie odporności psychicznej.
- Trening budowania zasobów zdrowia psychicznego
4. Przeprowadzenie 25 – godzinnego szkolenia profilowanego dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej z tematyki wsparcia studentów doświadczających kryzysu zdrowia psychicznego
Planowany termin realizacji zamówienia: I-II 2023 r.
Liczba godzin: 25 h (4 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 3/4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Szkolenie będzie miało na celu rozpoznanie symptomów i zachowani świadczących o kryzysie psychicznym. Poznanie podstaw psychologii kryzysu, procedur postępowania w sytuacji kryzysowej. Ćwiczenie technik twórczego myślenia.
Tematyka szkolenia obejmuje:
- Psychologia kryzysu. Modele interwencji kryzysowej. Procedury postępowania w sytuacji kryzysowej.
- Czynniki warunkujące dobrostan psychiczny.
- Promocja zdrowia psychicznego poprzez wzmocnienie odporności psychicznej.
- Techniki twórczego myślenia.
Część V:
Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej:
Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:
– Elektronika i Telekomunikacja: np. przedmioty związane z technologami internetowymi i Internetem rzeczy, komunikacją bezprzewodową oraz technikami multimedialnymi;
– Elektrotechnika: np., przedmioty związane z instalacjami elektrycznymi w obiektach budowlanych, techniką oświetleniową, systemami CAD oraz technikami multimedialnymi;
– Ekoenergetyka: np. przedmioty związane z instalacjami elektrycznymi w obiektach budowlanych oraz systemami CAD.
- Przeprowadzenie 24-godznnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej:
Planowany termin realizacji zamówienia: X/XI 2022 r.
Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego..
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:
– Zasady projektowania uniwersalnego (przypomnienie i rozwinięcie 8 zasad projektowania uniwersalnego poznanych na szkoleniu poprzedzającym.
– Najczęstsze przykłady barier spotykanych w przestrzeni obiektów budowlanych związanych z instalacjami elektrycznymi, urządzeniami elektrycznymi, systemem znakowania, oświetleniem (rozwinięcie zagadnień poznanych na szkoleniu poprzedzającym). Przykłady rozwiązań pozornych (nie likwidujących rzeczywistych problemów a nawet generujących nowe bariery).
– Metody likwidacji ograniczeń w zakresie użytkowania przez OzN urządzeń elektrycznych, instalacji elektrycznych, instalacji przyzywowych itp.
– Projektowanie budynków i przestrzeni przyjaznych OzN (ze zwróceniem uwagi na mechanizmy orientacji przestrzennej, mechanizmy poznawcze oraz potrzeby przestrzenne różnych grup użytkowników z niepełnosprawnościami, w tym: osoby niewidome, niedowidzące, głuche, niedosłyszące, osoby z problemami w komunikacji, osoby starsze, osoby autystyczne). Rozwiązania uniwersalne a racjonalne udogodnienia.
Zwrócenie uwagi na konieczność wieloetapowej konsultacji rozwiązań projektowych z osobami niepełnosprawnymi w zakresie doboru urządzeń elektrycznych.
– Bezpieczeństwo w budynkach użyteczności publicznej (w tym uniwersalne systemy ostrzegania i ewakuacji)
– Dostępność przestrzeni publicznej w tym kultury i sztuki (w tym rozwiązania alternatywne, pozwalające na pośrednie zwiedzanie obiektów i stref zabytkowych) np. przy wykorzystaniu aparatury elektronicznej.
– Dobre wzorce projektowe (przykłady rozwiązań przyjaznych wszystkim grupom użytkowników, tworzonych z zachowaniem walorów estetycznych, wartości historycznych, prawno-ekonomicznych, itd.)
2. Przeprowadzenie 24-godznnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej:
Planowany termin realizacji zamówienia: XII/II 2022 r.
Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Elektrycznego.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:
– Rys historyczny legislacji dotyczącej prawa OzN w obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej
– Współczesny kontekst prawny uniwersalnego projektowania w obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej (w tym Prawo Budowlane, ustawy i rozporządzenia)
– Problematyka projektowania instalacji technicznych (ze szczególnym zwróceniem uwagi na instalacje elektryczne i urządzenia elektryczne) w Ustawie z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (nowe rozwiązania prawne,
– Standardy dostępności (w tym wskazanie niejednorodności rozwiązań) w Polsce i na świecie
– Literatura fachowa oraz poradniki specjalistyczne wspierające inżyniera w projektowaniu uniwersalnym
– Nowoczesne (w tym eksperymentalne) urządzenia, instalacje, aplikacje wspomagające użytkowników z różnymi rodzajami niepełnosprawności obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej.
– Wykonywanie audytów i ocen dostępności (teoria i praktyka). Metody i narzędzia pozwalające dokonać weryfikacji rozwiązań występujących w obiektach budowlanych oraz przestrzeni publicznej pod kątem ich uniwersalnej dostępności. Metodologia wykonywania prawidłowych raportów dostępności.
Część VI:
Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej:
Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych kierunkach:
– Informatyka: np. wprowadzenie do informatyki, komunikacja człowiek-komputer, programowanie aplikacji www w technologii .NET, programowanie aplikacji www w technologii JAVA, rozwiązania szkieletowe w tworzeniu aplikacji www, systemy mobilne, aplikacje webowe w ASP MVC, projekt zespołowy.
- Przeprowadzenie 24-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej:
Planowany termin realizacji zamówienia: X-XI 2022 r.
Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartki i piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Warsztaty powinny mieć charakter zajęć praktycznych z elementami wykładowymi, wskazujących bariery osób z niepełnosprawnościami przy dostępie do treści cyfrowych oraz wskazywać sposoby i techniki przygotowywania treści cyfrowych charakteryzujących się wysoką dostępnością cyfrową.
Tematyka warsztatów powinna obejmować przynajmniej następujące zagadnienia:
- Zasady projektowania uniwersalnego (przypomnienie i rozwinięcie zasad projektowania uniwersalnego poznanych na szkoleniu poprzedzającym).
- Dostępność cyfrowa w kontekście uniwersalnego projektowania.
- Przełożenie zasad uniwersalnego projektowania na cyfrową dostępność.
- Najczęściej spotykane błędy w treściach publikowanych cyfrowo zawężające ich dostępność cyfrową.
- Zestaw wytycznych tworzenia dostępnych cyfrowo treści. Wskazanie elementów zapewniających największą dostępność, użyteczność, interoperacyjność.
- Zasady stosowania ilustracji, zdjęć, symboli, rysunków, piktogramów (w języku Easy-
to-Read). - Przygotowywanie treści (z uwzględnieniem zapisów matematycznych) dostępnych cyfrowo w edytorach tekstu na przykładzie MS-WORD.
- Przygotowywanie prezentacji (z uwzględnieniem treści matematycznych) dostępnych cyfrowo na przykładzie narzędzia Power Point.
- Tworzenie i weryfikacja dostępnego dokumentu w programie MS Excel.
- Przygotowywanie treści dostępnych cyfrowo w formacie PDF.
- Przeprowadzenie 24-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej:
Planowany termin realizacji zamówienia: XI/XII 2022 r.- I/II 2023 r.
Liczba godzin: 24 h (3 dni, preferowane czwartki i piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Informatyki.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Warsztaty powinny mieć charakter zajęć praktycznych z elementami wykładowymi, mającymi na celu praktyczne zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dostępności cyfrowej stawianym stronom internetowym i aplikacjom mobilnym.
Tematyka warsztatów powinna obejmować przynajmniej następujące zagadnienia:
- Przypomnienie standardu WCAG i odniesienie go do zasad uniwersalnego projektowania oraz szczególnych potrzeb użytkowników.
- Zasady działania programów czytających i powiększalników.
- Dobre praktyki dla programistów i autorów treści internetowych dotyczące spełnienia kryteriów Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1.
- Błędy, których należy unikać przy projektowaniu stron i interfejsów aplikacji dostępnych cyfrowo.
- Techniki programistyczne, łączące możliwości przeglądarek, struktur kodu, komponentów aplikacji z funkcjonalnością czytników ekranu, powiększalników czy alternatywnych urządzeń do kontroli oprogramowania.
- Wykorzystanie HTML i CSS do przygotowania stron internetowych zgodnych z WCAG 2.1.
- Wykorzystanie mechanizmów WAI-ARIA – podstawowe zasady użycia, role właściwości i stany.
- Kolory i kontrast stron internetowych zgodne ze standardami dostępności.
- Tworzenie interfejsów stron internetowych, łatwo dostępnych z wykorzystaniem klawiatury.
- Wymagania dostępności cyfrowej w odniesieniu do interfejsów aplikacji mobilnych.
Część VII:
Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej:
Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych przedmiotach realizowanych na WIZ:
– Inżynieria systemów i analizy systemowej, zarządzanie zasobami ludzkimi, nauka o organizacji, podstawy projektowania inżynierskiego, zarządzanie produkcją i usługami, zarządzanie produkcją mebli, podstawy turystyki, podstawy inżynierii usług, infrastruktura logistyczna, etyka w zarządzaniu i CSR, doskonalenie kompetencji menedżerskich, zachowania organizacyjne, usługi we współczesnej gospodarce, savoir vivre.
Planowany termin realizacji zamówienia: X 2022 r.- II 2023 r.
Liczba godzin: 48 h (6 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
1. Przeprowadzenie 48-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej:
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie 48-godzinnego szkolenia/warsztatów profilowanych dla 10-cio osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Warsztaty te powinny odbywać się jako jedno lub dwudniowe, przeprowadzone w dwóch 4 godzinnych panelach dziennie (z możliwymi przerwami). Zostaną one przeprowadzone na terenie kampusu PB (możliwe jest ich przeprowadzenie w salach dydaktycznych lub/i przestrzeni zewnętrznej). Szkolenie/warsztaty poprzedzone są szkoleniem wprowadzającym do tematyki projektowania uniwersalnego, warsztatami uświadamiającymi problematykę niepełnosprawności oraz szkoleniem/warsztatami z zakresu projektowania przyjaznego OzN.
Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:
- Status zakładu pracy chronionej – podstawy prawne, wymogi, przywileje, obowiązki, zasady funkcjonowania
- Zatrudnianie pracowników z niepełnosprawnością
- Dofinansowania do wynagrodzeń pracowników z niepełnosprawnością
- Sposoby integracji osób z niepełnosprawnościami w organizacji
- Zarządzanie pracownikami z niepełnosprawnością
- Zarządzanie zespołem różnorodnym (z ozn)
- Obsługa klienta o szczególnych potrzebach
- Dobre praktyki i procedury obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
- Turystyka osób ze szczególnymi potrzebami
Część VIII:
Przeprowadzenie następujących szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej:
Nabyte w trakcie szkoleń/ warsztatów profilowanych kompetencje przełożą się na wprowadzenie elementów projektowania uniwersalnego do zajęć prowadzonych przez minimum 1 semestr na poszczególnych przedmiotach realizowanych na WM:
– komputerowo wspomagane projektowanie, komputerowa analiza inżynierska. Systemy CAx, zaawansowane systemy CAx i itp.
1. Przeprowadzenie 48-godzinnych szkoleń/warsztatów profilowanych dla 10 osobowej grupy nauczycieli akademickich z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej:
Planowany termin realizacji zamówienia: X 2022 r.- II 2023 r.
Liczba godzin: 48 h (6 dni, preferowane piątki, przeprowadzone w dwóch 4 – godzinnych panelach dziennie, z minimum 1 h przerwą, 1 h dydaktyczna = 45 min)
Liczba uczestników: 10 nauczycieli akademickich z Wydziału Mechanicznego.
Forma warsztatów: stacjonarna, na terenie Politechniki Białostockiej.
Tematyka szkolenia/warsztatów powinna obejmować następujące zagadnienia:
- zasady projektowania uniwersalnego (przypomnienie i rozwinięcie zasad projektowania uniwersalnego poznanych na szkoleniu poprzedzającym),
- potrzeby osób z niepełnosprawnościami w procesie projektowania sprzętu rehabilitacyjnego i innego przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnościami,
- przykłady dobrze zaprojektowanych urządzeń i maszyn uwzględniających potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
- wskazanie wymogów formalnych przy projektowaniu sprzętu uwzględniającego potrzeby osób z niepełnosprawnościami,
- wskazanie korzyści płynących z uniwersalnego projektowania w branży mechanicznej (weryfikacja wadliwych stereotypów).
Proszę o podanie oczekiwanego wynagrodzenia brutto za szkolenia/ warsztaty z zakresu projektowania uniwersalnego, z wyszczególnieniem cen za prowadzenie poszczególnych części I-VIII.
Wycenę proszę przesłać na adres e-mail: zaprojektowani@pb.edu.pl do dnia 19.09.2022,
w temacie wiadomości proszę wpisać: „Szacowanie wartości zamówienia – szkolenia i warsztaty z zakresu projektowania uniwersalnego dla nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej”.