W sesji pt. „Proekologiczne rozwiązania w zakresie górnych warstw nawierzchni” przedstawiono wyniki prac wykonywanych przez Politechnikę Białostocką, Politechnikę Lubelską i Politechnikę Rzeszowską w ramach projektu „Kompozyty mineralne jako składnik trwałych, bezpiecznych nawierzchni asfaltowych redukujących ujemny wpływ na środowisko”, w programie Politechniczna Sieć VIA CARPATIA im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, działanie ISKRA. Wyniki badań i analiz prowadzonych w Politechnice Białostockiej przedstawiła dr inż. Marta Wasilewska w referacie „Wpływ dodatku mineralnego na właściwości mieszanek na ciepło typu SMA LA”. Wykonawcy projektu omówili etapy dalszych badań, zaplanowali cykl wspólnych publikacji oraz dyskutowali na temat złożenia kolejnych wniosków o projekty badawcze.
Natomiast w sesji pt. „Innowacyjne rozwiązania w walce z hałasem drogowym” przybliżono założenia projektu badawczego „INREH Innowacyjne metody redukcji hałasu drogowego i zasady ich stosowania”. To przedsięwzięcie finansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach wspólnego programu pn. „Rozwój Innowacji Drogowych RID-II”. Prelegenci reprezentujący poszczególnych konsorcjantów projektu, czyli politechniki: Krakowską, Białostocką, Rzeszowską, Warszawską i Wrocławską, zaprezentowali wyniki badań i analiz w zakresie: ekranów przeciwhałasowych, hałaśliwości nawierzchni i urządzeń dylatacyjnych na mostach oraz aktywnych metod walki z hałasem drogowym. Politechnikę Białostocką w tej sesji reprezentowali prof. dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, dr hab. inż. Robert Ziółkowski, dr inż. Marek Motylewicz, dr inż. Paweł Gierasimiuk, dr inż. Marta Wasilewska i dr inż. Roman Pacholak. Wyniki badań i analiz naszego zespołu zostały przedstawione przez prof. dr hab. inż. Władysława Gardziejczyka w ramach referatu pt. „Badanie i ocena hałaśliwości nowych i eksploatowanych nawierzchni drogowych”. Na roboczym spotkaniu, w obecności przedstawiciela GDDKiA, omówiono kolejne etapy terenowych badań hałasu oraz szczegóły opracowania wytycznych dotyczących ograniczenia jego poziomu w otoczeniu tras drogowych.
XV Seminarium Techniczne z udziałem przedstawicieli przedsiębiorstw, zarządców dróg i projektantów było bardzo dobrą płaszczyzną do omówienia aktualnych problemów budownictwa komunikacyjnego oraz nawiązania współpracy pomiędzy naukowcami i tzw. przemysłem. W wydarzeniu uczestniczyli także studenci z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, specjalności budownictwo komunikacyjne.
Pełny program XV Seminarium Technicznego SITK RP można pobrać na stronie: https://sitk.bialystok.pl/wp-content/uploads/2024/01/15semSITKprogram.pdf
dr inż. Marek Motylewicz
Fot. Łukasz Klebus (SITK O/Białystok)