W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Zagadnienia obowiązujące w konkursie pt. „Metroliga”

Uczeń:
  • przedstawia jednostki wielkości fizycznych i chemicznych (mol), opisuje ich związki z jednostkami podstawowymi; przelicza wielokrotności i podwielokrotności,
  • posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych,
  • prowadzi obliczenia szacunkowe i poddaje analizie otrzymany wynik,
  • przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem,
  • rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne,
  • tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi,
  • wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach,
  • przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów, wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania obserwacji, pomiarów i doświadczeń,
  • wyznacza średnią z kilku pomiarów jako końcowy wynik pomiaru powtarzanego,
  • posługuje się pojęciem błędów pomiarowych oraz niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności,
  • posługuje się podstawowymi pojęciami statystyki, takimi jak: średnia arytmetyczna, mediana, odchylenie standardowe próbki, odchylenie standardowe średniej, względne odchylenie standardowe, współczynnik zmienności,
  • posługuje się podstawowymi pojęciami metrologicznymi, takimi jak: legalizacja, wzorcowanie, działka legalizacyjna, działka elementarna, obciążenie maksymalne i minimalne, wzorzec masy, odważnik, klasa dokładności,
  • wyodrębnia kluczowe informacje zawarte w aktach prawnych np. Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2063); Ustawa z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2022, poz. 2255); Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (Dz.U. poz. 759 oraz z 2022 r. poz. 1179),
  • przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych,
  • wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu,
  • przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki i chemii.

 

Fizyka (prąd elektryczny), uczeń:
  • posługuje się pojęciami natężenia prądu elektrycznego, napięcia elektrycznego oraz mocy wraz z ich jednostkami,
  • stosuje do obliczeń proporcjonalność natężenia prądu stałego do napięcia dla przewodników (prawo Ohma).
Doświadczalnie:
  • demonstruje I prawo Kirchhoffa;
  • bada dodawanie napięć w układzie ogniw połączonych szeregowo,
  • demonstruje rolę diody jako elementu składowego prostowników i źródło światła.
Szczegółowy zakres zagadnień do części praktycznej konkursu „Metroliga” obejmuje:
  • pomiary wielkości geometrycznych (długości, objętości) przedmiotów o różnych kształtach (np. walca, stożka) przy pomocy suwmiarki i śruby mikrometrycznej,
  • pomiary odległości dalmierzem laserowym,
  • pomiary masy wagą elektroniczną lub szalkową,
  • pomiary napięcia, prądu i rezystancji multimetrem cyfrowym,
  • pomiary mocy żarówek watomierzem cyfrowym,
  • pomiary natężenia oświetlenia luksomierzem,
  • pomiary natężenia dźwięku i poziomu hałasu,
  • pomiary temperatury termometrem lub pirometrem,
  • wyznaczanie błędów masy odważników,
  • wyznaczanie błędów granicznych dopuszczalnych dla wag nieautomatycznych elektronicznych,
  • odczytywanie danych z tabliczek znamionowych umieszczanych na przyrządach pomiarowych takich jak wagi elektroniczne nieautomatyczne.

 

Chemia, uczeń:
  • umie zdefiniować i stosować prawo zachowania masy oraz prawo stałości składu,
  • zna różne sposoby wyrażania stężeń (np. stężenie masowe, liczbowe, objętościowe, procentowe, molowe),
  • zna zagadnienia dotyczące dysocjacji elektrolitycznej i hydrolizy soli,
  • zna rodzaje oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z materią,
  • zna skład powietrza i zanieczyszczenia powietrza.
Doświadczalnie:
  • umie przeprowadzić proste doświadczenie chemiczne oraz dokonać pomiarów odpowiednich wielkości (np. pH roztworu),
  • obserwując przebieg reakcji chemicznych potrafi opisać efekty, które im towarzyszą, na przykład zmianę barwy, emisję światła, wytrącenie osadu,
  • potrafi przeprowadzić obliczenia masy i składu powstających związków chemicznych, obliczyć stężenia substancji i je wyrazić w odpowiednich jednostkach.
Przykładowy test oraz zadania

Przykładowy test (PDF, 2 MB, otworzy się w nowej karcie)

Zadanie chemiczne (PDF, 392 KB, otworzy się w nowej karcie)

Zadanie elektryczne (PDF, 697 KB, otworzy się w nowej karcie)