Historia Chóru Politechniki Białostockiej
Chór powstał w 1977 r. jako zespół męski pod dyrekcją Zofii Hamerlak-Gładyszewskiej. Już po kilku latach istnienia rozpoczął występy zagraniczne, m.in. w Bułgarii, na Litwie, we Francji. Działalność Chóru została w 1981 r. zawieszona.
W 1983 r. Zespół reaktywowano, a jego brzmienie zostało wzbogacone o głosy żeńskie. Kierownictwo objęła Violetta Bielecka. W ciągu pierwszych lat współpracowała z nią Ligia Hnidec. Zespół doskonalił swoje umiejętności podczas warsztatów chóralnych w Kraśniku, Bydgoszczy i Passau (Niemcy). Oprócz publiczności polskiej wysoki poziom artystyczny Chóru miała okazję podziwiać również publiczność festiwali na Litwie, w Niemczech, Czechosłowacji, Francji i Anglii.
W sezonie artystycznym 1987-88 Zespół współpracował z Teatrem Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku, przy inscenizacji opery „Krakowiacy i Górale Wojciecha Bogusławskiego”.
W latach 1988-90 kolejno Chórem Politechniki dyrygowali: Zbigniew Zając i Elżbieta Klemensowicz. W 1991 roku stanowisko to objęła Ewa Barbara Rafałko. Pod jej kierownictwem Zespół brał udział we wspólnych przedsięwzięciach białostockiego środowiska muzycznego, a także koncertował na Litwie i Białorusi.
Od grudnia 1997 roku Chórem kieruje Wioletta Miłkowska. W tym czasie repertuar Chóru Politechniki Białostockiej rozszerzył się o formy wokalno-instrumentalne (m.in. J. S. Bacha, A. Vivaldiego, J. Haydna, W. A. Mozarta, G. Rossiniego, F. Schuberta, G. Fauré, J. Jenkinsa). Pod kierownictwem Wioletty Miłkowskiej dokonały się przedsięwzięcia jubileuszowe Chóru z okazji 20, 25, 30-lecia działalności artystycznej Zespołu.
W ciągu ponad 35 -letniej działalności Chór wielokrotnie uświetniał uczelniane uroczystości. Koncertował w kraju i za granicą. Brał udział w warsztatach wokalnych oraz koncertach w Czechach, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech, Portugalii. Zespół dokonywał też nagrań radiowych, zdobywał nagrody i wyróżnienia w licznych konkursach, m.in.: V miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Academia Cantat we Wrocławiu w 1987 r., III nagroda w konkursie Cleveland Eisteddfod w Anglii w 1988 r, I nagroda w I Konkursie Moniuszkowskim „Pieśń Wieczorna” w Białymstoku w 1999 r., I nagroda w Podlaskim Festiwalu Pieśni Sakralnej w Łapach w 2000 r, I miejsce w II Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F. Nowowiejskiego w Barczewie w 2003 r., III miejsce w kategorii chórów mieszanych w Llangollen International Musical Eisteddfod (2003), II miejsce w kategorii chórów świeckich w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej Hajnówka 2004 w Białymstoku, II miejsce w Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie (2005), I miejsce w II Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Pasyjnej w Bydgoszczy (2005), I miejsce w International Music Festiwal of Cantonigros (2005), II miejsce w kategorii muzyki ludowej , w International Music Festiwal – Cantonigros (Hiszpania 2005), II miejsce w International Choral Festiwal – Preveza (Grecja 2006), Srebrny Dyplom w International Golden Nightingale Choir Festival Carmarthen (Wales, UK 2008), Srebrny Dyplom w Rimini International Choral Competition (2010), I miejsce w kategorii chórów akademickich w XIII Łódzkim Festiwalu Chóralnym – Cantio Lodziensis (2010), I miejsce w kategorii chórów akademickich w VII Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Chełmnie (2012), złoty dyplom na XI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. Feliksa Nowowiejskiego w Barczewie (2012).
W bogatym repertuarze Chóru Politechniki Białostockiej znajdują się utwory a cappella świeckie i sakralne z różnych epok, jak również wspomniane już formy wokalno-instrumentalne. Niektóre z nich zostały zarejestrowane na płytach CD. Są to: W. A. Mozart- Missa brevis F-dur (1999), A. Ramirez – Misa Criola, Navidad Nuestra (2002), A. Vivaldi – Magnificat, Gloria (2003), Requiem w twórczości kompozytorów polskich(2006), R. Ray – Gospel Mass (2007).