Uniwersytet Europejski ACROSS Wierzymy w edukację bez granic
28-10-2025

Politechnika Białostocka bada klimat równości i różnorodności akademickiej

Dr inż. Romuald Ziółkowski i dr hab. inż. Joanna Mystkowska, prof. PB, moderują rozmowę z uczestnikami badania fokusowego projektu ACROSS

Na Politechnice Białostockiej odbyło się badanie fokusowe poświęcone równości, szacunkowi i otwartości w środowisku akademickim. W spotkaniu wzięli udział studenci, doktoranci i pracownicy uczelni. Inicjatywa realizowana jest w ramach zadania WP 1.4 „Inclusion, diversity, gender, equality” projektu Uniwersytet Europejski ACROSS, który skupia dziesięć uczelni z Europy.

– To jedno z zadań naszego zespołu w ramach projektu ACROSS – wyjaśnia dr inż. Romuald Ziółkowski z Katedry Marketingu i Turystyki Politechniki Białostockiej. – Badanie pozwoli porównać, jak wygląda sytuacja w zakresie równości i różnorodności na uczelniach należących do naszego sojuszu. Obejmuje ono zarówno społeczność akademicką Politechniki Białostockiej, jak i rozmowy z ekspertami z innych uniwersytetów.

Badanie oparto na wspólnym kwestionariuszu wywiadu, który umożliwia analizę trzech kluczowych obszarów: percepcji klimatu akademickiego, identyfikacji barier oraz pomysłów na działania poprawiające integrację i równe traktowanie.

– Pierwszym celem jest sprawdzenie, jak studenci i pracownicy postrzegają kwestie równości i różnorodności – tłumaczy dr inż. Ziółkowski. – Drugim – rozpoznanie barier, z którymi mogą się spotykać. Trzecim – zebranie pomysłów na dobre praktyki, które warto wprowadzić także w innych uczelniach ACROSS.

Głos studentów i doktorantów

Uczestnicy badania podkreślali, że Politechnika Białostocka jest miejscem, w którym każdy może się rozwijać bez względu na pochodzenie, płeć czy narodowość.
– Wydaje mi się, że wszyscy są równo traktowani – mówiła Emilia Nowosada, studentka zarządzania sprzedażą i produktem. – Dla studentów zagranicznych dostępne są materiały po angielsku, a komunikacja z uczelnią działa bardzo dobrze.

Podobne obserwacje przedstawił Maciej Gierałtowski, student inżynierii biomedycznej:
– Profesorowie podchodzą tak samo do każdego ze studentów. Nikt nie ma problemu z tym, żeby pomóc osobie z innego kraju albo z niepełnosprawnością.

– Nigdy nie spotkałem się z tym, żeby ktoś był gorzej traktowany ze względu na płeć czy pochodzenie – dodał Adrian Zembrzuski, student logistyki. – To ważne, żeby każdy miał równe szanse i czuł się tu dobrze.

Z perspektywy doktorantów istotne znaczenie mają równe możliwości rozwoju naukowego.
– Równość w dostępie do badań i aparatury badawczej jest bardzo ważna – podkreśliła mgr inż. Adriana Dowbysz z Katedry Chemii, Biologii i Biotechnologii. – Nasza szkoła doktorska naprawdę wspiera młodych naukowców. Z każdym problemem możemy się zwrócić do administracji i zawsze otrzymujemy pomoc.

Uczelnia otwarta dla wszystkich

Wyniki badań fokusowych pomogą uczelni w opracowaniu rekomendacji dotyczących dalszych działań w obszarze równego traktowania i integracji.
– To badanie wpisuje się w prace Zespołu ds. Równościowych – mówi dr inż. Ziółkowski. – Zebrane wnioski zostaną wykorzystane przy aktualizacji planu równości płci obowiązującego na Politechnice Białostockiej.

Jak podkreśla dr hab. inż. Joanna Mystkowska, prof. PB, kierująca Zakładem Biomateriałów i Inżynierii Wyrobów Medycznych oraz współkoordynująca zadanie WP 1.4 projektu ACROSS, celem badań jest budowanie przyjaznej i otwartej społeczności uczelni.
– Chcemy, żeby każdy czuł się mile widziany i szanowany, miał równe szanse niezależnie od pochodzenia, wieku czy niepełnosprawności – zaznacza profesor Mystkowska. – Chodzi o eliminowanie barier społecznych i fizycznych oraz o tworzenie kultury otwartości, która sprzyja pełnemu uczestnictwu wszystkich członków naszej społeczności.

Wspólny standard dla uczelni w Europie

Badania realizowane w Białymstoku są częścią wspólnej metodologii przyjętej przez wszystkie uczelnie sojuszu ACROSS – European University for Cross-Border Knowledge Sharing, który łączy szkoły wyższe z dziewięciu krajów Europy. Celem jest opracowanie wspólnych rozwiązań w zakresie różnorodności, równości i włączania społecznego.

Wnioski z badań zostaną przedstawione w raporcie końcowym projektu i wykorzystane do tworzenia jednolitych standardów w uczelniach partnerskich.

– Takie inicjatywy pokazują, że uczelnia to nie tylko miejsce nauki, ale też społeczność oparta na zaufaniu, szacunku i otwartości – podsumowuje dr hab. inż. Joanna Mystkowska, prof. PB.

(AJ)
 


Project: 101177485-Across-ERASMUS-EDU-2024-EUR-UNIV