Debatę otworzyła refleksja dr hab. inż. Katarzyny Halickiej, prof. PB, prorektor ds. kształcenia: – Próbujemy pogodzić wyzwania, które stawiają przedsiębiorcy, z oczekiwaniami studentów. Czasem te światy się rozmijają, ale wierzę, że znajdziemy wspólny punkt.
Studenci mówili wprost: chcą więcej praktyki. – Najważniejsza na starcie kariery jest elastyczność – podkreśliła Gabriela Tarasiuk, studentka logistyki. – Mamy wiedzę, ale brakuje nam doświadczenia. Warto byłoby częściej rozwiązywać realne problemy firm.
Z podobną diagnozą wystąpił Krzysztof Słoma z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku: – Wiedza teoretyczna jest potrzebna, ale uczelnia mogłaby częściej zapraszać praktyków z branży. Praktyki pokazały mi, jak bardzo różni się teoria od tego, co dzieje się w biurze projektowym.
Głos pracodawców przyniósł nie tylko oczekiwania, ale i konkretne wskazówki. – Cenimy kreatywność i otwartość na nowe technologie – mówił Krzysztof Garkowski, kierownik magazynu w Kompanii Piwowarskiej. – Młodzi mają energię, ale potrzebują więcej pewności siebie w nowym środowisku – zauważył.
– Każdy człowiek nadaje się do pracy, ale pytanie brzmi: czy tę pracę można wykonać lepiej? – zaznaczył dr inż. Wojciech Winogrodzki, prezes T-Matic. – Kluczowe są trzy rzeczy: skuteczne działanie w zespole, myślenie analityczne i gotowość do aktywnego uczestnictwa w zmianach.
Uczelnia stara się odpowiadać na te potrzeby. – Wszystkie programy tworzymy wspólnie z przedstawicielami biznesu – tłumaczyła dr hab. inż. Katarzyna Halicka, prof. PB, prorektor ds. kształcenia Politechniki Białostockiej. – Organizujemy rady przedsiębiorców, a programy są nieustannie dostosowywane do rynku.
Projekt ACROSS daje możliwość prowadzenia takich debat w międzynarodowym kontekście. – Już na etapie wniosku projektowego założyliśmy, że będziemy starali się odpowiadać zarówno na potrzeby studentów, jak i pracodawców – podkreśliła dr hab. inż. Dorota Krawczyk, prof. PB, prorektor ds. współpracy międzynarodowej i koordynatorka projektu ACROSS w PB. – Nie chcemy tworzyć programów studiów ani kursów, które nie będą użyteczne. To, co robimy w ramach Uniwersytetu Europejskiego, ma być ciekawe dla studentów, podnosić ich kwalifikacje i odpowiadać na realne oczekiwania rynku pracy.
Podkreśliła również, że głos pracodawców i studentów musi kształtować kierunek zmian w edukacji: – To, czego uczymy, powinno być skorelowane z kompetencjami poszukiwanymi na europejskim rynku pracy. Ale równie istotne jest, by zajęcia były dla studentów angażujące. Jeżeli po kilkunastu minutach tracą zainteresowanie, to znaczy, że coś trzeba zmienić.
Project: 101177485 – Across – ERASMUS-EDU-2024-EUR-UNIV