W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Strategia rozwoju Politechniki Białostockiej 2021-2024 z perspektywą przedłużenia do 2030

 

Zadanie 7: OPRACOWANIE DZIAŁAŃ OPERACYJNYCH
 

dr hab. Katarzyna Czerewacz-Filipowicz, prof. PB, Dyrektor Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości na Wydziale Inżynierii Zarządzania

W ramach prac nad pogłębieniem Strategii Rozwoju Politechniki Białostockiej na lata 2021-2024 z perspektywą do 2030 roku, została wykonana niezwykle ważna i trudna praca dotycząca identyfikacji działań operacyjnych umożliwiających zrealizowanie celów strategicznych.

Sam proces był bardzo innowacyjny i miał charakter partycypacyjny, co oznacza, że poszczególne działania identyfikowały osoby reprezentujące różne grupy interesariuszy: pracownicy ze wszystkich wydziałów, na różnych szczeblach i etapach kariery, studenci, doktoranci, pracownicy wszystkich jednostek organizacyjnych uczelni, kolegium rektorskie.

W ramach czterech paneli poświęconych nauce, zarządzaniu uczelnią, dydaktyce i relacjom z otoczeniem – pracowało bardzo wiele osób z naszej społeczności PB integrując nas przy okazji, ale również pozwalając na spojrzenie z różnych perspektyw.

Ten proces jest już za nami.

Możemy się pochwalić zidentyfikowaną listą 132 działań: 24 w obszarze nauka, 34 w obszarze zarządzania Politechniką Białostocką, 44 w obszarze dydaktyka i 30 w ramach tworzenia korzystnych relacji z otoczeniem.

Wszystkie te działania będą realizowane. Jako priorytetowe uznano spośród nich 83, które są na etapie wdrażania.  

I tu znowu jest się czym pochwalić w zakresie wypracowanych rozwiązań dotyczących realizacji strategii naszej uczelni. Do każdego działania wyznaczony został koordynator i realizatorzy. Opracowany został również cały system monitoringu realizacji działań.

Realizacja Strategii Rozwoju Politechniki Białostockiej oraz skuteczne osiągnięcie założonych celów wymagają bieżącego monitorowania i ewaluacji uzyskiwanych rezultatów. Monitoring będzie prowadzony na podstawie wskaźników ilościowych i jakościowych raportowanych przez Uczelnię w odniesieniu do wyznaczonych działań, jak również ogólnodostępnych danych statystycznych oraz badań własnych.

Całościowy nadzór nad wdrażaniem Strategii rozwoju Politechniki Białostockiej pełni Rektor, zaś nadzór wykonawczy w poszczególnych obszarach – Prorektorzy.

Zakładany system wdrażania obejmuje następujące elementy:

  1. Każde z wyszczególnionych w działań stanowi oddzielny projekt, za którego realizację odpowiedzialny jest Koordynator Zadania.
  2. Wszystkie wdrażane działania realizowane są zgodnie z indywidualną kartą działania.
  3. Monitoring bieżący realizacji działań prowadzony jest przez Centrum Danych i Analiz Strategicznych (częstotliwość półrocznie: czerwiec, grudzień).

Cały proces jest zatem niezwykle przejrzysty i zapewnia kompleksową informację o tym, co dzieje się na uczelni i jaki jest postęp w realizacji działań, które mają nas doprowadzić do osiągnięcia celów zawartych w Strategii Politechniki Białostockiej.

 

 
Wykonawcy: zespół I, II i III
Metoda: warsztaty, ankieta
Rezultat: działania operacyjne umożliwiające osiągniecie pożądanego scenariusza

 

Rezultaty badania będą wynikiem zaangażowania szerokiej grupy interesariuszy. Opracowana metodyka badawcza zakłada zaangażowanie na różnych etapach jej realizacji przedstawicieli pracowników, studentów, doktorantów oraz interesariuszy zewnętrznych. Główne zalety tak przeprowadzone postępowania obejmują:

1. Silne uspołecznianie, procesu tworzeniu strategii rozwoju PB, jako jednego z elementów budowania marki Uczelni.

2. Zaangażowanie dużej liczby interesariuszy.

3. Uwzględnienie w procesie planowania strategicznego czynnika kryzysowego o charakterze zewnętrznym, jakim jest pandemia COVID – czynnika nieprzewidywalnego, złożonego i mającego długotrwałe konsekwencje dla rozwoju Politechniki Białostockiej. Konsekwencje dotyczą chociażby potrzeby zmiany modelu prowadzenia działalności dydaktycznej w kierunku e-learningu, konieczności przygotowania się na podobne okoliczności w przyszłości i nabycia umiejętności zarządzania kryzysowego.

4. Wykorzystanie oryginalnych metod, zaczerpniętych z obszaru „studiów nad przyszłością” (futures studies), do tej pory niestosowanych przy budowanie strategii uczelni, takich jak: analiza STEEPVL, futres wheel oraz metoda scenariuszowa.

 
 

 
 
strzałki