Analiza SWOT
Mocne strony
- funkcjonujący na Uczelni system motywacyjny pracowników
- otwartość pracowników i studentów na różnorodność kulturową
- dobra gospodarka finansowa Uczelni
- udogodnienia infrastrukturalne dla osób z niepełnosprawnościami
- 70 letnia tradycja Uczelni
- doświadczenie i skuteczność w pozyskiwaniu środków zewnętrznych (na działalność naukową, dydaktyczną i organizacyjną)
- angażowanie członków społeczności akademickiej (studentów i pracowników) w promocję Uczelni
Słabe strony
- niewystarczające środki finansowe na rozwój i realizację zadań Uczelni
- brak zintegrowanego systemu zarządzania informacją i dokumentami
- wysoki poziom biurokratyzacji
- słaba komunikacja wewnętrzna między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi
- nieefektywna struktura zatrudnienia w Uczelni (liczba pracowników administracji przewyższa liczbę pracowników badawczo-dydaktycznych oraz dydaktycznych)
- struktura wiekowa pracowników (luki pokoleniowe)
- brak mechanizmów „przyciągania” młodych pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych
- niewystarczająca otwartość na zmiany wśród pracowników Uczelni
- starzejąca się infrastruktura
- niski poziom identyfikacji części pracowników z Politechniką
- nieefektywne gospodarowanie aparaturą naukowo-badawczą i dydaktyczną
Szanse
- wzrost otwartości władz Uczelni na nowe koncepcje zarządzania (np. uniwersytet przedsiębiorczy)
- funkcjonowanie mechanizmów wsparcia studentów, doktorantów, kadry dydaktycznej, naukowo-dydaktycznej i kadry administracyjno-kierowniczej (np. programy NCBiR)
- wzrost poziomu dywersyfikacji źródeł finansowania Uczelni
Zagrożenia
- niski poziom stabilności regulacji prawnych
- spadek zainteresowania pracą na Uczelni
- rosnące koszty inwestycji, remontów i eksploatacji infrastruktury
- obecna sytuacja finansowa kraju wynikająca z pandemii
- bariery prawne blokujące elastyczne działanie Uczelni
- spadek społecznej percepcji wykształcenia wyższego
- konieczność dostosowywania się Uczelni do ograniczeń sanitarnych spowodowanych pandemią
Mocne strony
- aktywność pracowników w zakresie publikowania artykułów w czasopismach z listy MEiN
- szeroki wachlarz obszarów prowadzonych badań
- bogata i zróżnicowana aparatura naukowo-badawcza
- aktywność pracowników w zakresie popularyzacji nauki
- aktywność w dążeniu do intensywnej mobilności i umiędzynarodowienia
Słabe strony
- brak projektów finansowanych z Programu Horyzont 2020
- niewystarczająca liczba uczelnianych interdyscyplinarnych zespołów badawczo-naukowych (niewystarczająca liczba liderów, niechęć lub brak umiejętności pracy grupowej)
- niewystarczające powiązanie prowadzonych badań z potrzebami otoczenia społeczno-gospodarczego
- niski poziom komercjalizacji badań
- niska liczba patentów i wzorów użytkowych
- nierównomierna aktywność naukowych jednostek PB w zakresie aplikowania o środki zewnętrzne na badania
- niewystarczająca dywersyfikacja czasopism, w których publikują pracownicy
- niewystarczająca liczba naukowców będących w międzynarodowych instytucjach naukowych, grantowych, w redakcjach prestiżowych czasopism zagranicznych
Szanse
- rozwój współpracy naukowo-badawczej z partnerami zagranicznymi
- uzyskanie co najmniej kategorii B+ przez wszystkie ewaluowane dyscypliny
- lokalizacja Uczelni umożliwiająca podejmowanie unikatowych tematów badań
Zagrożenia
- niejasne kryteria ewaluacji działalności naukowej w Polsce
- silna konkurencja między uczelniami związana z ewaluacją działalności naukowej
- niewystarczające środki przeznaczane przez MEiN na naukę
- promocja wybranych dyscyplin naukowych i uczelni badawczych przez MEiN
- duża zmienność decyzyjna MEiN w zakresie działalności naukowej
Mocne strony
- szeroka i zróżnicowana oferta kształcenia, w tym skierowana do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież szkolna, dorośli)
- dynamicznie rozwijająca się oferta kształcenia w języku angielskim
- międzynarodowe i krajowe osiągnięcia studentów
- duża liczba projektów dydaktycznych pozyskiwanych ze środków zewnętrznych
- pozytywne oceny PKA, akredytacje kierunków kształcenia
- liczne i prężnie działające koła naukowe
- wysokie kwalifikacje kadry dydaktycznej
- rozwinięta i stale unowocześniana infrastruktura dydaktyczna
- jedyna Uczelnia techniczna w regionie (w Polsce północno-wschodniej)
- prężnie działający samorząd studentów
- regularnie modernizowane programy studiów
- oferta dydaktyczna skierowana do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież szkolna)
- funkcjonowanie akademickiego liceum ogólnokształcącego w strukturze PB
- szeroka oferta studiów podyplomowych
- mobilność (przyjazdy) studentów i kadry w ramach Programu Erasmus+
Słabe strony
- niewystarczające dostosowanie programów studiów do potrzeb rynku pracy
- niewystarczająca promocja oferty PB za granicą
- niewystarczająca oferta kształcenia w języku angielskim
- niechęć części nauczycieli do poprawy swojego warsztatu dydaktycznego
- niewystarczające wykorzystanie potencjału kształcenia na odległość
- niewystarczająca efektywność ekonomiczna działalności dydaktycznej
- brak systemowego wykorzystania raportów z badań losów absolwentów
- niewystarczające stosowanie nowych technologii w procesie kształcenia
- relatywnie niska mobilność (wyjazdy) studentów i kadry PB w ramach Programu Erasmus+
- zbyt silne powiązanie procesu dydaktycznego z wynikami ankiet studenckich
Szanse
- wzrost internacjonalizacji kształcenia
- wzrost popularności kształcenia ustawicznego
- sprzyjające nastawienie pracodawców z regionu do współpracy w zakresie kształcenia (większa świadomość pracodawców)
- wzrost popularności kierunków technicznych
Zagrożenia
- niż demograficzny
- migracja najlepszych kandydatów na studia do innych miast w Polsce i za granicę
- niski poziom wiedzy kandydatów na studia
- rozwój konkurencyjnej oferty kształcenia innych uczelni na bazie e-learningu
- spadek zainteresowania studiami wyższymi wynikający z ograniczonych relacji społecznych związanych z pandemią
Mocne strony
- ścisłe związki Uczelni z przemysłem w regionie
- funkcjonowanie prężnych rad przedsiębiorców na niektórych wydziałach
- budowanie relacji z absolwentami
- rozwijająca się współpraca z otoczeniem gospodarczym w obszarze kształcenia (studia o profilu praktycznym, system staży, prace dyplomowe na potrzeby przemysłu) i badawczo-rozwojowym (wspólne projekty NCBiR, prace zlecone, ekspertyzy, itp.)
- funkcjonowanie Instytutu Innowacji i Technologii jako podmiotu odpowiadającego za współpracę nauki z biznesem
- aktywne członkostwo w Kluczowych Klastrach Krajowych np. Klaster Obróbki Metali, Polski Klaster Budowlany
Słabe strony
- niewystarczająca współpraca z największymi przedsiębiorstwami krajowymi i korporacjami międzynarodowymi
- brak systemowego kształtowania relacji ze szkołami średnimi w Białymstoku i w województwie
- niewystarczająca promocja dobrych praktyk współpracy z biznesem i sukcesów Uczelni
- niewystarczająca współpraca z wiodącymi ośrodkami naukowymi w Europie i na świecie
- niewystarczająca komunikacja z potencjalnymi partnerami z zagranicy (np. brak istotnych i aktualnych treści na stronach internetowych w języku angielskim)
Szanse
- rozwój sektorów ICT i przetwórstwa przemysłowego w regionie
- dostępność środków na intensyfikację współpracy międzynarodowej
- sformalizowana współpraca z wieloma ośrodkami zagranicznymi
- rozwój współpracy z Chinami
- bliskie położenie granicy z Białorusią
- zainteresowanie podmiotów gospodarczych realizacją prac B+R
- wzrost zainteresowania przedsiębiorstw z regionu zatrudnianiem absolwentów Uczelni
- specyfika Białegostoku i woj. podlaskiego jako miejsca dobrego do studiowania i pracy naukowej
- pozytywne postrzeganie Uczelni przez władze regionu i otoczenie społeczno-gospodarcze
Zagrożenia
- pominięcie „akademickości” w budowie marki miasta i regionu
- geopolityczne bariery współpracy ze Wschodem
- ograniczenia formalne we współpracy z przemysłem
- słabe skomunikowanie z resztą kraju (i Europy), brak lotniska