W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Analiza SWOT

Mocne strony
  • funkcjonujący na Uczelni system motywacyjny pracowników
  • otwartość pracowników i studentów na różnorodność kulturową
  • dobra gospodarka finansowa Uczelni
  • udogodnienia infrastrukturalne dla osób z niepełnosprawnościami
  • 70 letnia tradycja Uczelni
  • doświadczenie i skuteczność w pozyskiwaniu środków zewnętrznych (na działalność naukową, dydaktyczną i organizacyjną)
  • angażowanie członków społeczności akademickiej (studentów i pracowników) w promocję Uczelni
Słabe strony
  • niewystarczające środki finansowe na rozwój i realizację zadań Uczelni
  • brak zintegrowanego systemu zarządzania informacją i dokumentami
  • wysoki poziom biurokratyzacji
  • słaba komunikacja wewnętrzna między poszczególnymi jednostkami organizacyjnymi
  • nieefektywna struktura zatrudnienia w Uczelni (liczba pracowników administracji przewyższa liczbę pracowników badawczo-dydaktycznych oraz dydaktycznych)
  • struktura wiekowa pracowników (luki pokoleniowe)
  • brak mechanizmów „przyciągania” młodych pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych
  • niewystarczająca otwartość na zmiany wśród pracowników Uczelni
  • starzejąca się infrastruktura
  • niski poziom identyfikacji części pracowników z Politechniką
  • nieefektywne gospodarowanie aparaturą naukowo-badawczą i dydaktyczną
Szanse
  • wzrost otwartości władz Uczelni na nowe koncepcje zarządzania (np. uniwersytet przedsiębiorczy)
  • funkcjonowanie mechanizmów wsparcia studentów, doktorantów, kadry dydaktycznej, naukowo-dydaktycznej i kadry administracyjno-kierowniczej (np. programy NCBiR)
  • wzrost poziomu dywersyfikacji źródeł finansowania Uczelni
Zagrożenia
  • niski poziom stabilności regulacji prawnych
  • spadek zainteresowania pracą na Uczelni
  • rosnące koszty inwestycji, remontów i eksploatacji infrastruktury
  • obecna sytuacja finansowa kraju wynikająca z pandemii
  • bariery prawne blokujące elastyczne działanie Uczelni
  • spadek społecznej percepcji wykształcenia wyższego
  • konieczność dostosowywania się Uczelni do ograniczeń sanitarnych spowodowanych pandemią
Mocne strony
  • aktywność pracowników w zakresie publikowania artykułów w czasopismach z listy MEiN
  • szeroki wachlarz obszarów prowadzonych badań
  • bogata i zróżnicowana aparatura naukowo-badawcza
  • aktywność pracowników w zakresie popularyzacji nauki
  • aktywność w dążeniu do intensywnej mobilności i umiędzynarodowienia
Słabe strony
  • brak projektów finansowanych z Programu Horyzont 2020
  • niewystarczająca liczba uczelnianych interdyscyplinarnych zespołów badawczo-naukowych (niewystarczająca liczba liderów, niechęć lub brak umiejętności pracy grupowej)
  • niewystarczające powiązanie prowadzonych badań z potrzebami otoczenia społeczno-gospodarczego
  • niski poziom komercjalizacji badań
  • niska liczba patentów i wzorów użytkowych
  • nierównomierna aktywność naukowych jednostek PB w zakresie aplikowania o środki zewnętrzne na badania
  • niewystarczająca dywersyfikacja czasopism, w których publikują pracownicy
  • niewystarczająca liczba naukowców będących w międzynarodowych instytucjach naukowych, grantowych, w redakcjach prestiżowych czasopism zagranicznych
Szanse
  • rozwój współpracy naukowo-badawczej z partnerami zagranicznymi
  • uzyskanie co najmniej kategorii B+ przez wszystkie ewaluowane dyscypliny
  • lokalizacja Uczelni umożliwiająca podejmowanie  unikatowych tematów badań
Zagrożenia
  • niejasne kryteria ewaluacji działalności naukowej w Polsce
  • silna konkurencja między uczelniami związana z ewaluacją działalności naukowej
  • niewystarczające środki przeznaczane przez MEiN na naukę
  • promocja wybranych dyscyplin naukowych i uczelni badawczych przez MEiN
  • duża zmienność decyzyjna MEiN w zakresie działalności naukowej
Mocne strony
  • szeroka i zróżnicowana oferta kształcenia, w tym skierowana do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież szkolna, dorośli)
  • dynamicznie rozwijająca się oferta kształcenia w języku angielskim
  • międzynarodowe i krajowe osiągnięcia studentów
  • duża liczba projektów dydaktycznych pozyskiwanych ze środków zewnętrznych
  • pozytywne oceny PKA, akredytacje kierunków kształcenia
  • liczne i prężnie działające koła naukowe
  • wysokie kwalifikacje kadry dydaktycznej
  • rozwinięta i stale unowocześniana infrastruktura dydaktyczna
  • jedyna Uczelnia techniczna w regionie (w Polsce północno-wschodniej)
  • prężnie działający samorząd studentów
  • regularnie modernizowane programy studiów
  • oferta dydaktyczna skierowana do różnych grup wiekowych (dzieci, młodzież szkolna)
  • funkcjonowanie akademickiego liceum ogólnokształcącego w strukturze PB
  • szeroka oferta studiów podyplomowych
  • mobilność (przyjazdy) studentów i kadry w ramach Programu Erasmus+
Słabe strony
  • niewystarczające dostosowanie programów studiów do potrzeb rynku pracy
  • niewystarczająca promocja oferty PB za granicą
  • niewystarczająca oferta kształcenia w języku angielskim
  • niechęć części nauczycieli do poprawy swojego warsztatu dydaktycznego
  • niewystarczające wykorzystanie potencjału kształcenia na odległość
  • niewystarczająca efektywność ekonomiczna działalności dydaktycznej
  • brak systemowego wykorzystania raportów z badań losów absolwentów
  • niewystarczające stosowanie nowych technologii w procesie kształcenia
  • relatywnie niska mobilność (wyjazdy) studentów i kadry PB w ramach Programu Erasmus+
  • zbyt silne powiązanie procesu dydaktycznego z wynikami ankiet studenckich
Szanse
  • wzrost internacjonalizacji kształcenia
  • wzrost popularności kształcenia ustawicznego
  • sprzyjające nastawienie pracodawców z regionu do współpracy w zakresie kształcenia (większa świadomość pracodawców)
  • wzrost popularności kierunków technicznych
Zagrożenia
  • niż demograficzny
  • migracja najlepszych kandydatów na studia do innych miast w Polsce i za granicę
  • niski poziom wiedzy kandydatów na studia
  • rozwój konkurencyjnej oferty kształcenia innych uczelni na bazie e-learningu
  • spadek zainteresowania studiami wyższymi wynikający z ograniczonych relacji społecznych związanych z pandemią
Mocne strony
  • ścisłe związki Uczelni z przemysłem w regionie
  • funkcjonowanie prężnych rad przedsiębiorców na niektórych wydziałach
  • budowanie relacji z absolwentami
  • rozwijająca się współpraca z otoczeniem gospodarczym w obszarze kształcenia (studia o profilu praktycznym, system staży, prace dyplomowe na potrzeby przemysłu) i badawczo-rozwojowym (wspólne projekty NCBiR, prace zlecone, ekspertyzy, itp.)
  • funkcjonowanie Instytutu Innowacji i Technologii jako podmiotu odpowiadającego za współpracę nauki z biznesem
  • aktywne członkostwo w Kluczowych Klastrach Krajowych np. Klaster Obróbki Metali, Polski Klaster Budowlany
Słabe strony
  • niewystarczająca współpraca z największymi przedsiębiorstwami krajowymi i korporacjami międzynarodowymi
  • brak systemowego kształtowania relacji ze szkołami średnimi w Białymstoku i w województwie
  • niewystarczająca promocja dobrych praktyk współpracy z biznesem i sukcesów Uczelni
  • niewystarczająca współpraca z wiodącymi ośrodkami naukowymi w Europie i na świecie
  • niewystarczająca komunikacja z potencjalnymi partnerami z zagranicy (np. brak istotnych i aktualnych treści na stronach internetowych w języku angielskim)
Szanse
  • rozwój sektorów ICT i przetwórstwa przemysłowego w regionie
  • dostępność środków na intensyfikację współpracy międzynarodowej
  • sformalizowana współpraca z wieloma ośrodkami zagranicznymi
  • rozwój współpracy z Chinami
  • bliskie położenie granicy z Białorusią
  • zainteresowanie podmiotów gospodarczych realizacją prac B+R
  • wzrost zainteresowania przedsiębiorstw z regionu zatrudnianiem absolwentów Uczelni
  • specyfika Białegostoku i woj. podlaskiego jako miejsca dobrego do studiowania i pracy naukowej
  • pozytywne postrzeganie Uczelni przez władze regionu i otoczenie społeczno-gospodarcze
Zagrożenia
  • pominięcie „akademickości” w budowie marki miasta i regionu
  • geopolityczne bariery współpracy ze Wschodem
  • ograniczenia formalne we współpracy z przemysłem
  • słabe skomunikowanie z resztą kraju (i Europy), brak lotniska