Strategia rozwoju Politechniki Białostockiej 2021-2024 z perspektywą przedłużenia do 2030
NA TEMAT WIZJI i MISJI PB
(1) Po co PB istnienie?
(2) Jak wyobrażasz sobie PB w 2030 roku?
Uzupełnienie wizji, misji i strategii PB
Będzie polegało na zebraniu opinii wewnętrznych (pracowników, doktorantów i studentów) oraz interesariuszy zewnętrznych Uczelni na temat wizji i misji PB. W ramach zadania wszyscy zaangażowani uczestnicy będą mieli możliwość odpowiedzi na pytania:
(1) Po co istnieje PB? oraz (2) Jak sobie wyobrażasz PB w 203O roku?
Zebrane w ten sposób odpowiedzi umożliwią uzupełnienie jednego z elementów strategii: wizji rozwoju Politechniki Białostockiej.
Przejdź do ankiety dotyczącej wizji rozwoju Politechniki Białostockiej
Misja Politechniki Białostockiej przez pracowników, studentów i doktorantów postrzegana jest w czterech aspektach: dydaktycznym, naukowo-badawczym, wartości oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Aspekty – dydaktyczny, naukowo-badawczy i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym – stanowią w opinii badanych główny trzon, na którym powinna opierać się misja PB.
W odpowiedziach badanych zidentyfikowano 100 wystąpień słów kluczowych dotyczących dydaktyki, 89 dotyczących nauki i badań, 83 w zakresie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym oraz 39 w zakresie wartości.
Najczęściej występujące słowa kluczowe, które powinny odzwierciedlać misję PB, zawarto na rysunku 1. Wielkość słów zdeterminowana jest liczbą wskazań danego słowa w odpowiedziach ankietowanych. Kolorem żółtym oznaczono słowa dotyczące dydaktyki, zielonym w zakresie nauki i badań, czarnym dotyczące współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym a niebieskim wartości. Najczęściej wskazywanym sformułowaniem były badania naukowe, wstępujące w 31 odpowiedziach badanych. Do aspektu naukowo-badawczego nawiązywano także poprzez sformułowania dotyczące rozwoju naukowego (21 wskazań) i technologicznego (17 wskazań). W dalszej kolejności ankietowani wskazywali, iż misja PB powinna opierać się na aspektach dydaktycznych przejawiających się w kształceniu kolejnych pokoleń (24 wskazania), kształceniu kadr (22 wskazania), kształceniu inżynierów (21 wskazań), przygotowaniu do pracy (11 wskazań) oraz kształtowaniu charakterów (9 wskazań). Ważne miejsce w misji PB w opinii pracowników, studentów i doktorantów powinny zajmować także kwestie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, które w wypowiedziach badanych przejawiały się w następujących sformułowaniach: rozwój regionu (22 wskazania), wsparcie przedsiębiorców (17 wskazań), rozwiązywanie problemów (9 wskazań), dzielenie się wiedzą (8 wskazań) oraz wiodący ośrodek (8 wskazań). Nieodzownym elementem misji powinny być również kwestie dotyczące wartości przejawiające się przede wszystkim w kreatywności (9 wskazań), współpracy (8 wskazań) i innowacyjności (8 wskazań).
Rys. 1. Słowa kluczowe ukazujące misję Politechniki Białostockiej w opiniach pracowników, studentów i doktorantów
Źródło: opracowanie na podstawie wyników badań ankietowych.
Podsumowanie wyników może stanowić jedna z wypowiedzi uzyskana w ramach badań odnosząca się do wszystkich kluczowych aspektów, które powinny zostać zawarte w misji PB:
Głównym celem naszej Uczelni jest kształcenie inżynierów – ludzi rzetelnych i kreatywnych – którzy poradzą sobie na każdym stanowisku pracy w swojej branży. Równolegle Uczelnia powinna kształcić własne kadry i prowadzić badania naukowe, szczególnie w dziedzinach strategicznych dla regionu i kraju. Generalnie Uczelnia powinna być wiodącym ośrodkiem myśli technicznej w regionie, współpracującym z przemysłem, jednostkami samorządu terytorialnego oraz trzecim sektorem.
Wizja Politechniki Białostockiej w perspektywie 2030 roku przez pracowników, studentów i doktorantów postrzegana jest przez pryzmat pięciu aspektów: dydaktycznego, naukowo-badawczego, zarządzania, wartości oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Aspekty zarządzania zarówno ludźmi, jak i innymi zasobami oraz współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym stanowią w opinii ankietowanych główny trzon wizji PB. W odpowiedziach badanych zidentyfikowano 180 wystąpień słów kluczowych dotyczących zarządzania, 141 w zakresie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, 26 odnoszących się wartości, 25 dotyczących nauki i badań oraz 24 w zakresie dydaktyki.
Najczęściej występujące słowa kluczowe, które powinny odzwierciedlać wizję PB, zawarto na rysunku 2. Wielkość słów zdeterminowana jest liczbą wskazań danego słowa w odpowiedziach ankietowanych. Kolorem szarym oznaczono słowa dotyczące zarządzania zarówno ludźmi jak i innymi zasobami Uczelni, czarnym dotyczące współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, żółtym dotyczące dydaktyki, zielonym w zakresie nauki i badań, zaś niebieskim wartości. Najczęściej wskazywanym sformułowaniem była wypracowana marka, wstępująca w 27 odpowiedziach ankietowanych. Do aspektu współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym nawiązywano także poprzez sformułowania takiej jak: ośrodek naukowo-dydaktyczny (26 wskazań), wizytówka regionu (20 wskazań), miejsce integrujące otoczenie biznesowe i edukacyjne w regionie (19 wskazań), ukierunkowana na przedsiębiorców (16 wskazań), lider (10 wskazań), wspierająca przemysł (8 wskazań). Ważne miejsce w wizji PB w opinii pracowników, studentów i doktorantów powinny zajmować także kwestie zarządzania zarówno ludźmi jak i innymi zasobami Uczelni. W wypowiedziach w tym aspekcie dominowały sformułowania określające Uczelnię jako prestiżowe miejsce pracy (23 wskazania), współpracującą (19 wskazań), umiędzynarodowioną (18 wskazań), stanowiącą miejsce rozwoju pracowników (17 wskazań), nowoczesną (15 wskazań), wolną od biurokracji (13 wskazań), wspierającą pracowników (12 wskazań). Zwracano także uwagę na kwestie związane z dobrą i nowoczesną infrastrukturą (11 wskazań) oraz cyfryzacją i digitalizacją (9 wskazań). Nieodzownym elementem misji powinny być również kwestie dotyczące nauki, badań, dydaktyki i wartości przejawiające się przede wszystkim w wysokiej jakości badań (19 wskazań), wspieraniu talentów (12 wskazań) i przyjaznej atmosferze nauki i pracy (7 wskazań).
Rys. 2. Słowa kluczowe ukazujące wizję Politechniki Białostockiej w opiniach pracowników, studentów i doktorantów
Źródło: opracowanie na podstawie wyników badań ankietowych.
Podsumowanie wyników może stanowić jedna z wypowiedzi uzyskana w ramach badań odnosząca się do wszystkich kluczowych aspektów, które powinny zostać zawarte w wizji PB w perspektywie 2030 roku:
Politechnikę widzę jako bardzo silny ośrodek dydaktyczny i naukowy ukierunkowany przede wszystkim na spełnienie oczekiwań przemysłu zlokalizowanego w naszym regionie. W drugiej kolejności jednostka o solidnych fundamentach doświadczonego partnera nauki w kraju i partnera dla jednostek międzynarodowych (zarówno w relacjach nauka-nauka jak i nauka-biznes). Politechnika jest również dobrym i atrakcyjnym miejscem do pracy, zarówno w zakresie kultury organizacji (jako miejsce przyjazne pracownikom) jak i modelowym przykładem dobrego zarządzania kadrą naukową i administracyjną. Wszyscy pracownicy powinni mieć świadomość, że bez współpracy różnych grup zawodowych w Uczelni, Politechnika nie ma szansy na realizację coraz ambitniejszych przedsięwzięć.
Uzyskane w niniejszym badaniu wyniki dotyczące postrzegania misji i wizji PB dostarczają niezmiernie istotnych informacji w kontekście kształtowania przyszłości naszej Uczelni. To właśnie dzięki szerokiemu zaangażowaniu pracowników, studentów i doktorantów PB i ich merytorycznemu wkładowi możliwe będzie uzupełnienie w kolejnym kroku badawczym, fundamentalnego elementu strategii, czyli misji i wizji rozwoju Politechniki Białostockiej.
Zespół badawczy składa podziękowania wszystkim osobom, które wzięły udział w procesie badawczym. Serdecznie dziękujemy!!!