W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

#5 Kawiarnia naukowa – kiedy VR spotyka rzeczywistość

05-03-2024

 

28 lutego 2024 po raz kolejny spotkaliśmy się z Kawiarnia Fama aby porozmawiać o nauce. Tym razem tematem przewodnim była wirtualna rzeczywistość.

Naszymi prelegentami byli:

Marek Antoniuk  – programista, dwukrotny laureat prestiżowego konkursu dla studentów Microsoft Imagine Cup oraz prezes firmy RiftCat, która od 2015 roku działa w branży wirtualnej rzeczywistości ułatwiając dostęp do tej technologii ludziom na całym świecie. Marek opowiadał nam o technologii wirtualnej rzeczywistości.

Bartosz Śliwecki  – adiunkt  na Wydziale Architektury Politechniki Białostockiej, pracuje w laboratorium rzeczywistości rozszerzonej AuReLa, specjalizując się w CAAD (komputerowo wspomagane projektowanie architektoniczne). Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na wykorzystaniu technologii VR (wirtualnej rzeczywistości), AR (rozszerzonej rzeczywistości) i AI (sztucznej inteligencji) na etapie koncepcyjnym projektowania. Bartek omówił tematykę wirtualnych społeczeństw VR na podstawie platformy VR Chat.

Tym razem uczestnicy spotkania mogli osobiście przekonać się, jak działa technologia:

Dr inż. Bogusław Hościło w Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej opowiedział o możliwościach, jakie daje nam AR i o tym, co jest potrzebne, aby z niej korzystać prezentując urządzenie do nauki spawania w rozszerzonej rzeczywistości. Każdy miał możliwość sprawdzenia się w roli spawacza, bez ryzyka i ograniczeń związanych z tradycyjnym procesem przygotowania do wykonywania tego zawodu.

Studenci z Koła Naukowego Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej VectoR Development, którzy na co dzień zgłębiają tajniki tworzenia rzeczy trójwymiarowych i nadawania im życia za pomocą programowania, zaprezentowali możliwości okularów VR.
 
Ponadto udowodniliśmy, że wirtualna rzeczywistość interesuje nie tylko studentów kierunku informatyka. W spotkaniu udział wzięli także studenci z Międzywydziałowego Kulturoznawczego Koła Naukowego „Kulstruktura” UwB” z Wydziału Studiów Kulturowych Uniwersytetu w Białymstoku. Na naszym spotkaniu zaprezentowali swój autorski projekt VR, wirtualny spacer zatytułowany: „Jerzy Nowosielski w Wesołej”, który przybliża twórczość jednego z najbardziej uznanych malarzy polskich XX wieku.
 
Dziękujemy wszystkim za udział. Do zobaczenia na kolejnej Kawiarni naukowej.
 
Film ze spotkania.
 
Fotorelacja ze spotkania.