FAQ – Pomoc dla kandydatów

Akademiki


Badania lekarskie

Politechnika Białostocka wystawia skierowanie na badania lekarskie kandydatom ubiegającym się o przyjęcie na studia. Kandydat zakwalifikowany do przyjęcia na studia otrzyma skierowanie od Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej w momencie składania kompletu dokumentów lub pocztą wraz z decyzją o przyjęciu na studia.

Kandydat zgłaszający się na badania powinien posiadać:

  • skierowanie w oryginale,
  • dowód tożsamości (legitymacja szkolna),
  • wyniki badań diagnostycznych, wykonane w okresie ostatnich 6 miesięcy (jeżeli posiada),
  • karty informacyjne z pobytów szpitalnych wraz z kserokopią (jeżeli posiada),
  • zaświadczenie z poradni specjalistycznej (kardiologicznej, neurologicznej, okulistycznej, endokrynologicznej lub innej), jeżeli kandydat jest tam leczony,
  • kandydaci niepełnoletni zgłaszają się z rodzicem lub opiekunem prawnym bądź z pisemną zgodą rodzica na przeprowadzenie badań,
  • bilans ucznia wraz z kserokopią (jeżeli posiada).

Dokumenty

Dokumenty składa się po ogłoszeniu listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia na studia w terminach zgodnych z harmonogramem. Uwaga! Niezłożenie kompletu dokumentów jest jednoznaczne z rezygnacją z podjęcia studiów oraz rezygnacją z udziału w kolejnych uzupełnieniach listy osób zakwalifikowanych.

Podanie dostępne będzie w systemie dopiero po uzupełnieniu wszystkich wymaganych danych. W przypadku osób, które nie posiadają Elektronicznej Legitymacji Studenckiej Politechniki Białostockiej – dodatkowo po przesłaniu do systemu IRK zdjęcia.


Egzaminy wstępne

Na egzamin wstępny z rysunku należy zabrać ze sobą dokument tożsamości, dowód wpłaty za postępowanie rekrutacyjne, zestaw ołówków i gumkę do ścierania. Kandydaci zdający egzamin z rysunku na kierunek grafika dodatkowo powinni zabrać ze sobą materiały niezbędne do wykonania zadań w wybranej przez siebie technice odręcznej.

Zabrania się wnoszenia na egzamin telefonów komórkowych oraz innych urządzeń rejestrujących obraz i/lub dźwięk.


Opłaty

Opłata za legitymację uiszczana jest przez osoby zakwalifikowane na studia, przed złożeniem kompletu dokumentów (dowód wniesienia tej opłaty jest jednym z wymaganych dokumentów).

W przypadku wniesienia opłaty na niewłaściwe konto, należy niezwłocznie zgłosić się z potwierdzeniem dokonania wpłaty do Kwestury PB (ul. Wiejska 45A, pok. 30). Uwaga! Brak informacji o wpłacie kandydata skutkuje pominięciem go w postępowaniu kwalifikacyjnym.

Jeżeli opłata za postępowanie rekrutacyjne nie wpłynęła na konto kandydata (nie jest widoczna na koncie indywidualnym kandydata w systemie IRK) na trzy dni przed ogłoszeniem listy osób zakwalifikowanych do przyjęcia na studia lub przed egzaminem wstępnym, kandydat zobowiązany jest niezwłocznie dostarczyć kopię dowodu wpłaty osobiście, faxem lub drogą elektroniczną do Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej.


Priorytety

Priorytety są oznaczeniem ważności kierunku w trakcie procesu rekrutacyjnego. Przypisanie kierunkowi pierwszego priorytetu oznacza, że kierunek jest najważniejszy i na tym kierunku kandydat najbardziej chce studiować. Kierunki oznaczone priorytetami niższymi to kierunki „rezerwowe”.
Uwaga! Decyzja dotycząca wyboru priorytetów powinna być przemyślana, ponieważ ma ona wpływ na cały przebieg rekrutacji.

Jeśli kandydat został zakwalifikowany do przyjęcia na tzw. kierunek „rezerwowy”, czyli oznaczony priorytetem niższym niż pierwszy, powinien donieść w terminie zgodnym z harmonogramem komplet dokumentów do właściwej Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej i poczekać na uzupełnienie i ogłoszenie list osób zakwalifikowanych do przyjęcia. Istnieje możliwość, że kandydat zakwalifikowany na kierunek „rezerwowy” w trakcie kolejnych uzupełnień list awansuje na kierunek oznaczony priorytetem wyższym.

Proces uzupełniania list będzie automatyczny i udział w nim wezmą wszyscy zapisani na dany kierunek kandydaci (z wyłączeniem kandydatów zakwalifikowanych na kierunek oznaczony priorytetem pierwszym oraz kandydatów, którzy po wcześniejszym zakwalifikowaniu nie potwierdzili chęci studiowania, czyli nie dostarczyli kompletu dokumentów).


Rejestracja

Jeżeli kandydat nie może zalogować się do systemu, może wynikać to z błędów powstałych podczas wpisywania nr PESEL lub hasła.

Jeżeli kandydat nie pamięta hasła, może skorzystać z opcji „odzyskiwanie hasła” (funkcja dostępna jest pod formularzem logowania użytkownika).

Jeżeli powyższe nie pomoże, to należy wysłać wiadomość na adres rekrutacja@pb.edu.pl z adresu, który został podany w systemie IRK zgodnie ze wzorem.
Temat wiadomości: problem z logowaniem, zapomniane hasło dostępu
Treść wiadomości: Problem z logowaniem, zapomniane hasło dostępu
Imię: …………………
Nazwisko: …………………
Adres e-mail: ………………………
Po wysłaniu wiadomości kandydatowi zostanie przesłane nowe hasło. Po zalogowaniu się do systemu zaleca się natychmiastową zmianę hasła na własne.

Jest to egzamin dojrzałości, w którym wynik matury wyrażony jest oceną w skali 1-6 lub 2-5.

Jeśli kandydat błędnie zaznaczył przedmioty maturalne i termin zapisu na studia jeszcze nie upłynął, wówczas należy:
a) wypisać się z kierunku/kierunków, na które kandydat jest zapisany,
b) dokonać niezbędnych zmian na liście przedmiotów maturalnych,
c) ponownie potwierdzić zdawane egzaminy oraz zapisać się na wybrany kierunek/kierunki studiów.

W pozostałych przypadkach zauważony błąd należy niezwłocznie zgłosić do właściwej Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej.

Jeśli kandydat błędnie zaznaczył rodzaj dokumentu uprawniającego do podjęcia studiów i termin zapisu na studia jeszcze nie upłynął, wówczas należy:
a) wypisać się z kierunku/kierunków, na które kandydat jest zapisany,
b) na liście przedmiotów maturalnych zaznaczyć wszystkie przedmioty w polu „brak”,
c) w danych osobowych zmienić rodzaj dokumentu na prawidłowy,
d) ponownie wypełnić listę przedmiotów zdawanych na maturze, potwierdzić zdawane egzaminy oraz zapisać się na wybrany kierunek/kierunki studiów.

W pozostałych przypadkach zauważony błąd należy niezwłocznie zgłosić do właściwej Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej.

Kandydaci, którzy nie znają jeszcze wyników matur, aby zapisać się na studia w IRK wybierają przedmioty zdawane pisemnie na maturze, a w polu wynik pozostawiają zero („0”). Po otrzymaniu świadectwa dojrzałości do IRK należy niezwłocznie wprowadzić uzyskane wyniki.


Zdjęcie do legitymacji elektronicznej

Zdjęcie musi być wykonane zgodnie z wymogami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych.

Wymagane jest zdjęcie w formacie jpg o wymiarach 400 x 500 pikseli, co pozwala na wydrukowanie zdjęcia w rozmiarze 2 x 2,5 cm (takie zdjęcie nie będzie wymagało kadrowania podczas wczytywania do IRK). Akceptowane są również zdjęcia o większych wymiarach spełniających powyższe proporcje (takie zdjęcie może wymagać odpowiedniego wykadrowania podczas jego wczytywania do IRK).


Na skróty
× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.