W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Zadania

Działanie nr 1 – kurs języka angielskiego i inne szkolenia dla pracowników naukowych i administracyjnych Politechniki Białostockiej

Kurs języka angielskiego dla pracowników administracyjnych i dydaktycznych Politechniki Białostockiej będzie prowadzony przez wykwalifikowanych specjalistów. Projekt będzie realizowany w następujący sposób: w okresie od 04.2019 do 09.2020 (2 semestry-80 godzin), 2x w tygodniu 7 grup (około 56 osób) będzie uczestniczyło w 1,5 godzinnych zajęciach. Kursy języka angielskiego odbędą się na terenie kampusu głównego Politechniki Białostockiej w dogodnym dla uczestników miejscu i czasie. Zajęcia zostaną dostosowane do potrzeb i poziomu słuchaczy. Zakończą się one otrzymaniem dyplomu z ukończonego kursu z określonym poziomem znajomości języka. Na zajęciach uczestnicy poznają nie tylko zagadnienia gramatyczne, ale przede wszystkim skupią się na umiejętności słuchania ze zrozumieniem i mówienia. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych jest obowiązkiem każdego wykładowcy i pracownika administracyjnego uczelni. Świadomość, że środowisko uczelniane ma być przyjazne i bezpieczne dla zagranicznych gości, wymusza na pracownikach podnoszenie swoich kompetencji. Podczas kursu szczególny nacisk zostanie położony na umiejętności mówienia i słuchania. Ułatwi to zarówno przeprowadzanie zajęć w języku angielskim jak i wpłynie na swobodniejszy kontakt z pracownikami dziekanatów, administracją czy recepcją akademików.

Dodatkowo zaplanowano cykl szkoleń mających na celu przygotowanie pracowników do bardziej świadomej i skutecznej promocji Politechniki Białostockiej w kraju i za granicą w trakcie ich codziennej pracy. Szkolenia będą dotyczyć aspektów związanych z promocją (marketingiem) i innymi tematami, które mogą wesprzeć uczestników w skutecznej promocji uczelni.

 

Działanie nr 2 – warsztaty o różnicach kulturowych dla pracowników administracyjnych i dydaktycznych Politechniki Białostockiej

Warsztaty o różnicach kulturowych dla pracowników administracyjnych i dydaktycznych Politechniki Białostockiej prowadzone będą przez wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie, jedną lub więcej osób. Projekt będzie dotyczył przeprowadzenia warsztatów w dwóch turach, każdy po 3 godziny lekcyjne, w maju 2019r. W każdej turze przewidujemy 30 uczestników (łącznie 60 osób). Warsztaty mają odbyć się na terenie kampusu głównego Politechniki Białostockiej w dogodnym dla uczestników miejscu i czasie. Będą one miały formę wykładów o internacjonalizacji połączonych z warsztatami na temat różnic kulturowych. Program warsztatów przewiduje również pracę w grupach, co będzie sprzyjało uatrakcyjnieniu zajęć. Zależy nam na przekazaniu pracownikom zagadnień związanych z potrzebą umiędzynarodowienia Uczelni, różnorodnością kulturową, rozwojem dialogu międzykulturowego oraz szeroko pojętą tolerancją. Internacjonalizacja, niezbędny trend we współczesnym rynku edukacyjnym pociąga za sobą duże zmiany, na które to pracownicy muszą być gotowi, rozumieć je i w pełni akceptować, aby jak najefektywniej realizować nowe stojące przed nimi zadania. Uczestnicy warsztatów poznają podstawowe zalety związane z tematyką umiędzynarodowienia: uatrakcyjnienie oferty Uczelni, sprzyjanie jej modernizacji i konkurencyjności oraz rozwojowi usług dydaktycznych i badawczo-rozwojowych, zwiększenie kompetencji pracowników w różnych zakresach. Celem zajęć ma być: poszerzenie wiedzy z zakresu różnorodności kulturowej, przezwyciężenie barier, uprzedzeń i stereotypów panujących wśród pracowników, nauka otwartej postawy poszanowania innej tradycji i kultury, zwrócenie uwagi na wrażliwość międzykulturową: empatia, otwartość, ciekawość i elastyczność w relacjach międzykulturowych. Pracownicy, poprzez poznanie uwarunkowań pewnych zachowań, będą bardziej świadomi i otwarci na dialog. Wpłynie to z pewnością na ich rozwój zawodowy i osobisty. Kulturowa interakcja, brak różnicowania ze względu na język, wyznanie czy kolor skóry, da szansę na stworzenie międzykulturowej przestrzeni. Uczestnictwo w ww. warsztatach przyczyni się do zrozumienia określonych zasad komunikacji w świecie internacjonalizacji. Nie wystarczy tylko znajomość języka obcego, konieczna jest otwartość, wola porozumienia, chęć poznawania postaw różniących się od naszych własnych zachowań. Celem nadrzędnym jest zrozumienie a nie negowanie obcej kultury. Końcowym rezultatem będzie wspieranie mobilności studentów i promowanie mobilności pracowników.

 

Działanie nr 3 – warsztaty integracyjno-kulturowe dla studentów zagranicznych i polskich

W związku z intensywną polityką internacjonalizacji PB i podpisywaniem nowych umów z partnerami z całego świata, a tym samym rosnącą liczbą studentów zagranicznych pochodzących z różnych kultur, rośnie potrzeba organizowania wydarzeń, które pomogą zintegrować różne narodowości oraz wpłyną na wzrost poziomu tolerancji u studentów polskich. Seria warsztatów integracyjno-kulturowych dla studentów zagranicznych i polskich jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Działanie ma obejmować 7 typów warsztatów dla grupy 250 studentów każde. Odbędą się one głównie na terenie kampusu z uwagi na wygodę uczestników. Zajęcia będą odbywać się w języku angielskim raz w miesiącu: od 10.2019 do 10.2020. Głównym celem będzie: integracja studentów polskich z zagranicznymi i stworzenie przyjaznego wizerunku naszej Uczelni i kraju, ukazanie nie tylko polskiej tradycji i kultury, ale również kształtowanie postaw moralnych i społecznych. Ponadto warsztaty pozwolą uczestnikom na bliższe poznanie się, nawiązanie relacji. W rezultacie studenci poznają kulturę innych krajów, poczują się potrzebni i docenieni w zespole, zbudują poczucie własnej wartości, poznają swoje mocne strony. Zadaniem warsztatów kulinarnych jest nabycie i udoskonalenie przez uczestników umiejętności gotowania oraz rozwijanie zainteresowań kuchnią podlaską oraz japońską. Planowana jest prezentacja tradycyjnych dań (kuchnia podlaska: kartacze, pierogi, babka ziemniaczana, bigos; kuchnia japońska: sushi), wspólne przygotowanie posiłków i degustacja. Dodatkowa atrakcja to wieczorne imprezy z muzyką polską i azjatycką. W programie warsztatów tanecznych będzie nauka tańców towarzyskich z całego świata połączona z dyskoteką. Uczestnictwo w zajęciach rozwinie i poszerzy umiejętności taneczne w obszarze integracji i budowaniu więzi. Warsztaty sportowo-integracyjne zostaną przeprowadzone w formie imprezy plenerowej prowadzonej przez konferansjera, obejmującej zawody sportowe i konkursy. Zadaniem jest nabycie umiejętności rywalizacji w grupie. Zajęcia alpinistyczne zorganizowane będą poza terenem PB. Dla uczestników udostępnione zostaną trasy linowe z instruktorami. Team building to ciąg zadań realizowanych w grupach, prowadzonych przez profesjonalistę. Jego głównym celem będzie rozwijanie umiejętności komunikacji i współpracy w międzynarodowej grupie oraz sprawdzenie, jakie role odgrywają w niej poszczególne osoby. Rezultatem warsztatów będzie podniesienie poziomu współpracy w zespole i motywacji do działania, rozwój u uczestników umiejętności komunikacyjnych, pobudzenie kreatywnego myślenia oraz twórczego działania. W ramach warsztatów podróżniczych planowana jest impreza tematyczna w klimacie hawajskim i latynoamerykańskim poprowadzona przez konferansjera w danej scenerii. Przewidziane są konkursy o tematyce podróżniczej. Atrakcją dodatkową będzie fotokabina dla uczestników. Impreza w stylu amerykańskim to zabawa kowbojska z dekoracją country, prowadzącym i obsługą w stylizowanych strojach, z licznymi konkursami, przebraniami dla uczestników.

 

Działanie nr 4 – warsztaty kultury polskiej dla studentów zagranicznych

Warsztaty kultury polskiej dla studentów zagranicznych prowadzone będą przez doświadczonych nauczycieli akademickich, specjalizujących się jednocześnie w edukacji kulturowej. Zajęcia odbywać się będą na terenie PB w formie cyklu 3 warsztatów po 3 godziny lekcyjne każdy, składających się ze stałych elementów takich jak: ok. 30-40-minutowy wykład połączony z prezentacją udostępnianą słuchaczom na prezi.com, filmy i inne materiały wideo m.in. z oficjalnych stron instytucji państwowych, YouTube (do 15 min) oraz interakcja ze słuchaczami: np. na temat podobieństw i różnic z kulturą państw uczestników. Na zakończenie przewidziany będzie quiz sprawdzający poziom wiedzy uczestników z nagrodą dla zwycięzcy. Studenci otrzymają materiały opracowane indywidualnie na temat każdego z warsztatów. Ponadto, w zależności od tematu zajęć, przewidziane będą wystawy np. rękodzieła, nauka wybranego popularnego utworu muzycznego czy gry planszowe/układanki. Dyskusja z uczestnikami jest obowiązkowym elementem warsztatów, gdyż jest to czynnik mobilizujący do aktywnego słuchania, przyczynia się do integracji z grupą oraz pozwala na wypowiadanie i jednoczesne obalanie stereotypów, mitów, a czasami nawet skrywanych głęboko uprzedzeń. Pełny cykl warsztatów (9h) zostanie zrealizowany w 2 semestrach: od 04.2019 do 05.2020. Dodatkowo zapewnione będą bezpłatne konsultacje (w cenie kursu) u lektora w trakcie trwania kursu, w liczbie 9 godzin (3 godz./miesiąc) zarezerwowanych wyłącznie dla uczestników kursu. W każdym cyklu warsztatów uczestniczyć będzie od 16 do 20 osób. Tematyką warsztatów będzie m.in.: Polska na mapie Europy (podział administracyjny, geografia Polski, regiony i ich walory, wielokulturowe Podlasie); życie codzienne (relacje społeczne, cechy narodowe Polaków, stereotypy); najnowsza historia (100-lecie niepodległości Polski, osiągnięcia, problemy i przemiany jakich doznała Polska na przestrzeni ostatnich 28 lat, zarys historii Polski); święta narodowe i religijne oraz obyczaje z nimi związane, tradycyjne rękodzieło; kultura (muzyka od klasycznej do disco polo, film, taniec ludowy, rzeźba, malarstwo, architektura); polskie obiekty na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNCESCO (zabytki, parki narodowe, dania regionalne, itd); kuchnia polska z degustacją typowego dania polskiego. Studenci zagraniczni przyjeżdżający do Polski są zazwyczaj bardzo zainteresowani zdobyciem wiedzy na temat Polaków,polskiej kultury,obyczajów,kwestii społecznych czy problemów życia codziennego. Wiedzy na ten temat szukają w internecie, gdzie często jest ona fragmentaryczna, bazująca na niesprawdzonych źródłach czy domniemanych faktach, dowolnie komentowanych przez anonimowych autorów. Zadaniem warsztatów będzie wprowadzenie uczestników w polskie realia, zaprezentowanie im zarówno wzorców kulturowych jak i obyczajowych przez doświadczonych nauczycieli oraz kreowanie w ten sposób pozytywnego wizerunku Polski wśród obcokrajowców pochodzących z różnych stron świata.

 

Działanie nr 5 – warsztaty języka polskiego dla studentów zagranicznych

Kurs języka polskiego dla studentów zagranicznych prowadzony będzie przez doświadczonych i wykwalifikowanych nauczycieli akademickich – lektorów (lektorzy języka angielskiego oraz polskiego jako obcego, ze stażem min 5 lat w nauczaniu języka polskiego). Kurs odbywać się będzie na terenie Politechniki Białostockiej w formie cyklu 9 zajęć od maja 2019 do maja 2020. Dodatkowo zapewnione będą bezpłatne konsultacje (w cenie kursu) u lektora w trakcie trwania kursu, w liczbie 6 godzin (2 godz./miesiąc) zarezerwowanych wyłącznie dla uczestników kursu. W każdym cyklu warsztatów uczestniczyć będzie od 16 do 20 osób. Warsztaty będą obejmowały najbardziej istotne kwestie językowe, tj.: wymowa polskich głosek, podstawowe zwroty i wyrażenia, zwroty stosowane m.in. w sklepie spożywczym czy odzieżowym, na dworcu kolejowym i autobusowym, w aptece, w restauracji, hotelu, wynajmie samochodu czy pytaniu o drogę. Użyta zostanie metoda komunikacyjna, która zakłada nauczanie gotowych zwrotów (tych najbardziej uniwersalnych) ze wskazaniem ich użycia w różnych sytuacjach. Ponadto przewidziane są ćwiczenia praktyczne, praca w grupach, inscenizowanie scenek sytuacyjnych. Od czasu do czasu zaangażowani będą polscy studenci w celu sprawdzenia postępów kursantów i uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego. Zadaniem warsztatów, poza aspektem dydaktycznym, będzie wypracowanie solidnych podstaw, które umożliwią uczestnikom kontynuowanie nauki indywidualnie, według własnych potrzeb. Obcokrajowcy przyjeżdżając do Polski mają świadomość, że nasz język jest jednym z trudniejszych do nauczenia. Zawsze liczą na możliwość nauczenia się jego podstaw pod okiem wykwalifikowanego nauczyciela, tym bardziej, że w codziennych sytuacjach często nie mogą porozumieć się po angielsku. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zagranicznych studentów, chcemy umożliwić im naukę języka polskiego, tzw. „Polish survival”. Aby bariera językowa nie była dla nich żadnym problemem, a znajomość języka wpłynęła na zwiększenie poczucia własnej wartości, niezależności, satysfakcji oraz łatwiejszy start na rynku pracy.

 

Działanie nr 6 – oznakowanie uczelni

Zaplanowane działanie jest odpowiedzią na zgłaszany problem braku anglojęzycznego oznakowania na PB. W związku z coraz większą liczbą studentów zagranicznych studiujących na PB oraz licznymi międzynarodowymi wydarzeniami naukowymi i integracyjnymi organizowanymi na uczelni potrzeba dostosowania PB dla gości anglojęzycznych staje się coraz pilniejsza. Oznaczenie Uczelni będzie obejmowało produkcję i montaż tablic i tabliczek informacyjnych w języku angielskim lub polskim i angielskim. Planowane jest stworzenie czterech rodzajów tablic/oznaczeń:

– tablica wolnostojąca jednostronna z mapą kampusu o wymiarach 250cmx150cm. Na kampusie głównym planuje się umieszczenie trzech takich tablic, przy każdym wjeździe na Uczelnię oraz dwie na terenie Wydziału Inżynierii Zarządzania (który nie znajduje się na kampusie głównym).

– tablica kierunkowa, na której umieszczone zostaną nazwy wydziałów i innych ważnych miejsc na terenie kampusu głównego, takich jak m.in. Biuro ds. Współpracy Międzynarodowej, akademiki, biblioteka, itp.

– tabliczki z nazwą wydziału w języku polskim i angielskim umiejscowione na ścianach przy wejściach do budynków

– tabliczki w języku polskim i angielskim na drzwi wewnątrz budynków. Umieszczone będą na drzwiach m.in. dziekanatu, dziekana, prodziekanów, samorządu studenckiego, itp.

Celem umieszczania ww. oznaczeń w języku angielskim jest ułatwienie studentom, pracownikom i gościom zagranicznym poruszania się po naszej uczelni z większą łatwością.

 

Działanie nr 7 – informator dla studentów zagranicznych

Opracowanie informatora ma na celu poprawę obsługi zagranicznych studentów i kadry akademickiej poprzez szczegółowe i wyczerpujące opisanie warunków życia w Białymstoku i studiowania na PB. Informator „Guide for International Students at Bialystok University of Technology” będzie zawierał informacje o sposobie i możliwościach rekrutacji studentów zagranicznych na PB (zarówno typu non-degree jak i pełnego cyklu) oraz inne informacje dotyczące uczelni i miasta przydatne podczas studiów na PB. Informator to nie tylko praktyczny przewodnik dla studentów ale jednocześnie materiał promocyjno-informacyjny do wykorzystania podczas bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi kandydatami zainteresowanymi podjęciem studiów na PB oraz na spotkaniach promujących Uczelnię i jej ofertę edukacyjną. Informator będzie dostępny w Centrum Rekrutacji Studentów Zagranicznych PB (BWM) pełniącym w praktyce funkcję Welcome Centre. Informator w formie e-booka może być rozesłany dla studentów podejmujących pierwszy kontakt z Uczelnią, co znacznie usprawni proces rekrutacji, skracając czas konieczny na indywidualną korespondencję wyjaśniającą sposób i możliwości naboru. Zawarte w nim informacje i wskazówki uproszczą proces obsługi studentów. Informator w przystępny, jasny i przejrzysty sposób ułatwi studentom zagranicznym każdy etap związany z przyjazdem oraz studiowaniem. Począwszy od informacji praktycznych na etapie planowania podróży (co warto zabrać ze sobą, jakie dokumenty, jak zorganizować ubezpieczenie zdrowotne) poprzez fazę podróży (jak dotrzeć do Białegostoku) a zakończywszy na etapie pobytu [zakwaterowanie w akademikach, opis kampusu, koszty życia, oferta Biblioteki Głównej, Akademickiego Centrum Sportowego, Centrum Języków Obcych, pomoc udzielana przez BWM, system mentorów (ESN)]. Planowane jest zawarcie w Informatorze zestawu praktycznych wskazówek dot. funkcjonowania w środowisku Uczelni oraz społeczności lokalnej miasta (lista lekarzy, sklepów, urzędów, banków, transport publiczny, miasto i jego zabytki, okolice Białegostoku, kalendarium wydarzeń kulturalnych, miejsca, gdzie można spędzić czas wolny – m.in. lodowisko, teatr, kino). Jeśli chodzi o system dystrybucji, to planowane jest rozsyłanie Informatora w wersji elektronicznej studentom zagranicznym zainteresowanym aplikowaniem na Uczelnię, jak również zamieszczenie Informatora na stronie internetowej Uczelni specjalnie dedykowanej kandydatom z zagranicy. Niezbędnym również jest wydruk Informatorów, aby każdemu przyjeżdżającemu studentowi można było wręczyć go już w pierwszym dniu pobytu. Pierwszym etapem realizacji zadania jest opracowanie merytoryczne i techniczne Informatora, które zostanie zlecone osobom z BWM PB, jako jednostki kompetentnej w tym zakresie. Następnym etapem będzie zlecenie wydruku Informatorów (1000 egz., 64 str., format 240×165 mm) i zamieszczenie wersji elektronicznej na stronie internetowej dedykowanej studentom zagranicznym.

 

Dodatkowo przeprowadzono dwa szkolenia z promocji i marketingu:

  1. Szkolenie „Promuj to, co robisz” trwało 32h i było podzielone na 8-godzinne moduły: „Myśl jak marketingowy strateg”, „Przekonuj w 2 minuty”, „Warsztaty copywriterskie” oraz „Narzędzia marketera”. W szkoleniu, które odbyło się w dniach 22.06-02.07.2020 udział wzięło 21 pracowników PB. Uczestnicy poznali podstawowe elementy strategii marketingowej, zasady tworzenia tekstów marketingowych oraz najpopularniejsze narzędzia, które wspomagają działalność promocyjną organizacji. Potrafią sformułować podstawowy przekaz komunikacyjny marki oraz określić jej specjalizację oraz cechy wyróżniające, sprecyzować grupę docelową kampanii i dopasować do niej język komunikacji. Uczestnicy nauczyli się również podstawowej obsługi aplikacji wspierających pracę marketera. Uczestnicy posiedli mocne podstawy wiedzy dotyczącej marketingu i promocji i są gotowi do dalszego, specjalistycznego rozwoju kompetencji zawodowych w tych obszarach. Mogą rozpocząć samodzielne działania przy tworzeniu komunikacji marketingowej.
  2. Szkolenie „Strategia marketingowa i fotografia na użytek kampanii promocyjnych”  obejmowało 32h i było podzielone na 3 bloki tematyczne:

    BLOK 1: Strategia komunikacji marki – jak stworzyć koncepcję kampanii, która osiągnie założone cele

    BLOK 2: Fotografia smartfonowa na użytek mediów społecznościowych

    BLOK 3: Marketing sprint – planowanie, koordynowanie egzekucji i analiza wyników strategii marketingowych

    W szkoleniu udział wzięło 10 osób. Uczestnicy poznali etapy budowy strategii marketingowej, podstawowe pojęcia i zasady fotografii smartfonowej oraz zasady wyznaczania głównych celów, podprojektów i obszarów działania w projekcie marketingowym. Uczestnicy nauczyli się dobierać kanały komunikacji do wymogów projektu marketingowego i opracowywać profil potencjalnego odbiorcy. Ponadto nauczyli się wykorzystywać potencjał urządzeń mobilnych w fotografii smartfonowej na użytek różnych kanałów komunikacji, samodzielnie wykonywać podstawowe modyfikacje zdjęć w prostych programach/aplikacjach graficznych, jak też wyznaczać jasne obszary działań w projektach marketingowych i formułować precyzyjne cele kampanii. Uczestnicy gotowi są do samodzielnego koordynowania prac wdrożeniowych w kampaniach internetowych o prostej strukturze działań. Mogą wspomagać dział graficzny przy tworzeniu treści do mediów społecznościowych i na stronę www.