W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Bolid CMS-08 na 2. miejscu w Engineering Design Event zawodów Formula SAE Italy!

18-07-2022
Bolid CMS-08 z Politechniki Białostockiej na zawodach Formula SAE Italy_fot. Cerber Motorsport_Politechnika Białostocka

Bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej zajął 2. miejsce w zawodach Formula SAE Italy w konkurencji Engineering Design Event! Sukces cieszy tym bardziej, że w tej najważniejszej statycznej konkurencji brane są pod uwagę kwestie istotne z punktu widzenia pracy inżyniera, takie jak autorskie pomysły, metody wykonywania i nietypowe rozwiązania technologiczne.

 

 

 

 

Pierwsza seria zwodów Formula Student zwieńczona sukcesem bolidu CMS-08! Zespół Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej znalazł się w finale Engineering Design Event podczas zawodów Formula SAE Italy, gdzie zajął 2. miejsce! Dla zespołu z Politechniki  Białostockiej nagroda ta, to zwieńczenie roku pracy nad bolidem CMS-08 – począwszy od projektu auta po jego wykonanie. Zespół odebrał nagrodę podczas piątego – ostatniego dnia zawodów we Włoszech.

Na tym jednak nie koniec sukcesów. Z pewnością dużym osiągnięciem jest też ukończona przez zespół niezwykle wymagająca konkurencja dynamiczna Endurance. Warto podkreślić, że tegoroczne warunki jazdy na torze były niezwykle trudne. Przy prawie 50 stopniach rozgrzanego betonu i ponad 35 stopniach powietrza, zespół pokonał 22 km toru! Ogromne gratulacje należą się kierowcom – Patryk Siekaniec i Julian Rząca, którzy wykazali się ponadprzeciętną wytrzymałością w Endurance. W pozostałych konkurencjach dynamicznych wzięli udział kierowcy: Tomasz Sobolewski i Kacper Stasiewicz. 

Czy  sukces na zawodach we Włoszech jest zapowiedzią dalszych dokonań zespołu na największych torach wyścigowych w Europie? Mamy taką nadzieję! Zespół inżynierów z Politechniki Białostockiej oczekuje na podsumowanie pozostałych konkurencji statycznych i dynamicznych z Formula SAE Italy, ale już dziś wyruszył na kolejną serię zawodów. Tym razem rywalizacja bolidów wyścigowych będzie odbywać się na wymagającym torze Autodrome Most podczas Formula Student Czech Republic i potrwa do 24 lipca. Trzymamy kciuki za naszych!

W sezonie 2022 zespół studentów Cerber Motorsport czeka jeszcze udział w następujących zawodach:

  • Formula Student Czech Republic 18.07-24.07.2022
  • Formula Student Austria 24.07-28.07.2022
  • Formula Student EAST 08.08-12.08.2022
  • Formula Student Germany 15.08-21.08.2022.

W pracy nad bolidem CMS-08 współpracowali ze sobą studenci z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej, Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej.

 

Parametry techniczne CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

 

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację
w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,

– laminowana obręcz bezpieczeństwa,

– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,

– telemetria wyposażona w 33 czujniki,

– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,

– aktywne chłodzenie obszaru silnika,

– autorskie wałki rozrządu,

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,

– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,

– system redukcji oporu powietrza (DRS).

 Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski. 

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

 

Partnerzy:

Politechnika Białostocka, Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej, GIBO, Metal Fach, Neva, Technology Applied, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Miasto Białystok, Samorząd Studentów Politechniki Białostockiej, Scalmax, Jazon, Novol, Art-Motor, SMP, TMK PROJEKT, Instytut Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej, Symkom, Kipp, Norelem, Diaedge, Millers Oils, Medgal, ECU MASTER, Metal Max, Maxton Desing, Grm, Bianar, SaMasz, 3dconnexion, SIMP,  RICARDO, Solidworks, Ansys, Premium Solutions,  Chłodnice Rosłoniec,  SolidCAM, PZM, Automobilklub Podlaski, Tor Białystok, Moto Park Ułęż, PROMOTECH, ROMEK, Altium, FALCON, Falcon Strength Training Institute, MEiN

Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma  generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik
i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają  ponad 800  zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej
na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną. 

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy
w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.

 

Zdjęcia z zawodów Formula SAE Italy

(mz)