W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Chcesz malować jak Rembrandt? – naukowcy odkrywają technikę mistrzów malarstwa

09-07-2020

Zespół naukowców z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zajął się przeniesieniem dawnej techniki malarskiej do świata cyfrowego. Za pomocą badań spektrofotometrycznych spróbują ustalić, w jaki sposób Rembrandt, Vermeer, da Vinci czy Tycjan uzyskiwali niezwykłe efekty kolorystyczne na swoich obrazach. Wyniki przekażą krakowskiej firmie Painters, która przygotowuje specjalną aplikację. Za jej pomocą młodzi artyści oraz studenci ASP będą mogli rozpocząć i rozwijać naukę laserunkowego malarstwa olejnego.

Współpracę Wydziału Mechanicznego i firmy Painters Sp. z o.o. z Krakowa dofinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020. Budżet projektu białostockiej uczelni i krakowskiej firmy wynosi ponad 2 400 000 złotych. Główne prace badawczo-rozwojowe ze strony Politechniki Białostockiej realizować będą: dr hab. inż. Krzysztof Lech Molski, prof. PB, dr hab. inż. Piotr Mrozek, prof. PB, dr hab. inż. Jolanta Pauk, prof. PB oraz dr inż. Bogusław Hościło.

Projekt dotyczy przeniesienia do świata cyfrowego dawnej techniki malarskiej wykorzystywanej w malarstwie laserunkowym z uwzględnieniem historycznych, rzeczywistych pigmentów malarskich. Laserunek polega na otrzymywaniu efektów kolorystycznych obrazu poprzez miejscowe nakładanie kolejnych warstw utworzonych z odpowiednio przygotowanych naturalnych pigmentów o różnych cechach i właściwościach optycznych. Technika różni się więc zasadniczo od stosowanych obecnie prostych metod, polegających na zwykłym mieszaniu różnych farb w celu otrzymania pożądanego koloru.

Efekty stosowania techniki laserunkowej używanej przez dawnych mistrzów malarstwa (Rembrandt, Vermeer, da Vinci, Tycjan) polegały na intuicyjnym wykorzystywaniu przezierności, pochłaniania i odbicia światła w poszczególnych warstwach o właściwej grubości i intensywności barwy, nakładanych w odpowiednich miejscach i właściwej kolejności na całkowicie wyschniętą warstwę poprzednią. Ze względu na fakt, że taka technika jest kosztowna, czasochłonna oraz niewybaczająca błędów niedoświadczonym adeptom malarstwa, powstał pomysł przeniesienia jej do przestrzeni wirtualnej. 

W ramach projektu zostanie opracowana aplikacja pozwalająca na odwzorowanie tradycyjnego malarstwa olejnego w świecie cyfrowym. 

Rozwiązanie będzie przeznaczone głównie dla osób, które chcą rozpocząć lub rozwijać naukę laserunkowego malarstwa olejnego oraz młodych artystów i studentów ASP.

 

Lista projektów wybranych i niewybranych do dofinansowania złożonych w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 - 2020 Działanie 1.1/poddziałanie 1.1.1 – TRZECIA RUNDA_MŚP_czwarta częściowa