W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

CMS-06 przed sierpniowymi startami

31-07-2019

Przed nimi przygotowania do Formula Student Germany oraz Formula Student Czech Republic. Sierpień będzie bardzo pracowity i mamy nadzieję, że przyniesie więcej szczęścia. A szczęście w sportach motorowych jest niezbędne – przekonała się we Włoszech drużyna Cerber MotorSport z Politechniki Białostockiej.

Studenci skonstruowali nowoczesne auto wyścigowe, wprowadzili sporo innowacji i autorskich rozwiązań. Wiele pomysłów wzbudzało zainteresowanie podczas zakończonych w niedzielę (28 lipca) na torze Ricardo de’Melegari w Varano zawodów Formula SAE Italy. Podczas prezentacji Design Event sędziowie byli bardzo ciekawi naszych rozwiązań konstrukcyjnych. Cieszymy się, że model auta w skali wywołuje bardzo pozytywne reakcje oraz lawinę pytań dotyczącą pakietu aerodynamicznego – opowiada Monika Roszkowska z Cerber MotorSport.

Młodzi konstruktorzy zastosowali wyprofilowaną podłogę wykonaną z włókna węglowego z dyfuzorami, których zadaniem jest regulacja powietrza płynącego między podłogą samochodu a nawierzchnią. Wprowadzili 3-płatowe przednie oraz 4-płatowe tylne skrzydło, side pody i system redukcji oporu DRS (drag reduction system). Podczas fazy projektowania powstał model całego auta w skali 1:3, wykonany w technologii druku 3D. Dzięki współpracy z Instytutem Lotnictwa w Warszawie model został przebadany w tunelu aerodynamicznym, aby sprawdzić przepływ powietrza i generowaną siłę oporu.

Zawody we Włoszech to był sprawdzian naszych umiejętności pracy pod presją czasu i rozwiązywania niespodziewanych problemów. Naszym największym przeciwnikiem był czas, którego zabrakło na podejście do konkurencji: Skid Pad i Acceleration. Brake test zaliczyliśmy za pierwszym podejściem, dzięki czemu szybko zoptymalizowaliśmy ustawienia auta i wzięliśmy udział w konkurencji Autocross. Pomimo silnych opadów deszczu i problemów technicznych, przejechaliśmy AutoX! – relacjonuje Monika.

Ostatniego dnia zawodów na drużynę oraz bolid CMS-06 czekało największe wyzwanie – Endurance. Konkurencja ta polega na pokonaniu 22 km ze zmianą kierowców po przejechaniu połowy dystansu oraz pomiarze zużycia paliwa. Jest bardzo wymagająca, zarówno dla kierowców, jak i auta. Jechaliśmy na tor pełni nadziei na to, że uda nam się tę konkurencję ukończyć. Od momentu wejścia na teren, gdzie odbywał się Endurance, wszystko szło po naszej myśli. Maksymalnie skupieni kierowcy i w końcu sygnał do startu. Jako pierwszy jechał Mariusz Frankowski, który w charakterystyczny dla siebie sposób pokonał pierwsze 11 km, nie zahaczając żadnego pachołka (każdy potrącony pachołek to kara 2 sekund)! Napięcie rosło, następny kierowca – Arek Grygoruk – rozpoczął kolejny, 11-kilometrowy odcinek. Okrążenie za okrążeniem, byliśmy szybsi od aut pozostałych zespołów – kilkukrotnie wymijaliśmy inne bolidy. Drugi kierowca miał właśnie rozpocząć ostatnie okrążenie, gdy auto… zaczęło tracić prędkość i zatrzymało się. Przyczyną był uszkodzony czujnik sondy lambda, który przedstawiał nieprawidłowe informacje o mieszance paliwowo-powietrznej ubogiej w paliwo. To przełożyło się na zwiększone spalanie. Nie udało nam się ukończyć konkurencji Endurance. Mimo to, jesteśmy dumni z kierowców. Czasy okrążeń pokazały, że CMS-06 to auto z ogromnym potencjałem. Zespół dał z siebie wszystko, nie tylko przygotowując auto do tej konkurencji, ale również każdego dnia zawodów – mówi Monika Roszkowska i dodaje: Przed nami kilka dni w Białymstoku, skupimy się na dalszych optymalizacjach parametrów auta, testach oraz przygotowaniach do wyjazdu na Formula Student Germany oraz Formula Student Czech Republic.

Formula Student Germany 2019 – Tor Hockenheim,  5-11 sierpnia

Formula Student Czech Republic 2019 – na torze Autodrom Most,  12-17 sierpnia

 

Niechaj szczęście Wam sprzyja! 

 

Budowę bolidu CMS-06 wsparł Prezydent Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta.