Studenci ze Studenckiego Koła Naukowego Drogowiec wygrali ogólnopolski konkurs „Przyszłość Dróg zależy od Ciebie – nie myśl szablonowo”. 1 czerwca reprezentanci Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska zostali nagrodzeni za innowacyjny pomysł i badania dotyczące zastosowania kruszywa wapiennego LafargeHolcim do produkcji betonu asfaltowego.

Konkurs na nieszablonowe projekty od trzech lat organizuje firma BLL Sp. o.o. Finałowe prezentacje i rozstrzygnięcie następuje w trakcie Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska w Kielcach. SKN Drogowiec startował we wszystkich trzech edycjach i wszystkie wygrywał!

Do udziału w konkursie „Przyszłość Dróg zależy od Ciebie – nie myśl szablonowo” zgłosił się zespół w składzie Paulina Putko, Diana Masalska, Małgorzata Raszkiewicz i Tomasz Duda. Wszyscy studiują budownictwo (na II stopniu) i są członkami Studenckiego Koła Naukowego Drogowiec. Ich opiekunem merytorycznym jest dr inż. Robert Ziółkowski. W pierwszym etapie konkursu studenci wylosowali kruszywo wapienne LafargeHolcim. Ich zadaniem było opracowanie dla tego produktu nowego zastosowania. Nad swoim projektem pracowali od marca br.

Reprezentanci Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska wykazali, że współczynnik tarcia warstw ścieralnych betonu asfaltowego z kruszywem wapiennym LafargeHolcim (które ma wskaźnik PSV 40) jest na takim samym poziomie co współczynnik tarcia warstwy ścieralnej wykonanej z mieszanki SMA z kruszywem o wskaźniku PSV 52. PSV to wskaźnik polerowalności kruszyw, które wchodzą w skład mieszanek drogowych. Jego wartość – im wyższa tym lepiej – ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Swoją hipotezę studenci poparli badaniami wykonanymi na urządzeniu Wehner/Schulze, które służy do laboratoryjnej oceny właściwości przeciwpoślizgowych. Ta unikatowa w skali kraju aparatura została zakupiona do Laboratorium Materiałów Drogowych w ramach projektu Inno-Eko-Tech. W swojej pracy studenci udowodnili, że zastosowanie kruszywa wapiennego o wskaźniku PSV 40 do betonu asfaltowego w warstwie ścieralnej jest uzasadnione i opłacalne zarówno ekonomicznie, jak i pod względem racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych.

Zgłoszone do konkursu projekty oceniała komisja złożona z teoretyków i praktyków: prof. Leszek Rafalski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (przewodniczący), Liliana Chołuj – firma BLL Sp. z o.o., prof. Marek Iwański – Politechnika Świętokrzyska, dr.in. Janusz Bohatkiewicz – Politechnika Lubelska/EKKOM Sp. z o.o., prezes Piotr Kledzik i Stanisław Styk z Porr Polska Infrastructure S.A. oraz dr inż. Marta Wasilewska z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska Politechniki Białostockiej. Komisja ta przyznała zespołowi Drogowca pierwsze miejsce za udowodnienie postawionej hipotezy i jakość przeprowadzonych badań, a także za przygotowane przez studentów uzasadnienie ekonomiczne, zgodne ze strategią firmy Lafarge, producenta kruszywa.

Dzięki sukcesom naszych studentów w konkursie nieszablonowych projektów Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska PB od trzech lat jest obecny na Targach Budownictwa Drogowego Autostrada – Polska w Kielcach. Od wtorku 31 maja do czwartku 2 czerwca na stoisku informacyjnym Wydział promuje ofertę studiów na Politechnice Białostockiej. Osiągnięcia SKN Drogowiec przyciągnęły także uwagę sponsorów. Za sprawą jednego z nich – firmy Inora Sp. z o.o. silna grupa licząca 50 studentów Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska mogła pojechać do Kielc, żeby dopingować kolegów w konkursowych zmaganiach oraz zwiedzić Targi.

 

Wydrukuj ten Post