Na co dzień mają ograniczony dostęp do nowinek technicznych, dzięki „Strefie Nowych Technologii” mogli zobaczyć, jak działa robot przemysłowy, do czego można wykorzystać kamerę termowizyjną czy sprawdzić, co dzieje się z autem w czasie zderzenia z przeszkodą. 12 i 13 września Politechnikę Białostocką odwiedzą uczniowie z podlaskich wsi.

Politechnika Białostocka wspólnie białostockim Odziałem Miejskim Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (lider) realizuje projekt „Strefa Nowych Technologii – zajęcia rozwijające uzdolnienia dzieci”. Skorzysta z niego ponad 80 uczniów klas V i VI szkół podstawowych ze wsi: Stara Kamionka, Maławicze Dolne, Geniusze, Bogusze, Janowszczyzna, Stara Rozedranka.

Na Politechnice Białostockiej zorganizowano dla młodzieży warsztaty. Każdego dnia (we wtorek i środę) weźmie w nich udział blisko 40 osób. Zajęcia odbywają się na Wydziale Mechanicznym PB. Uczniowie zapoznają się m.in. z podstawami obsługi i programowania robotów przemysłowych. Pod kierunkiem dr inż. Justyny Tołstoj-Sienkiewicz przygotują prosty program zawierający sekwencję ruchów manipulatora robota. Dr inż. Andrzej Koszewnik pokaże uczniom proces technologiczny i przybliży podstawy obsługi paneli sterowniczych w zautomatyzowanej linii technologicznej. Młodzież odwiedzi też stanowisko stacji diagnostycznej, na której zobaczy urządzenia, jakimi badane są samochody, z dr. inż. Jarosławem Czabanem przeprowadzi eksperyment zderzenia samochodu z przeszkodą. Na zajęciach z użyciem kamery termowizyjnej uczniowie sprawdzą, ile ciepła wydzielają urządzenia, których używamy na co dzień, np. suszarka do włosów czy czajnik. Z dr hab. inż. Adamem Adamowiczem zmierzą energię cieplną, wytwarzaną przez silniczki elektryczne w zabawkach. Na zakończenie wizyty na Politechnice uczniowie wezmą udział w warsztatach „I ty możesz być kreatywna/y”. Dr inż. Jerzy Sienkiewicz przybliży im metody przezwyciężania barier w twórczym rozwiązywaniu problemów oraz techniki stymulowania wyobraźni i kreatywności.

Wszystkie zajęcia dostosowane są programowo dla młodzieży w wieku szkolnym. Ich celem jest poszerzenie wiedzy przekazywanej na lekcjach w szkole oraz rozbudzenie zainteresowań w dziedzinie nowych technologii.

 

Anna Możejko, nauczycielka przyrody i historii, z SP w Starej Kamionce: Już sama wiadomość, że dzieci odwiedzą uczelnię wywołała wielki entuzjazm. Nie ma nic lepszego od nauki przez doświadczenie. Myślę, że dzisiejsze zajęcia na długo zapadną im w pamięć.

Małgosia, z klasy V, z przejęciem obserwowała symulację wypadku samochodowego: Już zawsze będę zapinać pasy. Właśnie zobaczyłam, jak wygląda zderzenie i przekonałam się, że jak pasy są zapięte, to pasażerowie są bezpieczni.

Kuba, z klasy VI, brał udział w zajęciach z obsługi paneli sterowniczych w zautomatyzowanej linii technologicznej: Programowanie nie jest takie trudne. Szybko napisaliśmy program i wtedy te wszystkie urządzenia zaczęły się poruszać. Ale myślę, że w fabryce wszystko jest bardziej skomplikowane.

Projekt uzyskał dotację z budżetu Województwa Podlaskiego na realizację w 2017 roku zadań z zakresu nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.

 

 

Wydrukuj ten Post