Przed nimi ostatnie przygotowania do zawodów na europejskich torach wyścigowych, a przed nami sportowe emocje. Drużyna CMS-04 chce wystartować aż w trzech edycjach Formula Student 2017, we Włoszech, w Czechach i na Węgrzech.

W poniedziałek 17 lipca drużyna Cerber Motorsport wyjeżdża na zawody Formula Student, które odbywać się będą na torze Ricardo de’Melegari, Varano we Włoszech. W poprzednim sezonie na tym torze bolid z Politechniki Białostockiej zajął wysokie drugie miejsce w 3 konkurencjach dynamicznych: Skid Pad, Acceleration, Endurance. W klasyfikacji generalnej zawodów uplasował się na miejscu 2. Był to historyczny wynik: najlepszy, jaki w zawodach Formula Student osiągnął zespół z Polski.

Formula Student to międzynarodowa seria prestiżowych zawodów, organizowana co roku przez SAE International (Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji funkcjonujące od 1905 roku). Studenci z najlepszych uniwersytetów i politechnik z całego świata projektują, konstruują i budują bolid wyścigowy, aby – po fazie testów – ścigać się na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie.

Białostocka drużyna testowała bolid CMS-04 na torze w Białej Podlaskiej. Teraz przygotowujemy się do konkurencji statycznych i szlifujemy nasze auto – z uśmiechem mówi Ewelina Moczulska, studenta Wydziału Mechanicznego pracująca w zespole Cerber Motorsport. Konkurencje statyczne obejmują m.in. ocenę bolidu ze strony technicznej, prezentację kosztów przed sędziami oraz prezentację biznesową – konkurencję, która nie dotyczy technicznych aspektów auta, a umiejętności jego zaprezentowania i zareklamowania.

Zespół Cerber Motorsport jest aktualnie najwyżej sklasyfikowanym polskim zespołem w rankingu globalnym. Zajmuje 35. miejsce na 547 zespołów z całego świata. Taki wynik udało się osiągnąć po pełnym sukcesów roku 2016, kiedy to nasi studenci z bolidem CMS-03 z powodzeniem wystartowali na europejskich torach wyścigowych: w Anglii, Czechach, we Włoszech i na Węgrzech. Zaraz po powrocie studenci zajęli się projektowaniem i budową nowego, ulepszonego bolidu. Praca trwała 8 miesięcy, a w projekcie uczestniczyło aktywnie 27 osób – przede wszystkim studentów Wydziału Mechanicznego: Dariusz Szmurło, Wojciech Lebiedziński, Daniela Koronkiewicz, Ewelina Moczulska, Magdalena Wierzbicka, Kacper Ziółkowski, Michał Radziszewski, Arek Grygoruk, Grzegorz Chilimoniuk, Piotr Filipek, Błażej Gajda, Piotr Sacharczuk, Marcin Milewski, Piotr Falkowski, Maciej Siergiejew, Konrad Panas, Jakub Snarski, Michał Łopato, Dawid Kościuczuk, Łukasz Wieleszczyk, Mariusz Frankowski, Daniel Woronowicz, Adam Wieczorek, Rafał Rogalski, Konstantin Ulaszczyk, Łukasz Zienkiewicz oraz Łukasz Kosakowski. Opiekę nad zespołem sprawuje dr inż. Andrzej Borawski.

Studentom udało się osiągnąć główne założenia postawione przed konstrukcją CMS-04: zmniejszyć masę pojazdu w porównaniu do poprzedniego modelu, zwiększyć jego moc i zachować niezawodność auta. Nowy bolid waży ok. 200 kg, do 100 km/h rozpędza się poniżej 3,5 sekundy.

Pozostałe parametry techniczne CMS-04 to:

  • zmodyfikowany, motocyklowy silnik Honda CBR 600 RR,
  • moc: 85KM,
  • moment obrotowy: 62 Nm,
  • zmodyfikowana skrzynia biegów,
  • niezależne zawieszenie z pełną regulacją geometrii,
  • układ wydechowy wykonany z tytanu – zmniejszenie masy o 60%,
  • zbiornik paliwa, elementy układu chłodzenia hamulców oraz kolektor dolotowy wykonany w druku 3D,
  • konstrukcja nośna wzmacniana kompozytowymi panelami, w celu zwiększenia sztywności przy zachowaniu niskiej masy,
  • dedykowane do Formuly Student magnezowe felgi mocowane na centralną nakrętkę.

Ekipa CMS-04 wystartuje w trzech edycjach Formula Student 2017:

  • Formula SAE Italy 2017 – 19-23 lipca 2017 r.
  • Formula Student Czech Republic 2017 – 1-5 sierpnia 2017 r
  • Formula Student Hungary 2017 – 17-20 sierpnia 2017 r.

 

 

Wyjazd na zawody Formula Student możliwy jest dzięki wsparciu Prezydenta Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta.

Wydrukuj ten Post