Analogi łazików marsjańskich z Politechniki Białostockiej będą uczestniczyć w nowatorskim projekcie Huberta Czerepoka pod nazwą “Początek”. Artysta, przy wykorzystaniu łazików marsjańskich oraz zainstalowanych na nich kamer GoPro obraz 360 stopni, zamierza – w jednym z najstarszych miejsc kultu stworzonych przez człowieka Karahan Tepe w Turcji – nakręcić film, który będzie próbą odpowiedzi na pytania o początki cywilizacji. Dziś na Rynku Kościuszki w Białymstoku twórcy zaprezentowali swój projekt na konferencji prasowej.

Hubert Czerepok podkreślał, że roboty wystąpią w jego produkcji w podwójnej roli: jako aktorzy i jako zaplecze techniczne. Nasza wyprawa do Turcji będzie próbą znalezienia przez maszyny odpowiedzi na pytania dotyczące początków ludzkiej cywilizacji, która takie urządzenia stworzyła – tłumaczył artysta. Pomysł inspirowany jest filmem “Stalker” Andrieja Tarkowskiego.

Produkcja będzie miała premierę podczas indywidualnej wystawy Czerepoka we wrześniu w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Kolejne projekty wykorzystujące wykonane zdjęcia pokazywane będą  w szczecińskiej Trafostacji Sztuki oraz Galerii Arsenał w Białymstoku (2018 r.).

To szczególny projekt dający płaszczyznę dla współpracy sztuki i nauki. Bardzo ważna jest tutaj obecność Politechniki Białostockiej, jako głównego partnera merytorycznego – mówiła dzisiaj Monika Szewczyk z Galerii Arsenał w Białymstoku, która będzie kuratorem wystawy.

Hubert Czerepok łączy dwie rozpoznawane marki miasta i regionu – łaziki marsjańskie Politechniki Białostockiej i Galerię Arsenał. Dlatego ten projekt otrzymał wsparcie ze strony samorządu miasta. Mam nadzieję, że efekt artystyczny będzie udany – mówił zastępca prezydenta Rafał Rudnicki.

Magdalena Łyżnicka-Sanczenko odpowiedzialna w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego za promocję regionu podkreślała, że to nie pierwsza współpraca z łazikami marsjańskimi i Politechnikę Białostocką. Byliśmy razem na Światowej Wystawie Expo w Mediolanie i nasza wystawa została najwyżej oceniona spośród ekspozycji regionów, dzięki właśnie zaangażowaniu Politechniki. A teraz pozostaje mi życzyć udanej misji i szczęśliwego powrotu –dodawała.

Cieszę, że Wydział Mechaniczny może wesprzeć technologicznie projekt artystyczny. Kiedyś inżynieria była częścią sztuki. Teraz wracamy do korzeni. W tym jest problem, by kształcić artystów, a nie rzemieślników – podczas konferencji prasowej powiedział Dziekan prof. Andrzej Seweryn. Z ramienia Wydziału Mechanicznego w  projekt zaangażowani są: Maciej Rećko, Wojciech Półtorak oraz Michał Ostaszewski.

W sumie ten multidyscyplinarny projekt powstaje dzięki współpracy m.in.: Politechniki Białostockiej, Akademii Sztuki w Szczecinie (Wydział Malarstwa i Nowych Mediów), Urzędu Miejskiego w Białymstoku, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku, Trafostacji Sztuki w Szczecinie, Historisch-Technisches Museum Peenemünde (Niemcy), Uniwersytet Harran w Şanlıurfie (Turcja), Museum of Modern Art w Tbilisi (Gruzja).

 

Wydrukuj ten Post